TV TIPY
Pondělí 1. 9. 2003 NOVA - 22.50 hodin
Kdo
vstoupíš do počítačové hry, zanech nadějí...
Oblíbené
jsou průniky do znepokojivých paralelních světů (příznačný je zejména Matrix),
naznačující, že naše smysly mohou klamat, že nic není takové, jaké se na první
pohled zná, že vše, co vnímáme, může být pouhou iluzí. Do této linie se řadí i
fantaskní hororový thriller eXistenZ, důvtipná hříčka na téma, že všichni
jsou figurkami v nějaké hře (zde počítačové), i když si myslíme, že ji hrajeme
sami.
Zcela jistě oceníme - pokud to
rozlišovací schopnosti obrazovky dovolí - výtvarné pojetí, které se záměrně
zříká jakýchkoli počítačových efektů, naopak načrtává navenek zcela reálný,
byť notně bizarní svět, trochu snad připomínající svými ošuntělými reáliemi
výrobny z předminulého století, včetně užívání živočišného materiálu, z
něhož se připravují komponenty ke hře.
Ošklivost a nevzhlednost povýšená na výrazový princip
je akcentována v několika rovinách, především ve vizuálním zpodobnění, v kresbě
prostředí, jimiž se hrdinové volně přenášejí, ale nemenší důraz nalezneme u
pojetí hráčských komponentů, které umožňují účast - člověk má dokonce své
do páteře vyhloubené bioporty, k nimž se připojuje (téměř jak pupeční šňůrou)
ovládací pultík zvaný "měchýř". Z kostí různých zmutovaných
živočichů lze dokonce složit fungující střelnou zbraň. Hráč tak získává
dokonalou iluzi hry coby reality, přičemž dochází k prolínání osobnosti hráče s
postavou, kterou představuje. Oba hlavní protagonisty, autorku nejnovější
počítačové hry zvané eXistenZ a jejího víceméně nedobrovolného zachránce před
atentáty (s podmanivou naléhavostí je představují Jennifer Jason Leighová a Jude
Lawe), tak spojuje i sílící sexuální přitažlivost, ačkoli jen obtížně
rozlišují, co je hra a co realita. Když totiž ze hry "vystoupí", zdá se,
jako by v ní na jiné úrovní stejně pokračovali.
Ačkoli režisér David Cronenberg
akcentuje některé překvapivě domýšlené prvky (třeba "zamrznutí"
postavy, pokud nedostane odpovídající narážku či impuls, který by ji vedl k další
aktivitě), film se vyznačuje příklonem k hororovité stylizaci, spoléhá na odpudivé
rekvizity krve a záchvatů, které hráčskou vášeň provázejí. Používaný
materiál totiž nejvíce připomíná rozpitvané zbytky z mimozemských bytostí.
JAN JAROŠ
Úterý 2. 9. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
Když
kamarády spojuje odlišnost
V zásadě
dětský snímek Max a Kevin překvapuje účastí Sharon Stoneové v roli matky
fyzicky postiženého chlapce: jenže její postava je odsouvána na vedlejší kolej,
zůstává na úrovni víceméně epizodní figurky, pro niž je příznačná jen
rozhodnost, s jakou prosazuje zájmy svého dítěte ve škole i v nemocnici. V centru
pozornosti se nacházejí dva chlapci, pro svou odlišnost vyvržení z kolektivu
spolužáků, kteří se vůči nim chovají výsměšně až agresivně.
Zprvu apatický Max má totiž
snížený intelekt, takže třídu opakuje, stávaje se obětním beránkem - nechává
si vše bez odporu líbit. Kevin je naopak chlapec mimořádně inteligentní, dokonce si
konstruuje létající hračky a při ohňostroji okouzleně vypočítavá jednotlivé
chemické složky. Jenže se ztěžkle pohybuje jen s pomocí berlí a navíc jej sužuje
vážná vnitřní choroba.
Film zachycuje, jak se ze dvou
handicapovaných chlapců stává jakoby jedna bytost, určovaná Kevinovou vůlí - ale i
Max postupně dozrává a získává sebevědomí. Většinou je totiž vidíme, jak Max
Kevina nosí na ramenou, jak se spolu dokáží postavit i proti přesile chuligánů a
jak se Kevin posléze sám vypraví zachránit Maxe, kterého unese jeho zlotřilý otec.
Režisér Peter Chelsom zvolil
atraktivní podání, někdy možná až na úkor motivické celistvosti (třeba téma
chuligánských spolužáků postupně vyšumí do ztracena). Vypomáhá si podezřelými
náhodami, jako v případě, kdy nejprve chlapci musí doručit nalezenou peněženku do
bytu otcova bývalého kumpána - a otec pak uneseného Maxe ukrývá na stejné místo,
což Kevin bystře vydedukuje a vyrazí mu na pomoc.
Nejvýraznější je ovšem rovina krále Artuše a jeho
rytířů - Kevin spolu s Maxem se snaží stylizovat se právě do těchto šlechetných
postav jako vzorů (včetně jejich zhmotnění v představách obou chlapců), Max si
ostatně čte v knize o jejich dobrodružstvích a vžívá se do nich. Rozvoj
představivosti, četba i aktivní existence způsobí zásadní změny: dosud jakoby
zastřelý intelekt se začíná probouzet, Max se k údivu celé třídy hlásí, aby
správně odpověděl na vznesenou otázku, dokonce si začíná vést deník, jehož
ztvárnění - podepřené Maxovým komentováním vyprávěného příběhu - ve filmu
sledujeme.
Film nezastírá, komu je
především adresován, ale možná právě proto bude obtížně hledat svého
adresáta. Dospělí jej budou vnímat jako značně zjednodušený a prvoplánový,
teenageři, na něž by měl především působit jako výzva k toleranci, jej mohou
odmítnout, protože v něm nenaleznou to, nač jsou běžně zvyklí, pro ještě
mladší věk může vyznívat až příliš děsivě a depresivně.
(jš)
Středa 3. 9. 2003 ČT 1 - 23.10 hodin
Nemocnice
Presidio (1/14)
Hrdiny amerického seriálu z prostředí
jedné velké nemocnice v San Francisku jsou lékaři a lékařky jednotlivých oddělení
se specifickým zaměřením. Jednou z hrdinek je i onkoložka Rae, kterou zastihneme na
lékařské dvoutýdenní misi v Pákistánu. Opakuje se zde milostný románek s řeckým
chirurgem Nickem Kokorisem. Když se vrací zpět do své nemocnice Presidio, vrací se
zpět i do svého manželského života. Mladá dětská lékařka Jules bojuje o život
nedonošeného novorozence a zároveň v sobě skrývá strach z rakoviny vaječníků a
neschopnosti mít vlastní děti. Schopný nováček na plastické chirurgii,
sebevědomá, ale citlivá Jackie, právě svádí svůj boj s pojišťovnami a
proplácením úkonů. Zcela na jiném oddělení zase lékaři přemlouvají fotbalového
trenéra k operaci srdce, která mu může zachránit život...
Čtvrtek 4. 9. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin
Jak se
maluje potmě
Jemné
kresby Pavly Francové-Valníčkové vypadají jako lehce načrtnuté holubím pírkem a
jsou už na první pohled zvláštní. Mimo jiné tím, že postavy na nich mají často
zavřené oči. A ještě něčím: skoro vždycky mají výrazné ruce, které hned
upoutají. Jako by lidé na obrázcích poznávali všechno kolem, objevovali prostor,
předměty, přírodu prostřednictvím svých dlaní; jako by se s jejich pomocí
dorozumívali se světem.
Jenže tu žádné "jakoby" není, Pavla opravdu
ruce moc potřebuje. Dotyky dlaní, a také představivost a citlivé vnímání. Je
totiž nevidomá. Přesto - jako nevidomá - vystudovala filozofickou fakultu a
absolvovala dlouhodobou studijní stáž v Americe, vykonává své povolání
překladatelky a lektorky angličtiny; jako nevidomá byla slavnou atletkou, která vozila
z paralympiád a dalších soutěží medaile. (Mezi její největší sportovní výkony
patří např. titul mistryně Evropy v běhu na 800 m v r. 1989 a bronzová medaile v
plavání na 100 m prsa na mistrovství Evropy v Curychu, tři zlaté medaile na
mistrovství světa v Assenu v bězích na 800, 1500 a 3000 m. Na zimních
paralympijských hrách v r. 1992 v Albertville získala stříbrné umístění v běhu
na lyžích na 5 km, na letních hrách v r. 1992 v Barceloně vytvořila světový rekord
na 3000 m, olympijský rekord v běhu na 1500 m a národní rekord na 800 m.)
Pavla byla díky sportu známá, o
jejích výkonech jsme se mohli dovědět z tisku i televize; o tom, co dělá, nač
myslí a jak kreslí, však moc nevíme. A přece se věnuje kreslení a malování čím
dál víc, ilustrovala už dvě knížky. Nedávno, když společně s dalšími autory
představovala jednu z nich, která se jmenuje Co vlastně ti nevidomí dělají?, vyprávěla
mimo jiné i o svém barevném vnitřním vidění. Jako dítě ještě měla zbytky
zraku, ztratila je až v dospívání, a tak jí představy barev zůstaly. Slova a pojmy
má stále spojené s konkrétními barvami. Vzpomíná s úsměvem třeba na to, že
někdejší stanici metra "Gottwaldova" vnímala kdysi jako fialovou, a když ji
pak přejmenovali, nejprve ji to trochu mátlo.
Pavla je přemýšlivá mladá
žena, plná elánu, nápadů a projektů; svůj handicap pojímá věcně a zdá se, že
jí ani moc nepřekáží. Současně má i poetickou duši, plnou tiché, neokázalé
básnivosti a báječných obrázků, které pak nakreslí. O jejím životě,
myšlenkách, ale především o vnitřním světě a malování vypravuje režisér Pavel
Štingl v dokumentu Malování potmě, natočeném v ostravském studiu ČT.
(ap)
Pátek 5. 9. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
Starci na
chmelu
Příběh první lásky dvou spolužáků,
která je během chmelové brigády vystavena závisti, nepochopení a pokrytectví
ostatních, se diváckou návštěvností řadí k nejúspěšnějším českým filmům.
Po premiéře jej viděly bezmála tři miliony diváků. Jeho úspěch lze přičíst
zručně vedené "velkolepé" propagaci - ale především zcela výjimečným
řemeslným a uměleckým kvalitám: vyprávění je v nejlepších tradicích
muzikálového žánru doplněno chytlavými písničkami. Znamenité jsou i hromadné
baletní výstupy.
Sobota 6. 9. 2003 NOVA - 22.10 hodin
3000 mil
na útěku
Bývalí spoluvězni Michael a Murphy
naplánují a s komplici provedou odvážný zločin, když v převleku za Elvise vyloupí
kasino v Las Vegas. Přepadení se však změní v krvavou přestřelku a navíc se
psychopat Murphy rozhodne, že si celý lup nechá pro sebe. Prozíravému Michaelovi se
však podaří zmocnit peněz dříve a společně s půvabnou Cybil odjede. Murphy se
však nehodlá lupu vzdát a pustí se za nimi.
Režie Demian
Lichtenstein. Hrají K. Russell, K. Costner, C. Cox, D. Kaye a další.
Neděle 7. 9. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin
Romeo,
Julie a tma
Nové televizní zpracování slavné novely Jana
Otčenáška vypráví příběh lásky dospívajícího chlapce a židovské dívky
uprostřed války v době heydrichiády. Ester hledá úkryt, který jí Vojta poskytuje s
vědomím rizika života. Od této chvíle se situace protagonistů příběhu stává
jakýmsi existencionálním ostrovem, na kterém se prověřují základní lidské
hodnoty - láska, smrt, věrnost i zrada. Tento zážitek předznamenává hlavního
hrdinu příběhu na celý život. Komorní drama ztvárněné Karlem Smyczkem je
účinné svou naléhavostí a má nadčasovou platnost. |