43
vychází 13. 10. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 20. 10. 2003 ČT 1 - 23.45 hodin

Píseň pro Rudolfa III. - připomínka atmosféry 60. let

Seriál Píseň pro Rudolfa III. vytvořili scenárista Jaroslav Dietl a režisér Jaromír Vašta za vydatné spolupráce Darka Vostřela. Na svoji dobu to bylo jistě významné dílo: představovalo špičku československé populární hudby 2. poloviny 60. let minulého století, sem tam uvedlo i nějakého toho zahraničního hosta, a přitom si zachovávalo všechny vlastnosti televizního seriálu. Jeho jednotlivé díly měly svůj děj a více či méně na sebe navazovaly. Vedle zmíněných muzikantů a Darka Vostřela (řezník Rudolf) v cyklu zářili například i Iva Janžurová (řezníkova dcera), Jiří Hrzán (její přítel) či Stella Zázvorková (prodavačka v řeznictví).

Protagonisté na tehdejší práci dodnes rádi vzpomínají. Tak třeba Iva Janžurová: "Po seriálu Eliška a její rod to pro mne byla další příjemná spolupráce s Jaroslavem Dietlem. Ta role byla krásná, i když byla napsána pro dívku o deset let mladší, než jsem tenkrát byla já." Autoři díla také hledali mladší herečku, dokonce přišli za Ivou Janžurovou s tím, jestli nějakou nezná. "Neznala jsem a nechala je hledat dál. Nakonec přišli na to, že mi dají brýle a udělají copy, a tu roli jsem dostala," vzpomíná Janžurová.

Píseň pro Rudolfa III. patří k nejživotnějším seriálům ze 60. letPráce na Písni pro Rudolfa III. se jasně vybavuje i Waldemaru Matuškovi: "Mohl jsem tady spojit zpěv s herectvím." Matuškovi vyhovoval i způsob práce na cyklu. Jeho autoři vždy napsali jednu část, ta se natočila a pak teprve pracovali na scénáři dílu dalšího. "To se mi právě líbí - mám rád práci, která má nápady a "vodsejpá". Člověk pak není tak unaven," říká k tomu zpěvák a připojuje i jednu "veselou historku z natáčení". Pracovalo se tenkrát na vánočním dílu, konkrétně na scéně, ve které Matuška jako Josef veze pod Řípem a po Karlově mostě na oslíku Marii s malým Ježíškem. "Tenkrát jsme dostali strašně vynadáno! Když jsme šli kolem nějaké úplně neznámé paní, pustila se do nás, že si z toho děláme srandu. Vůbec to nepochopila."

Ráznou tečku za seriálem Píseň pro Rudolfa III. udělala okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy. Protagonisté ještě stihli natočit pár aktuálních záběrů, Iva Janžurová si třeba vybavuje obraz, který Dietl narychlo napsal: "S Jiřím Hrzánem a Martou Kubišovou jsme ho natáčeli doslova mezi sovětskými tanky. Jeli jsme v autě v takové té známé zatáčce na Klárov." Tyto záběry už ovšem odvysílány nebyly. Vpád "spřátelených vojsk" a následné události ostatně mnoha protagonistům cyklu významně změnily profesní i životní osudy.

TOMÁŠ PILÁT


Úterý 21. 10. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

Velký šéf

Velký šéf patří mezi nejúspěšnější francouzské komedie. Výborný scénář, herecké hvězdy a to nejlepší z anglického i francouzského humoru. Těžko říct, kdo tu má lepší herecký part - Jean-Paul Belmondo, Bourvil, či Eli Wallach. Při předlistopadových uvedeních byl film "zkrácen" o více než pět minut. Díky práci televizních techniků se podařilo vrátit filmu téměř celých pět minut. Několik let po velké vlakové loupeži na trati Glasgow-Londýn zveřejnila britská policie zprávu, že šéfem lupičské bandy byl muž s mimořádně velkým mozkem, který ve chvíli napětí neudrží hlavu zpříma. V té době prchá z francouzského vězení drobný zlodějíček Artur za pomoci svého přítele Anatola. Samozřejmě se cesty lupičů různého kalibru zkříží a...


Středa 22. 10. 2003 NOVA - 20.30 hodin

Svatý muž

Ricky Hayman, producent teleshoppingové stanice GBSN musí do čtrnácti dnů najít řešení, které by zastavilo klesající prodej nabízených výrobků. Cestou za tvůrcem a producentem, od něhož si slibují oživení vysílání, srazí Ricky podivného holohlavého černocha v bílém rouchu, který si říká G a odveze ho do nemocnice. Muž se další den objeví ve studiu, aby Rickymu poděkoval a ocitne se přímo uprostřed výroby reklamy na prací koule. Je sice vykázán, ale hektická atmosféra ve studiu se mu líbí. Ricky dostane nápad a nabídne svému tajemnému hostu, aby zkusil nabízet výrobky v jeho pořadech. Ten souhlasí, ale první vysílání skončí zdánlivou katastrofou. G místo nabízení začne zboží pomlouvat a hovořit o hledání vnitřního klidu. Ricky dostane okamžitou výpověď, jenže pak se ukáže, že po vysílání okamžitě stoupl prodej výrobků o třicet procent.

Režie Stephen Herek. Hrají Eddie Murphy, Jeff Goldblum, Kelly Preston, Robert Loggia, Eric McCormack , Kim Staunton a další.


Čtvrtek 23. 10. 2003 ČT 2 - 18.10 hodin

Poklady světa

Willemstad leží na ostrově Curacao a ten patří k Nizozemským Antilám. Je to kus Holandska v Karibiku, kousek Amsterodamu ve Střední Americe. A aby to bylo ještě trochu zamotanější, Willemstad vlastně postavili holandští Židé. Ještě v roce 1651, kdy sem přišli první z nich, tady nebylo vůbec nic. Dnes je zde nádherné městečko se skvostnou synagogou. Je to nejstarší synagoga v Novém světě, která se dodnes používá. A to není zdaleka jediná architektonická a kulturní pozoruhodnost tohoto zvláštního místa.


Pátek 24. 10. 2003 NOVA - 23.25 hodin

Vikingové

Píše se rok 922 a hlavní postava příběhu, vzdělaný básník Ahmed Ibn Fahdlan Ibn Al Abbas Ibn Rashid Ibn Hamad se zamiluje do manželky vysoce postaveného muže, což vede k tomu, že ho bagdádský kalif pošle jako vyslance do vzdálené severské země. Ahmed se vydá na cestu v doprovodu svého přítele Melchisideka. V širých stepích střední Asie na karavanu zaútočí Tataři, obrátí se však na útěk, když se na vodě objeví vikingská loď. Kultivovaný básník se tak dostává do světa drsných, neurvalých bojovníků, kteří neznají písmo a nemají ponětí o hygieně. Vlády se právě ujímá mladý král Buliwyf, ke kterému přijíždí posel ze vzdálené země a žádá jménem starého nemocného krále o pomoc proti nájezdům tajuplných a děsivých Wendolů. Podle věštkyně se má na cestu vydat třináct bojovníků, ten třináct však nesmí být Viking. A tak se k nebezpečné výpravě přidává i Ahmed.

Režie John McTiernan. Hrají Antonio Banderas, Vladimir Kulich, Dennis Storhři, Daniel Southern, Neil Maffin, John DeSantis, Omar Sharif a další.


Sobota 25. 10. 2003 ČT 1 - 21.10 hodin

Rozpoutané peklo

43_17.jpg (11305 bytes)Malé městečko Dante's Peak, ležící na úpatí stejnojmenné sopky, žije spokojeným životem venkovské komunity, kde se lidé navzájem znají a dokáží si pomáhat. Když přístroje vědců z geologického výzkumu začnou zaznamenávat aktivitu probouzející se sopky, nikdo je nebere příliš vážně, neboť přesné předpovědi vulkanických erupcí, stejně jako zemětřesení, stále patří do oblasti sci-fi. O to větší je pak šok z nastalé katastrofy, jež prověří lidské charaktery i techniku. Ústředními postavami filmu jsou vědec Harry Dalton a starostka městečka Rachel Wandová, které ztělesnili Pierce Brosnan a Linda Hamiltonová. Hlavním hrdinou je ovšem rozběsněný vulkán. Záběry z vnitřku sopečného kráteru byly natočeny na Mount St. Helens ve státě Washington.


Neděle 26. 10. 2003 PRIMA - 23.50 hodin

Když nastal soumrak vznešenosti

Musíme se již smířit s tím, že v přijatelnějších vysílacích časech sotva uvidíme náročnější film. Jistě by nedosáhl takové sledovanosti jako estrády, soutěže a zábavné pořady vůbec. A vlastně musíme být vděčni, že takové dílo je vůbec uváděno - v horším případě by nemuselo být ani odvysíláno.

V Gepardovi Visconti zachycuje soumrak aristokracie (na snímku Alain Delon a Burt Lancaster)Mezi snímky s uměleckou pověstí sice vynikající, avšak s omezeným diváckým potenciálem patří také Gepard, který před čtyřmi desetiletími natočil Luchino Visconti. Tento velikán nejen italské kinematografie se důsledně zabýval rozkladem stávajících hodnot, kdy ty dosavadní, již zvetšelé a doslouživší, nahrazuje nové mocenské i hospodářské uspořádání, pokaždé dravější a bezohlednější. A není příliš důležité časové zakotvení. Není důležité, zda se jedná o přítomnost (přestěhování chudé rodiny z italského jihu na bohatší sever v dramatu Rocco a jeho bratři) nebo minulost (nástup nacismu v Soumraku bohů). Visconti toto dění nahlíží bez toho, aby se dojímal "starými zlatými časy", i když určitý smutek vypozorovat můžeme.

Do historie se obrací rovněž v Gepardovi, natočeném podle románu Giuseppa T. di Lampedusy. Je zasazen do druhé půle 19. století, období postupného sjednocování rozdrobené Itálie pod praporem Garibadiho, kdy aristokracie pozbývá své výsady, neschopna konkurovat podnikavějšímu měšťanstvu. Visconti zde zachycuje soumrak hrdého šlechtického stavu (ostatně i vznešený, starobylý rod Viscontiů se dočkal téhož osudu).

Hlavním hrdinou je kníže Salina (americký herec Burt Lancaster skvěle postihl jeho noblesu v nesmlouvavé, mnohdy ironické mluvě, v gestech i sebejisté chůzi s rukama za zády). Režisér v něm vidí muže s osudem vyrovnaného, jenž si uvědomuje nezvratnost nastupujících změn, s nimiž by se rád vypořádal se ctí. Salina ví, že prostředí, které reprezentuje, si žádný soucit nezaslouží, že i jeho obklopuje rodina upjatá, zkostnatělá a zapšklá. S hořkostí v hlase se přirovnává ke gepardovi, na jehož místo se derou pouhé hyeny.

Ty naopak zosobňuje Salinův synovec Tancredi (Alain Delon), člověk úlisný, přizpůsobivý a vypočítavý, pro něhož jsou morálka a zásady prázdnými frázemi. Triumfem nových pořádků se stává velkolepý ples, dovršený chystaným Tancrediho sňatkem s vyzývavou Angelikou (Claudia Cardinalová), dcerou rychlokvašného zbohatlíka. Uprostřed veselí, pokryteckého i hamižného, jediný Salina, náhle unavený, skleslý, avšak duchovně nezlomen, v ústraní medituje o smrti...

Stále fascinuje Viscontiho obratnost, s jakou je vystiženo honosné aristokratické prostředí - přepychově vybavené komnaty oblepené rozměrnými obrazy, koberce a tapiserie, jídelní soupravy, vybrané chování. Jenže pro režiséra to není nic senzačního ani exotického, je to životní styl, jehož poslední záchvěvy mohl ještě sám poznat.

JAN JAROŠ