43
vychází 13. 10. 2003

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


 "Před lety, když se řeklo Filharmonie, patřilo k ní jméno Ančerl, k FOKu Smetáček, k SOČRu neodmyslitelně Alois Klíma. Teď se to střídá až příliš často," říká dirigent Vladimír Válek, který stojí v čele rozhlasových symfoniků už sedmnáctou sezonuVladimír Válek:
Rozhlas je osudové

poslání

vůbec tak vytížený dirigent začátek či konec sezony?
Letos jsem opravdu moc dovolené neměl, dohromady dvakrát po třech dnech. Hned na začátku prázdnin jsem měl dva koncerty v Osace, kde působím jako stálý hostující dirigent, pak následoval zájezd do Pasova, kde jsme hráli Verdiho Requiem. Pozvání na pasovský festival považuji za vyznamenání, a navíc mám německé publikum moc rád. Sedí ani nedutá, nekašle, nevrtí se, neruší. Ale jedno vyrušení jsme tam přece jen měli a byl to pro nás úžasný zážitek: když koncert začínal, spustila se bouřka, a její zvuky fantasticky podbarvovaly text Dies Irae. Znělo to, jako kdybychom měli ještě deset tympánů navíc, které hrají venku před chrámem, kde se koncert konal.

Zdá se, že máte rád letní hudební festivaly.
Mám, zvláště ten v Českém Krumlově. Bývá tam fantastická atmosféra, proto jsme přijali pozvání i loni a předloni. Mimopražským akcím vůbec fandím, pocházím totiž z kantorské rodiny a můj otec taky organizoval koncerty. Vím, co to dá práce. Obdivuju píli a vytrvalost organizátorů, jejich chuť něco dělat pro umění v době, kdy většina lidí dává přednost spíš pasivitě, posedává u televize a přijímá kulturu v křesle. V Krumlově se ohromně pozitivně projevuje místní iniciativa, třeba loni hned po povodních začali majitelé domů, penzionů, krámků a hospůdek opravovat, a snažili se co nejdřív otevřít. Ani hudební festival nebyl kvůli povodním zrušen. Díky tomu jsem tam mohl dělat koncert s Českou filharmonií.

Vydali jste se nejen do jižních Čech, ale i do jižní Evropy.
Ještě jsme byli v menším obsazení na turné v Katalánsku. Hráli jsme i v místě, kde bydlel slavný cellista Pablo Casals. Účinkoval s námi Mischa Maisky, kvůli němu vlastně celé naše turné bylo. S ním hrajeme dost často, hostoval u nás, a příští rok se setkáme v Japonsku.

Odnesl jste si z letošních cest ještě něco?
Mám radost, že jsem lépe poznal nové mladé lidi, které v orchestru máme. Je tam teď spousta studentů a čerstvých absolventů AMU, těm se chci zvlášť věnovat, vždyť je to naše budoucnost.

Znáte řadu světových hudebních těles, i přední evropské rozhlasové orchestry. Jak si mezi nimi stojí SOČR?
Na to se dost těžko odpovídá. Každý orchestr, který dělá umělecká turné po světě a nahrává, musí dnes být výborný. Platí to i pro rozhlasové ansámbly, které znám, třeba lipský, vídeňský, záhřebský i další. Interpretační úroveň šla v poslední době hodně nahoru, svět se otevřel, do orchestrů přicházejí nejlepší hráči odevšad, hodně z nich je z Východu. Myslím, že kdyby se domluvili všichni Číňani, Japonci, Korejci a Vietnamci a najednou z nich odešli, ochromí je to natolik, že nebudou moct hrát. Každý orchestr je dnes jako valné shromáždění OSN, u pultů sedí pestrá směs národností. Znovu jsem si to zopakoval teď v Antverpách, kde v orchestru sedí Rusové, Ukrajinci, Bělorusové i Bulhaři a Rumuni. Úroveň těles je dnes všeobecně výborná, když se u těch špičkových hledají rozdíly, může se mluvit jen o nuancích, například o barvě, stylu.

Mají čeští rozhlasoví symfonici přece jen něco osobitého?
Stálého šéfdirigenta. To dnes už nebývá tak docela obvyklé. Třeba v Česku jsem snad poslední "délesloužící" šéf. Před lety, když se řeklo se Filharmonie, patřilo k ní jméno Ančerl, k FOKu Smetáček, k SOČRu neodmyslitelně Alois Klíma. A teď se to střídá až příliš často.

Jak by měl fungovat šéfdirigent?
Podle mého názoru by určitě měl žít ve městě, kde působí, měl by se svým tělesem soustavně pracovat minimálně týden v měsíci. A vydržet aspoň pět let. Vždyť není jen jako dirigent, ale působí i jako manažer, měl by být u konkursů, odchodů, u řešení různých otázek. Jenže když přijede dvakrát třikrát za rok, nemůže to zvládnout. Pak to ale u mě není pořádný šéf, možná má i úplně jiné pohnutky než budovat kvalitu orchestru. Spíš z něj chce těžit než mu dávat. Někdy se necháváme vytunelovat i v hudbě.

Není to naším malým sebevědomím?
Možná. My Češi máme tu vlastnost, že pro nás je všechno cizí zajímavější než domácí. To je náš staletý problém. A přitom jsme výborní, umíme pracovat, jsme flexibilní... Umíme si poradit téměř v každé situaci, ale neumíme si vládnout. Proč tomu tak je, to by bylo na delší povídání.

Co teď zajímá zahraniční posluchače z naší hudby? Stále jen Novosvětská, nebo je jejich vkus trochu pestřejší?
Jak kde, musím rozlišovat. V zahraničí jsme samozřejmě hráli množství skladeb cizích autorů, přesto však v požadavcích agentur stále převládá česká hudba - Antonín Dvořák a Bedřich Smetana. Počínání agentur má svou logiku, přirozeně vyžadují od německého orchestru spíše Beethovena, Brahmse nebo Mahlera, od našeho orchestru pak muziku českou. A navíc - v Japonsku pořád milují Dvořáka, a to nepřeháním. Vždyť i děti mají v učebnicích hudební výchovy citaci Larga z Novosvětské, dokonce japonsky otextovanou, považují ji za svou písničku. Ale ještě jsem neměl šanci tam uvést například Dvořákovo Requiem. A vůbec mi přijde líto, že ve světě se víc neprosazuje třeba Martinů, Suk, Vítězslav Novák. Je to svízel. Teď třeba po letech s orchestrem natáčíme Sukovu Pragu, je to nádherná muzika, ale ve světě ji neznají, takže se tam neprodá.

Máme u nás taky špičkovou soudobou hudbu, kterou SOČR rozhodně nezanedbává. Před rokem na Pražském jaru jste uvedli rozsáhlé oratorium Sylvie Bodorové Juda Makabejský, které teď bude Radioservis vydávat na CD.
Samo téma je nosné a věčné. A paní Bodorová umí vyjádřit v notách svá myšlenková i hudební sdělení, u ní už jsme zvyklí, že je invenční a nápaditá. I tato skladba je taková. Myslím si, že některé pasáže jsou velice zpěvné, znějí skoro jako z muzikálu. Ale když jsem to autorce říkal, skoro se na mně zlobila.

Proč? V moderní hudbě se přece často stírají tlusté čáry mezi hudebními žánry, a pokud je kvalitní, vůbec to nevadí.
Taky si to myslím, ale přesto mi tu "muzikálovou" charakteristiku vyčítala. Ale já tvrdím: vždyť to je přece ono! Celé oratorium se dobře poslouchá, a to je důležité. Byl jsem spokojen taky s ohlasy včetně kritik. Však taky proto se skladba vydává na desce. Myslím, že případné uvedení by mohlo mít velký úspěch v Americe, měl by se toho tam někdo ujmout.

Bylo nastudování složité?
Bylo, zápis je dost komplikovaný. Kdo neviděl partituru, tomu by se mohlo zdát, že tam žádné problémy nejsou. Ale když jsem si ji prostudoval, bylo mi například jasné, že u toho musí být kromě mě ještě dva dirigenti - pro dětský a pro smíšený sbor, jinak se to nedá zvládnout. Za sborem totiž musí sedět sbormistr, aby to ukočíroval, protože zatímco orchestr hraje na čtyři rychle, sbor je na šest pomalu. Dětský sbor dirigoval můj žák z AMU Jan Kučera, dospělý kolega Bogunia.

Soudě podle ohlasu na Pražském jaru, náročná práce se vyplatila.
Určitě. Kromě toho máme pro následující sezonu v úmyslu část oratoria koncertně provést v Rudolfinu. Kvůli náročnosti a finančním nákladům bohužel nemůžeme celé. Ale myslím, že by pro autorku, pro nás i pro publikum mohl být výběr zajímavý.

Připravujete i další soudobé projekty?
Hudbu 20. století i soudobé skladby uvádíme každou koncertní sezonu. Letos jsme s Jiřím Kalachem, s nímž děláme dramaturgii už dlouhá léta - a zřejmě docela úspěšně, když má SOČR pořád vyprodáno - říkali, že připravíme k výročí rozhlasu koncert z děl skladatelů, kteří kdysi v rozhlase působili. Bude v únoru a našim abonentům jej dáváme jako prémiový. Na programu je Jarní předehra Otakara Jeremiáše, Concertino pro housle Karla Boleslava Jiráka, symfonická báseň Stařec a moře Jiřího Jarocha, Friedův trojkoncert pro flétnu, klarinet, lesní roh a orchestr a symfonická báseň Otmara Máchy Noc a naděje. Všichni zmínění autoři kdysi působili v rozhlase a zároveň se významně zapsali do hudebního života. V další sezoně pak dojde na ty, kteří v rozhlase působí dnes: Hurník, Kalach, Gemrot. Jsem moc zvědav na ohlas, ale věřím, že publikum ten program přijme.

Tím se dostáváme k nové, 77. sezoně SOČRu. Mimochodem, máte rád sedmičku?
Odjakživa je to pro mě šťastné číslo. Každé prázdniny jsem prožil u babičky, jejíž chaloupka měla v čísle sedmičku, a rád na to vzpomínám. Sedmičku mám taky na autě.

Na které koncerty byste zvlášť upozornil?
Rád bych připomněl, že máme v programu i další skladby 20. století, třeba Koncert pro violu a orchestr Zdeňka Šestáka nebo Koncert pro fagot a orchestr Ladislava Simona. Jinak ale celou sezonou samozřejmě prochází Antonín Dvořák, vždyť rok 2004 je jeho jubilejní. A kromě toho si myslím, že se u nás tak často nehraje, jak to na první pohled vypadá. Nám se třeba zdá, že pořád hrajeme Novosvětskou nebo Anglickou, ale spíš je to na zahraničních zájezdech než doma. Takže zahajujeme Dvořákovou Sedmou symfonií, kterou pak uvedeme i na slavnostních koncertech k 80. výročí rozhlasu v Praze, Ostravě a Brně. Budeme ji hrát také jako hosté České filharmonie.

S rozhlasem spolupracujete pětatřicet let, potkal jste tu během doby osobnosti, které na vás významně zapůsobily?
Na jaře v osmašedesátém roce jsem na žádost tehdejšího vedení redakce "REMAHUŽ" (redakce malých hudebních žánrů) založil Studiový symfonický orchestr, který v podstatně nahradil zrušený Pražský rozhlasový orchestr a v Československém rozhlase působil celých deset let. Na rozhlasové půdě jsem potkal skvělého skladatele i redaktora Jiřího Jarocha, kterému minulý režim hodně ublížil - skončil v rozhlasovém archivu. Setkal jsem se i s Otmarem Máchou, Zdeňkem Šestákem, Miroslavem Juchelkou, s doktorem Štilcem starším; velkou osobností byl pro mě Zdeněk Petr, měl jsem rád klavíristu a hudebního režiséra Františka Vránu. Všichni měli jedno společné - milovali rozhlas. Zdá se mi, že ten niterný, opravdový vztah k rádiu se u mladých lidí trochu vytrácí. Ti staří rozhlasem žili, pořád o něm přemýšleli, hádali se o muziku, o dramaturgii, o pojetí jednotlivých pořadů - pořád to ale bylo odborné a k věci. Nešlo jim o peníze či osobní úspěch, ani o to, jak by se ten či onen lépe prosadil, šlo jim o hudbu. To byli boží lidé. Když na ně vzpomínám, mám až slzy v očích, protože jsem je měl rád. Někteří pro mě hodně udělali, kdyby jich nebylo, nebyl bych tam, kde jsem. Mohu říct, že mě "udělal" rozhlas a provází mě celý život. Můj život je rádio!

A co jiná dirigentská lákadla?
Jistě, dostával jsem nabídky, některé jsem přijal - ale vždycky k hostování. Však mi taky některá z nich, především ta zahraniční, pomohla, abych si mohl dovolit dělat umění doma, měl jsem rodinu a potřeboval ji uživit. Díky rozhlasu jsem byl častým hostem v zahraničí. Několik let jsem jezdil do Vídně, do Lipska, do Holandska, pracoval jsem s Berlínským rozhlasovým orchestrem. Ale náš rozhlas byl pro mě vždycky hlavní. Když jsem dostal nabídku do České filharmonie, která každému českému dirigentovi zamotá hlavu, mně ji myslím nezamotala. Potěšilo to, samozřejmě, ale od začátku jsem říkal, že rozhlas neopustím. Je to takové osudové poslání. Už to, že můžu navázat na staré rozhlasové šéfy, kterých si vážím. Takže to dopadlo tak, že jsem u jednoho orchestru sedmnáctou sezonu, což je dnes dosti neobvyklé.

Nemrzí vás, že SOČR je "zásobárnou" České filharmonie? Že někteří dobří hráči tam po letech odcházejí?
Mrzí nemrzí, už to tak je. Za posledních šest sedm let jsme jim "dodali" třináct nebo čtrnáct muzikantů. Na druhou stranu - v našem orchestru máme asi deset hráčů, kteří z různých důvodů opustili filharmonii a přišli k nám. Ti i ti jsou dobří, stejně jako ansámbly, ve kterých působí. A já vždycky říkám, proč by v Praze nemohly být tři špičkové orchestry?

Navíc SOČR díky rozhlasu celoplošnou působnost jako žádný jiný orchestr v Česku! Ale obecněji - špičkové orchestry by byly, ale publika moc nepřibývá, nezdá se vám?
Náš orchestr má své stálé abonenty a po několik posledních let jsou naše koncerty beznadějně vyprodány. Snad je to v neposlední řadě i tím, že máme rozumné ceny vstupného. Nedávno mě totiž potkala jedná známá paní a požádala mě, abych jako dirigent České filharmonie v Rudolfinu vyřídil, že na tento orchestr vždy chodila, ale už si to kvůli finanční náročnosti nemůže dovolit. Tyto hlasy slyším stále častěji.

Tento problém snad nemáte, SOČR nezdražuje.
Snažíme se - už proto, že naše publikum se většinou rekrutuje z dříve narozených a víme, že na drahé vstupné nemá. Vždycky říkám, že ve velkém rozhlasovém rozpočtu nehraje takovou roli, jestli ušetříme 200 tisíc nebo ne. To je můj názor muzikanta. Větší hodnota je, že k nám lidé chodí rádi. Když jsem se letos po kratší přestávce vrátil před publikum, přijalo mě tak vřele, že jsem byl opravdu dojatý. Jsme jejich a oni jsou naši. A to je obrovská věc.

Jak se osvědčují veřejné generálky, které jste před několika lety zavedli?
Publikum je má v oblibě, bývají vyprodané už za několik dní. Přijíždějí na ně lidé z mnoha míst v republice od Pardubic a Semil až po Budějovice, taky školy. Neuvěřitelné. Škoda, že můžeme generálek mít jen málo, protože v Rudolfinu jsme v pronájmu a když filharmonie zkouší, my tam nemůžeme. Už jsme přistoupili i k tomu, že některé zařazujeme na neděli. Pokud diriguju já, vždycky ještě obecenstvu něco k programu řeknu, většinou v žertovném tónu, a oni to berou. Byl bych rád, aby odcházeli z koncertů s vědomím, že odevzdáváme absolutní výkon - stejně jako na večerním koncertu.

Máte rád jazz, chystáte v tomto žánru nějaké nové projekty?
Absolvoval jsem trombón, hrál v různých bigbandech na Moravě a po příchodu do Prahy jsem si také zahrál dvě sezóny s orchestrem Vlasty Kloce, jinak vynikajícího sólotrumpetisty SOČRu. Díky této swingové průpravě jsem si mohl dovolit dirigovat dokonce společný koncert Lincoln Center Jazz Orchestra Wyntona Marsalise s Českou filharmonií. S nimi a se sborem Morgan State University jsme provedli Marsalisovu jazzovou skladbu "All Rise". Předloni jsem připravil s černošskými sólisty a Českou filharmonií koncertní verzi Gershwinovy opery Porgy a Bess. Tolik k mému vztahu k tomuto žánru. Projekty taky mám, ale zatím je provází trochu smůla. Chtěli bychom s orchestrem natočit a vydat orchestrální úpravy světových muzikálů. Začal je s námi dělat Václav Zahradník, ale bohužel zemřel, pokračuje v nich můj posluchač na AMU Jan Kučera, v současnosti můj asistent a výtečný jazzový pianista a trumpetista. Udělal nám aranže dalších muzikálů. Už jsme to loni roztočili v karlínském studiu, ale přišla velká voda a studio zatopila. V nově otevřeném studiu se to snad podaří dokončit. Zajímavý je podnět našeho slavného jazzového saxofonisty Jana Konopáska, dlouholetého člena orchestru Woody Hermana a Buddy Riche. Rád by s našimi smyčci natočil několik svých skladeb. A pokud jde o symfonickou hudbu, právě v těchto dnech natáčím poslední z devíti Dvořákových symfonií, šestou D dur. Tím máme uzavřen celý dvořákovský projekt, který vydavatelsky zastřeší Radioservis.

AGÁTA PILÁTOVÁ

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ