45
vychází 27. 10. 2003

Zpět na obsah         

Hudba


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE

Ančerl Gold Edition 19-24
(Supraphon)

Letos v létě si kulturní svět připomněl 30. výročí úmrtí českého dirigenta Karla Ančerla. K jubileu vychází už čtvrtá část digitálně remasterované řady jeho nahrávek s Českou filharmonií - Ančerl Gold Edition. Také toto CD charakterizuje stylová a dramaturgická vyváženost: tři tituly reprezentují českou hudbu, tři světovou, jsou tu zastoupeny skladby symfonické, koncertantní i duchovní. Milovníky české hudby potěší dvořákovský titul - jedna z umělecky nejnosnějších Ančerlových kreací s populární předehrou Karneval, kde se ve výběru nálad střídá Bakchus i Pan, a s Šestou symfonií. Legendární nahrávkou je Čajkovského Klavírní koncert b moll se Svjatoslavem Richterem i koncertantní housle v podání bartókovského specialisty André Gertlera. Zvláště vynikající a v Ančerlově interpretaci velmi slavná je také Šostakovičova Leningradská symfonie. Vyhroceným emocím a tragické dramatičnosti Šostakovičovy hudby nelze nevěřit v podání dirigenta, jenž si po zbytek života s sebou nesl těžké následky válečných let. Zatímco originalita hudebního stylu L. Janáčka a B. Martinů je identifikovatelná po několika taktech, Vycpálkův umělecký testament patří k nejhlubším hudebně-filozofickým projevům v české hudbě a bude příjemným překvapením zvláště pro náročné posluchače.

O dosud vyšlé kompakty ambiciózního ančerlovského projektu je ve světě velký zájem, získaly prestižní ocenění a mnoho nadšených recenzí. "Prodchnuty mocným a často nevšedním duchem, kypící intenzivní životností zachovávají nabízené interpretace příkladnou průzračnost a střízlivost. Osobité pojetí velkého českého dirigenta Karla Ančerla "vytváří ze zlaté edice, která je mu zasvěcena, zázrak,",píše se např. v Le Monde de la Musique, a britský časopis Music dodává: "Ančerl Gold Edition to je plamenný Janáček, neuvěřitelně čisté detaily dechových nástrojů v Brahmsově 1. symfonii a také třeba hmatatelné štěstí z Mozartovy hudby. Jde o vynikající a velice konkurence schopný počin, který je navíc vybaven špičkovým bukletem s objevnými dokumentárními fotografiemi." Desky se prodávají v evropských metropolích (Paříž, Londýn, Madrid), v Asii (Tokio), v zámoří (New York), dokonce i v Jižní Africe.

(ap)


Dura & Blues Club: Live At Stará Pekárna
(Indies Records)

Slovenský bluesový zpěvák a kytarista Juraj "Ďuro" Turtev je známý především ze své domovské kapely Bluesweiser. Od roku 1998 se však na klubových pódiích čas od času objevuje i jeho "vedlejšák", volná formace Dura & Blues Club, pod jejíž hlavičkou se skrývá mnohdy překvapivá muzikantská sestava. Hudebníci, kteří si přicházejí s Turtevem zahrát, přinášejí svou stylovou orientaci a své hudební cítění, a tak se zde blues coby základní stavební prvek sbližuje tu s funkem, jindy s folklorem či s reggae. Koncertní album z brněnského klubu Stará Pekárna zachycuje Turtevovu skupinu s hostem obzvlášť atraktivním: kytaristou Andrejem Šebanem. Přestože živá nahrávka zůstane vždy jen jakýmsi "filmem o filmu", v případě tohoto CD jde o dokument zvláště vydařený: v každé z deseti převážně Turtevových skladeb je cítit jak maximální soustředění všech zúčastněných (vedle hlavních hvězd mj. harmonikář Erich "Boboš" Procházka či bubeník a perkusista Igor Ajdži Sabo), tak jaksi samozřejmá pohoda, s níž si muzikanti koncert užívali.

(miš)


Svět opery Anny Hostomské

Konejšivý a současně i muzikantsky zanícený hlas Anny Hostomské (1907-1995) provázel dětství desítek, možná stovek tisíc rozhlasových posluchačů; patrně nejednoho z nich přivedl k aktivnímu zájmu o vážnou hudbu, především operní. Vzdělaná muzikoložka, mj. autorka významného díla české hudební literatury Průvodce operní tvorbou, působila v hudební redakci Československého rozhlasu od třicátých až do šedesátých let a se svými relacemi se vracela i později, když už byla v důchodu. Odvysílala stovky pořadů, z nichž některé, zvláště její pravidelné cykly, natrvalo vešly do posluchačského povědomí (Co máte nejraději, Hudba, kterou mám rád aj.). Její průvodní slovo k hudebním ukázkám se stále dobře poslouchá. Dokladem toho je výběr z promluv k operním úryvkům vycházející na CD. Obsahuje ukázky z nejznámějšího rozhlasového cyklu Hostomské Co máte nejraději s hudbou z českých oper a samostatné pořady O Elišce Krásnohorské a Gramoolymp Beno Blachuta. Současně s působivým výkladem moderátorky o životě skladatelů a osudech jejich děl si na historických záznamech připomeneme i vynikající pěvecké výkony sólistů české operní scény, např. L. Mráze, J. Jindráka, L. Domanínské aj. Vzdělávací úsilí autorky pořadů je v jejích výkladech zřetelně patrné, a přestože se dnes osvěta tímto způsobem už v rozhlase ani jinde většinou nedělá (není to trochu škoda?) - či snad právě proto - působí půvabně. Autor zasvěceného průvodního slova Ivan Ruml uvádí, že za deset let trvání pořadu Co máte nejraději odvysílala Hostomská na 1400 úryvků z 321 oper, a také, že na jeden jediný pořad přišlo do rozhlasu až 14 tisíc dopisů posluchačů. Skoro by se chtělo položit otázku: kde dnes všichni ti milovníci opery jsou, či lépe - jakou hudbu asi poslouchají jejich potomci, když operní domy nebývají zdaleka vždy plné?

(ap)