TV TIPY
Pondělí 8. 3. 2004 ČT 2 - 22.10 hodin
O lidech
na dně
Tento týden
spatříme hned dva maďarské filmy - druhý se nazývá Šťastné dny. Pod
krutě ironickým názvem se však skrývá bezvýchodný obraz mladých lidí, outsiderů
bezradně živořících na samém dně. Mladík propuštěný z výkonu trestu a jeho
sestra starající se o novorozeně jsou hlavními hrdiny tohoto provokativního
příběhu, který rezignoval na celistvější syžetovou linii. Skládá se z množství
izolovaných dějových střípků, reportážně laděných průhledů. Převažují
roztěkané záběry pořizované ruční kamerou, která z těsné blízkosti sleduje
počínání jednotlivých hrdinů. Povšimneme si lexikálně chudé mluvy, co chvíli
sklouzávající k verbálním obhroublostem, která nabývá rozměru jakési slovní
vaty nežli vědomě vyjadřovaných postojů. Mrtvolně namodralé osvětlení výjevů
jen dokresluje celkové pojetí.
Režisér Kornel Mundruczó pracuje s bizarně modelovaným
prostředím: zejména odosobněně nasnímaná prádelna, kde hrdinka dokonce porodí, se
stává svérázným domovem - mládenec se tam dokonce koupe v jedné pračce. Hrdinové
samotní se vyznačují překvapivě tupým výrazem obličeje, který prozrazuje
rezignaci a nezájem. Herecké ztvárnění vykazuje povážlivou monotónnost v mimice i
mluvě, nepřispívá k hlubšímu pochopení niterných pohnutek leckdy svérázného
jednání. Jak je v maďarských filmech běžné, hrdinové postrádají jakékoli
rodinné zázemí, jsou zobrazeni jako zcela osamocení a vlastně i vyobcovaní, marně
hledající nějaké citové souznění či dokonce lásku. Šťastné dny patří do
experimentálně zaměřené části maďarských filmů, které se vymykají běžným
vypravěčským konvencím a vyžadují vstřícně naladěného diváka.
(jš)
Úterý 9. 3. 2004 ČT 2 - 16.05 hodin
Klíč
tentokrát divadelní
Magazín s
názvem Klíč se věnuje handicapovaným lidem a také těm, kteří při nich
stojí a pomáhají jim. Tentokrát se jeho tvůrci vypravili do divadla (či spíše
několika divadel) a zaměřili se na ty, kteří s touto múzou spojili, i přes různé
překážky, svůj život.
Nová část cyklu představí dva
herce a jeden divadelní soubor. Martin Heřman Frys se narodil s vážným postižením
rukou, Jan Kašpar skončil po úrazu na vozíku; při Jedličkově ústavu v Praze
působí Dočasná shakespearovská společnost.
Martin Heřman Frys se rozhodl pro
povolání herce a ze svého handicapu udělal spíše výhodu. Sám pochází z herecké
rodiny, dnes studuje na DAMU a kromě představení v divadlech hraje v různých
ústavech sociálních služeb, v dětských domovech a na alternativních scénách.
V Dočasné shakespearovské
společnosti se setkávají lidé zdraví i handicapovaní, které spojuje láska k
divadlu. Soubor začínal písničkovým programem. Dnes se svým již divadelním
repertoárem jezdí po různých ústavech a všude sklízí úspěchy. V této divadelní
společnosti začínal se svými prvními hereckými krůčky i Martin Frys.
Jan Kašpar je členem
Žižkovského divadla Járy Cimrmana, bez něj si tuto kultovní scénu vůbec nedovedeme
představit. On, stejně jako Martin Heřman Frys a členové Dočasné shakespearovské
společnosti dávají návod podobně postiženým, jak se bavit a dokonce jak přinášet
radost a naději druhým. I proto je jejich představení v magazínu Klíč opravdu
záslužné.
(top)
Středa 10. 3. 2004 NOVA - 20.40 hodin
Žiješ
jenom dvakrát
Ve vesmíru je bez nejmenšího varování
neznámou lodí pohlcena a uloupena americká raketa. Vzápětí je v Hongkongu James Bond
vlákán proradnou agentkou do pasti a zastřelen. Jak se naštěstí vzápětí ukáže,
šlo jen o pečlivě inscenovanou kamufláž, aby mohl agent nepozorovaně splnit svůj
nový úkol. Vypátrat tajemný kosmodrom v oblasti Japonského moře a odhalit únosce
americké kosmické lodi.
Režie Lewis Gilbert. Hrají
Sean Connery, Akiko Wakabayashi, Tetsuro Tamba, Karin Dorová, Donald Pleasence a další.
Čtvrtek 11. 3. 2004 ČT 2 - 22.05 hodin
Sága
rodu Sonnenscheinů přibližuje hrůzy minulého století
Maďarského
režiséra Istvána Szabóa snad není třeba blíže představovat; zejména Oscarem
odměněný Mefisto, zamyšlení nad údělem umělce zaprodaného represivnímu režimu
(zde nacistickému), jej celosvětově proslavil. Nyní ČT nabízí jeho nejnovější
dílo, rozvětvenou ságu Sluneční jas, která zachycuje osudy tří generací
jedné židovské rodiny, do jejíž osudů často tragicky zasáhly bouřlivé dějiny
20. století. Také se však zamýšlí nad věčným dilematem: zda pro pronásledovanou
menšinu je lépe asimilovat se do většinové společnosti či naopak trvat na své
identitě.
Zatímco na začátku vyprávění jsme svědky, jak
Ignác, první z rodiny Sonnenscheinů, který dosáhne vysokých funkcí ve státní
(ještě habsburské) správě, si mění své příjmení na maďarské, jeho syn Adam
dokonce přijme křesťanství, aby mohl být přijat do prestižního šermířského
klubu (ale ani to, ani vítězství na mnichovské olympiádě jej nezachrání před
mučednickou smrtí v koncentráku, kde se stále prohlašuje za Maďara). Vnuk Ivan se po
prožitých otřesných zážitcích svých blízkých i z vlastního selhání v době
stalinismu posléze rozhoduje vrátit se zpět k původnímu jménu jako určité jistotě
rodových kořenů. Všechny tyto tři postavy, které se pokaždé v jiné době
stávají protagonisty příběhu, ztvárnil s nepříliš patrnými odchylkami tentýž
herec, Ralph Fiennes.
Režisér se snaží každého z
protagonistů nanejvýš individualizovat. Pro postavy je totiž rozhodující, aby se
udržely na výsluní ať již mocenském či profesním. I proto jsou jejich osudy
znázorňovány jen v krajních mezích - buď v okamžiku vzestupu či naopak při
nejhlubším pádu. Rozčlenění je to však příliš předem nalinkované, navíc
prozrazující zřetelné alibistické tendence - vždyť každý někomu či něčemu
sloužil nezištně a z přesvědčení, což se jakoby stává polehčující okolností.
Szabó postihuje vnější dobová
stigmata, která však ve zpodobnění honosných prostředí začínají být až
únavná ve své monotónnosti. Zpodobnění duchovního klimatu je pak zcela sterilní,
podléhá okázalým proklamacím, které výsledné působení jen zneživotňují. Snaha
dosáhnout optimální srozumitelnosti a názornosti i pro zahraničního diváka (film
vznikal v anglické koprodukci) vede k těžkým úlitbám: pronikají sem melodramatická
schémata, v kresbě figur se prosazují notně toporné postupy, které paradoxně
přejímají mnohé z někdejších oficiozních životopisných filmů, jaké vznikaly v
50. letech.
Nedostává se přiměřené
motivace, některé postavy (třeba "vnitračka" dolézavě hledající ani ne
tak cit jako pevnou oporu v nejistých dobách, ale také jedna z příbuzenstva, která
je vášnivou fotografkou) prozrazují svůj původ v umělé konstrukci. Právě
vykonstruovanost událostí i postav se stává stále výraznějším prvkem celého
vyprávění, poněkud neústrojně spojující tradici bohaté podnikatelské rodiny
(Sluneční jas je název likéru, jehož receptura se ztratila, ale navíc odkazuje k
původnímu židovskému příjmení - Sonnenschein) s komunistickým přesvědčením.
Vadí patrný sklon idylizovat,
který postihuje zejména horthyovské období šermířských zápolení, utápěné v
běloskvoucí výtvarné stylizaci. Naproti tomu komunistická éra se smrskává do
několika pouček a rádoby názorně, ba poučně vypointovaných událostí. Szabó
chtěl dosáhnout jakéhosi vyrovnaného, smířlivého nadhledu, chtěl poukázat na
relativitu postojů i zastávaných míst, ale selhal především inscenačně.
Vyprávění se mění v pozvolně se sunoucí leporelo, jehož obrázky jsou statické,
nevzrušivé, chladně vykalkulované.
JAN JAROŠ
Pátek 12. 3. 2004 PRIMA - 19.55 hodin
Černý
tulipán
Ve Francii v
roce 1789, v době, kdy zbývá jen málo času do dobytí Bastily, se na
jihofrancouzském venkově objevil bandita zvaný "Černý tulipán". Celé
okolí Roussillonu žije ve strachu. Místní šlechta ho považuje za jakéhosi Robina
Hooda, který jim vyhlásil soukromou revoluci. Nafoukaný a neschopný vrchní velitel
policie se domnívá, že banditou je hrabě Gulillaume de Saint Preux. To mu sice nikdo
nevěří, třebaže je to pravda. Při jedné ze šarvátek je Černý tulipán zraněn
na levé tváři, proto se mezi šlechtici nemůže ukázat. Posílá tedy do Paříže
věrného Brignola, aby přivezl jeho mladšího bratra, nesmělého snílka, který je
hraběti k nerozeznání podobný. Po nějakou dobu má být hrabětem Gulillaumem on.
Režie Christian Jaque. Hrají
Alain Delon, Virna Lisiová, Adolfo Marsillach, Dawn Addamsová a další.
Sobota 13. 3. 2004 ČT 2 - 20.00 hodin
Maryša v
Budyšíně
"Aby
člověk zažil na divadle příběh Maryši tak, že ho strhne jako napínavý film,
musí občas zajet na nějaké úplně nezvyklé místo," říká hudební a
divadelní šéfdramaturg České televize Ondřej Šrámek a zve tak ke sledování
záznamu české divadelní klasiky z Lidového divadla v Budyšíně. V Německu bychom Maryšu
možná nečekali; když ale doplníme, že jde o představení lužickosrbského
souboru, naše překvapení už možná nebude tak veliké. Slovan totiž skutečně
všude bratry má a navíc České země a Lužice k sobě měly vždy blízko. Lužice
byla dlouho součástí našeho území a po první světové válce snahy na sjednocení
opět ožily. Bohužel - nebyly dotaženy do konce. Lužičtí Srbové tak zůstali
ostrůvkem na kraji Německa a zachování jejich slovanské identity je stále těžší
- vždyť také houfně ubývají.
S lužickosrbskou částí budyšínského divadla
nastudoval Maryšu bratří Mrštíků brněnský režisér Zdeněk Černín ve výpravě
Jana Duška. Použil hudbu Jury Pavlici (v češtině), hra je ovšem předváděna v
lužickosrbském překladu (Kreščan Bart). Pro milovníky českého divadla jde o
jazykovou raritu, ale ve skutečně skvělém, strhujícím provedení. Do příbuzného
jazyka se divák za chvíli vpraví, pro jistotu ovšem Česká televize přikládá
české (či spíše "moravské") titulky. Bez ztráty souvislostí tak můžeme
sledovat Černínův zajímavý výklad postav a perfektní herecké výkony. Andrea
Rjedžic, Beno Mahr či Jan Mickan nás přesvědčují o tom, že ryze národní české
divadlo nutně nemusí hrát Češi a především, že jeho podstatu a myšlenky mohou
pochopit i jinde. Režisér nenechá diváky aby se, byť jen na chvíli, nudili,
poetickou hudbu používá v nečekaných chvílích a například jeho pojetí
erotických scén (právě s Pavlicovou muzikou) je opravdu fascinující.
K příjemnému zážitku
přispívá i režisér televizního záznamu Rudolf Tesáček. Kamera často zabírá
většinu jeviště, takže i televizní divák má dojem téměř divadelní; pokud jsou
herci v detailech, pak to rozhodně nejsou detaily samoúčelné. A ještě jedna
příjemná záležitost: scéna je zabírána přes diváky, takže skutečně můžete
mít pocit, že sedíte mezi nimi. Ten pocit stojí za to.
A už jen tak mimochodem: v
květnu to bude přesně 110 let, co měla Maryša premiéru v pražském Národním
divadle.
TOMÁŠ PILÁT
Neděle 14. 3. 2004 ČT 1 - 15.35 hodin
Noc
rozhodnutí
Dramatický příběh osudové noci ze 14. na 15.
březen roku 1939, v níž byl prezident doktor Emil Hácha přinucen, aby svým podpisem
legalizoval zřízení tzv. Protektorátu Čechy a Morava. Od této chvíle právě
uběhlo 65 let. Autor scénáře J. S. Kupka pojal tuto historickou událost jako lidské
drama člověka, který je postaven před rozhodnutí, zda vyhovět nacistickému
diktátu, nebo riskovat krveprolití. V režii Pavla Háši postavu Emila Háchy jako svou
poslední roli (v roce 1993) vytvořil Rudolf Hrušínský. S hereckým mistrovstvím v
ní ztvárnil rozpor povinnosti a svědomí jako velké lidské drama. |