NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE
MCH Band: Live
(Indies Records)
Hudba skladatele a multiinstrumentalisty Mikoláše
Chadimy, zvláště ve spojení s německými či německo-českými texty básníka Ivana
Wernische, má v sobě temnotu přímo kafkovskou. A nestárne. Důkazem budiž koncertní
dvojalbum, jímž jedna z nejvýznamnějších osobností české alternativní hudby
důstojně, ale nikoli sošně, rekapituluje dvacet let činnosti své poslední skupiny
MCH Band. Natáčelo se při pražských koncertech v prosinci minulého a v únoru tohoto
roku, kdy Chadima k současnému obsazení MCH Bandu přizval ještě bývalé členy
formace a své dlouholeté spolupracovníky. Repertoár koncertů obsáhl jak písně MCH
Bandu z nejrůznějších období (od ještě samizdatových cyklů Jsme zdrávi a
daří se nám dobře či Gorleben, přes první oficiálně vydaný,
porevoluční vinyl Es reut mich f..., po loňské cédéčko Tagesnotizen),
tak skladby z alb, na kterých Chadima spolupracoval s jinými muzikanty (Pseudemokritos,
nahrané s jazzmany Alešem Charvátem a Peterem Binderem, Průhlední lidé s
bubeníkem Pavlem Fajtem). Archivním bonbónkem je původní nahrávka z roku 1985, ve
které hraje na perkuse i dávný Chadimův souputník Vlasta Marek.
Žofie Kabelková:
Žiju
(Indies Records)
Žofie Kabelková je dvacetiletá písničkářka z
Jihlavy, dle ankety časopisu Folk & Country objev roku 2000. Své debutové album
natočila s partou kvalitních slovenských muzikantů (Stano Palúch, Michal Vavro, Juraj
Griglák) a dobře udělala - její křehoučké písně tím získaly na energičnosti a
v bohatším aranžmá jsou schopny zaujmout i jiné, než ryze folkové publikum. Volba
kapelového doprovodu byla logickým krokem už vzhledem k tomu, že Žofii poněkud
schází výraz. Její skladby nejsou špatné a za pozornost stojí i některé
zajímavé texty, leč zpívá-li svým křehoučkým hlasem, že "život, to je
pěkná mrcha", zní to jako kdyby si Bambini di Praga vypůjčily něco z
repertoáru Hany Hegerové.
MILAN ŠEFL
Jan Simon:
Grieg, Rachmaninov
(Radioservis, a. s.)
Pianista Jan Simon studoval na pražské konzervatoři u V.
Kameníkové, na AMU u I. Moravce a doplňoval si vzdělání i v zahraničí. Patří k
interpretům mladší generace (1966), sloupec jeho uměleckých úspěchů je však už
dnes úctyhodně rozsáhlý. Vítězství v řadě interpretačních soutěží,
spolupráce s domácími i zahraničními orchestry a dirigenty zvučných jmen, koncerty
v předních světových hudebních domech. Během dosavadní umělecké kariéry nahrál
řadu CD, k nejvýznamnějším patří komplet Beethovenových klavírních koncertů.
Ačkoliv je šíře Simonova repertoáru rozsáhlá, často se vrací k hudební
romantice. Interpretuje ji však po svém, s přístupem hudebníka současnosti. Je to
patrné i z interpretačního pojetí děl dvou romantických komponistů: Griegova Koncertu
pro klavír a orchestr a-moll a z Klavírního koncertu c-moll Sergeje
Rachmaninova. Vybaven perfektním technickým zázemím, může si pianista dovolit
osobité pojetí obou skladeb, které patří k neznámějším a nejčastěji hraným v
klavírní literatuře vůbec. Aniž by je připravil o emocionální sílu či o snivou
lyričnost, oprošťuje je od vnějšího patosu, nekouzlí po povrchu, ale proniká
niterněji, hlouběji do podstaty obou děl. Objevuje v nich ještě leccos jiného než
obvyklou rozevlátou bravuru. Rozhlasoví symfonikové pod vedením Vladimíra Válka jsou
Simonovi vynikajícím partnerem.
(ap) |