41
vychází 29. 9. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 6. 10. 2003 NOVA - 20.50 hodin

Hra snů

Sedmatřicetiletý nadhazovač Billy Chapel je jedním z posledních hráčů staré školy. Skutečný gentleman baseballu, spolehlivý, poctivý, skromný hráč, který celou kariéru, celých devatenáct sezon, prožil v dresu Detroistských Tygrů a nikdy ho nenapadlo odejít za lepší nabídkou. Nyní se však ocitá na rozhodující životní křižovatce. V den posledního zápasu sezony se dozvídá, jeho klub koupil nový majitel a ten má v úmyslu ho prodat. Současně mu jeho přítelkyně Jane Aubrey oznamuje, že už má dost čekání a ustupování baseballu, který má Billy zjevně raději než ji, a že opouští nejen jeho, ale také Spojené státy a odlétá do Londýna, kde získala výhodnou pracovní nabídku. Billy se tak ocitá před rozhodujícím životním rozhodnutím.

Režie Sam Raimi. Hrají Kevin Costner, Kelly Preston, John C. Reilly, Jena Malone a další.


Úterý 7. 10. 2003 PRIMA - 21.50 hodin

Vetřelci stále útočí

Bez velké nadsázky lze tvrdit, že právě série Vetřelců (z dosavadní tetralogie uvádí Prima první tři části) dovedla věčně ohrožovanou Sigourney Weaverovou k hvězdné slávě. Kosmonautka Ripleyová ji totiž provází doslova celou kariéru, měníc svůj vztah k ohyzdným, vrcholně nebezpečným vesmírným stvůrám. Úvodní část nazvanou Vetřelec natočil před bezmála celým čtvrtstoletím Ridley Scott jako vizuálně strohou poému, jejíž děsivost neplyne z doslovného ukazování všech možných hrůz, ale naopak ze sugestivních náznaků - vražedný nepřítel se může skrývat v bludišti chodeb, může číhat ve skladištích či laboratořích - nebo prostě za příštím rohem. Kosmickými dálavami plující loď, kam byl zavlečen zárodek nezničitelného vesmírného monstra, se stává prokletým místem, z něhož není úniku.

Pro Sigourney Weaverovou znamenal první Vetřelec vstupenku ke slávěVýraznou změnu poetiky vnesl režisér druhé části James Cameron. Příběh pojal jako velkolepý kosmický western, kde hrstka pozemsťanů s hrdinnou Ripleyovou v čele likviduje bezmála nedozírné zástupy mimozemských potvor. S těžkou zbraní v ruce a zarputilým výrazem ve tváři, ba dokonce s těžkotonážním robotem za zády svádí urputné boje se zákeřným nepřítelem. Cameron prosadil skákavý pohyb vetřelců, kteří tak připomínají jakýsi obludný hmyz. Oproti kovovému lesku, jakým se vyznačoval Scottův vetřelec, vítězí ohyzdnější pojetí v podobě všudepřítomného slizu. Odpudivost, ale také větší chatrnost takových chobotnicovitých těl pak byla zdůrazněna v situacích, kdy vetřelci byli zničují palbou či explozemi doslova trháni na kousky.

Třetí část režírovaná Davidem Fincherem, se opět vrací k vizuálně strohému výrazu. Nehostinné pustiny trestanecké kolonie a ponuré umělé osvětlení vytvářejí kulisu silně pesimistického náhledu, kde zvítězit lze jedině sebeobětováním. Když dohola ostříhaná Ripleyová zjistí, že zkázonosného tvora nosí ve vlastním těle, nezaváhá ani na okamžik... Jen onen majestátní děs, v první části se tak zadírající pod kůži, už dávno vyprchal, nahrazen pravidly akčních thrillerů, v nichž se haraší především násilím a zbraněmi.

JAN JAROŠ


Středa 8. 10. 2003 ČT 1 - 20.45 hodin

Předčasná úmrtí

Moravcův pád do nebe

Bylo 15. dubna 1986. Vlastimil Moravec měl deset dní po svatbě. Jeho druhá žena Eva byla v pátém měsíci těhotenství a on končil jeden z tréninků sjezdem oblíbeného kopce. V tutéž chvíli se ale otáčel řidič kamionu i s návěsem dole pod kohoutovickým kopcem. Vjel do protisměru, na pár nezbytných sekund zatarasil celou silnici v obou směrech, a chystal se šikovně zaparkovat do uličky. Tenhle manévr už ale nestačil dokončit. Cesty dvou mužů se tragicky sešly v jediném okamžiku.... Na osudy a životní peripetie vítěze Závodu míru, cyklisty Vlastimila Moravce, vzpomínají příbuzní, trenéři a kamarádi.


Čtvrtek 9. 10. 2003 ČT 1 - 21.50 hodin

Jiřina Švorcová se zpovídá

Postoje hereckého stavu k represivním režimům v minulosti bývaly různé, většinou podlézavé. Potřeba hrát převažovala nad hlasem svědomí, ani případná nepřízeň mocných zpravidla - až na několik výjimek - nevedla k úplnému zastavení umělecké dráhy. Naproti tomu umělců, kteří se vědomě a viditelně rozhodli své osudy spojit s vládnoucí mocí a stali se jejími mluvčími, rovněž nebylo nijak mnoho. Mezi nejpověstnější patří Jiřina Švorocová, jejíž Zpověď si nyní budete moci vyslechnout.

U herečky spjaté s Divadlem na Vinohradech, která letos oslavila pětasedmdesátiny, se jako by prolnuly ztvárňované postavy s jejími vlastními postoji - je možné, že i sebe samu si představovala jako odhodlanou bojovnici za šťastné zítřky, ať již to byla traktoristka Vlasta ze strašlivého budovatelského blábolu Cesta ke štěstí nebo trpící, ale nepoddajná spisovatelka Božena Němcová z "pokrokově" zmanipulovaného Horoucího srdce. A ještě určitě utkvěla v paměti scéna z Krále Šumavy, kde se její hrdinka utápí v bezedné bažině.

V období normalizace vystoupala na vrchol politické kariéry, zasedala v ústředním výboru komunistické strany, ovládala svaz dramatických umělců. Z předsednických tribun halasila o nutném sepětí umělecké fronty s režimem. Občas se vracela před kameru, hlavně televizní. S procítěností poněkud patetickou se věnovala recitaci, ale v širším diváckém povědomí se ocitla hlavně díky seriálu Žena za pultem, nedávno se znovu a úspěšně vrátivším na obrazovku. Ztělesnila v něm další "hrdinku z lidu", prodavačku Annu. Švorcová byla tehdy vyhlášena za nejpopulárnější českou herečku...

Na obrazovce účinkovala od samotných počátků - a povětšinou v samých "angažovaných" projektech. Dokonce dvakrát si zahrála Gustu Fučikovou. Pamatovat si ji můžeme ze seriálů Matka (pro pořádek doplňuji, že jsme ji mohli zahlédnout také jako Matku Čapkovu) a Okres na severu. Postupně se přehrávala z rolí bojovných mladých žen v chápavé, avšak stranicky neochvějné maminky, dbající o správné nasměrování svých dětí. Vystoupila ve zhruba třech desítkách inscenací a seriálů, z nichž více než třetinu režíroval docela překvapivě Jiří Bělka, který do diváckého povědomí vstoupil hlavně historickými portréty, v nichž exceloval Rudolf Hrušínský (nedávno ČT opakovala Juliana Apostatu).

Po roce 1989 se stala Švorcová zosobněním minulých časů. Z uměleckého vyžití jí zůstalo jen recitování na komunistických mítinzích. Svému přesvědčení však zůstala věrna, nepřipouští si nějakou vinu, hledajíc v sobě vždy ty nejčistší úmysly: nemůže přece za to, že skvoucí se ideál býval tak často při svém uskutečňování pokřiven. Vyslechněme si svědectví Vlasty Chramostové, umělkyně naopak normalizačním režimem prokleté a odsouzené k zapomnění. Píše: "Militantní Švorcová rozhodně nebyla. Znala jsem horší. A proto si myslím, že i po Listopadu měla dostat možnost hrát. Vím, co to je nehrát."

(jš)


Pátek 10. 10. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

Princezna Mononoke

Kdysi před dávnými lety snad žili lidé a bohové v míru. Bylo mnoho zvířecích bohů a každý z nich měl na tomto světě svoje místo. Lidská zpupnost však narušila tento pokoj a z některých bohů udělala démony. Lidské střely zanesly do těl zvířecích bohů bolest a nenávist, která je jako nemoc postupně stravuje a oni, poháněni rostoucí nenávistí, jsou štváni po světě a rozsévají zlo. Jeden z takových démonů se zjeví u odlehlé vesničky v horách, kterou obývá zbytek kmene Emiši. Poslední princ rodu, Ašitaka, se neohroženě pustí do boje se strašlivým démonem, aby vesnici zachránil. Démona zabije, ten ho však ještě předtím stačí svými jedovatými chapadly zranit na paži. Ortel moudré vědmy je nemilosrdný - princ musí opustit rodnou vesnici i svůj kmen a hledat pomoc u Lesního ducha, který prý žije daleko odtud na západě. Ašitakova pouť začíná... Film, který byl natočen za rekordní částku 2,35 miliard jenů, patří k nejdražším japonským animovaným projektům.


Sobota 11. 10. 2003 NOVA - 21.30 hodin

Skála

Brigádní generál F. X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se jednat. Společně se svým komandem přepadne sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz, přezdívané Skála, se stovkou rukojmích a patnácti raketami namířenými na blízké San Francisco se pak spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností.

Režie Michael Bay. Hrají Nicholas Cage, Sean Connery, Eda Harris, Michael Biehn a další.


Neděle 12. 10. 2003 ČT 2 - 17.00 hodin

Když vraždit, tak nápaditě

Na sklonku 60. let začal i do amerických filmu pronikat černý humor. Dosvědčuje to kriminální tragikomedie Takhle se s dámou nejedná, jíž vévodí vynikající Rod Steiger v roli vraha - škrtiče postarších žen. Činí tak totiž s evidentním gustem, vyžívá se v nejrůznějích převlecích, v nichž proniká ke svým obětem - jako kněz, německý instalatér, teplouš nabízející paruky či dokonce v ženském kostýmu. Vraždy koná s vyloženým potěšením, s komediální nadsázkou, bezmála jak parádní výstup na jevišti. Steiger tehdy čněl na vrcholu svých tvůrčích sil: exceloval v řadě filmů i u nás známých: Ruce nad městem, Zastavárník, V žáru noci, Seržant, Warterloo.

Rod Steiger vklouzl do početných identit svého hrdinyS policejním vyšetřovatelem (George Segal) si hraje doslova jak kočka s myší, s oblibou mu volá a dělá mu dobře, že je oceňována preciznost a bezchybnost provedení zločinů. Přitom je natolik chytrý, že netelefonuje nikdy tak dlouho, aby spojoví technici mohli zjistit, odkud volá. Policista vysloví domněnku, že příčinou může být patologický vztah k matce - proto si vybírá postarší ženy a navíc jim maluje na čelo rtěnkou symbol rtů. V závěru se ukáže, že skutečně odpovídají fotografii jeho matky.

Film bychom mohli považovat za běžnou kriminální historku o vraždícím maniakovi, kdyby nehýřil morbidním humorem. Ostatní dějové atributy jsou totiž nepříliš nápadité - jak policistovo rodinné zázemí, tak mechanismus vyšetřování. Závěrečná scéna souboje mezi oběma protivníky v zákulisí i na jevišti divadla, které pachateli patří, vzdává hold někdejším filmařským atrakcím, zálibou v extrémních nápadech prozrazuje znatelně vliv Hitchcockových rozuzlení.

Škoda, že ČT nepřevzala původní barrandovský dabing: hlasově mnohotvárný Jiří Holý zdařile postihl každou změnu Steigerovy dikce, ať již jde o kněžské rozjímání, německou bodrost či mazlivě změklou mluvu u homosexuála. Stejně jako Steigerův hrdina se vžívá do rolí, které si právě přisvojuje, odlišuje i jeho dabér jednotlivé výrazové polohy. Film bohužel nebyl - ač již nadabován - nikdy uveden v české distribuci; podezíravým normalizátorům se zdál zřejmě příliš morbidní. Doufejme, že nové přemluvení také zprostředkuje původní rozměr filmu.

JAN JAROŠ