41 |
|
Hudba |
|
![]()
Ve škatulce s názvem Písničková Jablkoň už nalezneme tři alba, z nichž to nejnovější se jmenuje Cestující v noci. Ve srovnání s předešlým "lehkým" počinem Bláznivá, na kterém vůdčí duch souboru, jeho zpěvák, skladatel a poslední z dosud muzikantsky aktivních zakládajících členů Michal Němec snad nejprůkazněji doložil svou trampskou minulost, je tato deska přece jen méně přímočará a stylově obtížněji zařaditelná. Tím se blíží spíš albu Písničky, kterým před lety Jablkoň lidovější část své diskografie odstartovala. Nalezneme tu vkusné, třebaže "nedvědovské" balady Na Troskách nebo Stmívání (s přiléhavými texty stálé spolupracovnice skupiny Zuzany Wirthové z kapely Chesed), připomínky Němcovy role skladatele filmové hudby (dvě skladby v podání Ivy Bittové), ale - jak už je u Jablkoně zvykem - i nefalšovanou parodii Bleděmodrý červen, v níž si to Němec s Bárou Hrzánovou "v roli" Jane Birkinové vyřizují s Gainsbourgovým ploužákem Je t´aime, moi non plus. A aby toho písničkového pábitelství nebylo málo, připojila kapela k albu i bizarní tečku Kdopak nám zazpívá, v níž se punkové hu ![]() Jablkoň je na české hudební scéně výjimečná tím, jak snadno dokáže přehazovat stylové výhybky. Byla by proto škoda, kdyby v budoucnu kráčela jen jednou z možných cestiček. Invence, vtipu, odvahy, ale i skladatelské erudice má její šéf na rozdávání. MILAN ŠEFL (Jablkoň: Cestující v noci. CD, 50 minut. Vyd. Indies Records, 2003) |