30
vychází 14. 7. 2003

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Středa 23. 7. 2003 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 20.00 hodin

Wagnerův Prsten beze slov

Wagnerova tetralogie Prsten Nibelungův vzrušuje svým hudebním pojetím všechny přední světové dirigenty již od dob bayreuthské premiéry v roce 1876. Příběh o zkázonosné moci zlata je Wagnerem vyprávěn nejenom slovy - skladatel si napsal, resp. zbásnil celé libreto sám -, ale též úžasně sugestivní hudbou, nemající v novodobých operních dějinách obdoby. Není proto divu, že záhy po uvedení tetralogie na divadle se začaly objevovat různé pokusy o přenesení Wagnerovy hudby do koncertních síní. Partitura celého Prstenu je totiž vypracována způsobem hudební básně, která není nikde přerušována, jak tomu bylo v opeře 19. století zvykem; tzn. neobsahuje uzavřená zpěvní čísla - árie. Vše plyne v souladu se zbásněným příběhem jednolitě kupředu; oddělována jsou pouze jednotlivá dějství dramatu.

Další významný hudební faktor je ten, že veškerý hudební materiál vztahující se k ději opery (charakteristické motivy jednajících postav) se odehrává v orchestru. Tím dostává Prsten další do té doby nevídaný symfonizující rozměr, od něhož je již jenom krůček do koncertních síní. Jedním z prvních dirigentů, který v této podobě uváděl na koncertech části z Prstenu Nibelungova, byl Wagnerův syn Siegfried Wagner, prvý ředitel bayreuthských her, režisér, scénograf, skladatel a dirigent.

K nejefektnějším a často hraným výsekům z Prstenu patří jásavě rozezpívaná "Siegfriedova jízda po Rýnu" nebo "Smuteční pochod". Mimochodem, pokud se člověk dokáže vymanit z nešťastného nacistického balastu, který bohužel ještě do dnešních dnů ulpívá na Wagnerovi, a též i na Smutečním pochodu ze IV. části tetralogie Soumrak bohů (byl použit v tragickém roce 1942 jako zvuková kulisa ve filmovém propagandistickém týdeníku referujícím o Heydrichově smrti), musí objektivně přiznat, že Wagner zde vytvořil mimořádně krásné a efektní hudební číslo, které se po hudební stránce svým vznešeným patosem dotýká Beethovenova Smutečního pochodu z Eroiky.

V dnešní večer vyslechneme záznam z koncertu konaného 21. února 2003 v Mnichově v rámci koncertní sezony Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu řízeného Lorinem Maazelem, který je zároveň autorem symfonické úpravy Prstenu Nibelungova - Ring ohne Worte. Současně je tento koncert i pozvánkou ČRo 3 - Vltava na čtyři srpnové večery, v nichž, počínaje 9. srpnem, zazní celá Wagnerova tetralogie.

(lid)