Čtvrtek 9. 10. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 9.00
hodin
Romerové hrají Španělské tance
Enrique
Granados, katalánský skladatel a klavírista, byl silně ovlivněn Schumannem, Lisztem a
Griegem, ale stejně neodolatelně byl přitahován castilskými tonadillami a
španělským uměním klasického a ranně romantického období. Obě domácí inspirace
jsou v mnoha jeho skladbách nejvíce patrné. Své nejdůležitější kompozice věnoval
klavírní a vokální hudbě a největšího úspěchu dosáhl se svitou Goyescas,
poprvé provedenou roku 1911. Když ji hrál v Pleyelově sále v Paříži v dubnu roku
1914, byla skladba přijata s obrovským nadšením. Autor obdržel titul Rytíře
čestné legie a byl vyzván k opernímu zpracování svity. Granados žil v Barceloně,
kde se těšil značné proslulosti. Nicméně ve Španělsku byl celkově mnohem méně
známý, než by se předpokládalo na autora oblíbené písně Kráska a slavík z cyklu
Goyescas. Nehledě právě na tento cyklus, přinesly mu významnější národní ohlas
jen Španělské tance a první opera María del Carmen. Granados sice často podléhal
módě a vkusu obecenstva, avšak ty práce, které napsal, aniž se na své publikum
ohlížel, patří k originálním skladbám. Znamenité Španělské tance pro klavír na
čtyři ruce ve čtyřech sešitech, psané v letech 1892-1900, dnes obzvláště známé
i v úpravách Fritze Kreislera, obdivovali Massenet, Kjuj, Saint Saens a Grieg.
Společně a Albénizovými Salonními kusy byly tance první manifestací nového směru
ve španělské hudbě. Novodobá transkripce 12 španělských tanců pro dvě kytary je
prací Angela Romera a pro Telarc ji natočil se otcem Celedoniem.
(rfb) |