30
vychází 14. 7. 2003

Zpět na obsah         

Televize a film


TV TIPY

Pondělí 21. 7. 2003 NOVA - 21.00 hodin

Nepolíbená

Pětadvacetiletá Josie Geller pracuje jako začínající reportérka pro deník Chicago Sun-Times. Těžce nese, že ji zatím všichni přehlížejí, a tak s nadšením přijme nabídku napsat velkou reportáž o životě studentů na střední škole. Přihlásí se inkognito jako studentka do jedné školy na předměstí. Sama má na školu nepříjemné vzpomínky, protože byla ošklivá a neohrabaná, nosila rovnátka a setkávala se pouze s výsměchem. Ani nový nástup se jí příliš nevydaří. Její výstřední oblečení je zcela mimo současné módní trendy, spolužačky se jí posmívají a učitelé si ji dobírají. Jediný, koho zaujme, je mladý profesor Sam Coulson, kterého překvapí znalostí Shakespeara...

Režie Raja Gosnell. Hrají Drew Barrymore, David Arquette, Michael Vartan, Molly Shannon, Leelee Sobieski, Jeremy Jordan, John C. Reilly a další.


Úterý 22. 7. 2003 ČT 2 - 18.10 hodin

Vinitorium Moravicum (1/13)

Cyklus má podtitul "putování po moravských vinicích a obcích". Diváka provede všemi deseti vinařskými oblastmi. Dvěma největším a nejvýznamnějším - mikulovické a velkopavlovické - jsme věnovali po dvou dílech, v posledním díle se podíváme do přilehlých rakouských vinic, které s Moravou odjakživa souvisely. Každý díl uvede prof. Vilém Kraus, odborník na slovo vzatý a všemi uznávaný. Vedle něj se v cyklu objeví řada dalších osobností - vinařů a sommeliérů - kteří představí typická vína oblastí i vinařské kuriozity, poradí, jak víno vybírat, uchovávat i servírovat. Nebudeme však mluvit jen o víně. Ukážeme i krásnou moravskou krajinu, pozoruhodné památky, chybět nebude ani lidová písnička. V prvním pořadu se podíváme na Znojemsko.


Středa 23. 7. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Jak spolu válčili Poláci a Ukrajinci

V Polsku si stále udržují nesmírnou popularitu značně konzervativní přepisy klasických literárních předloh s historickými náměty. Je to něco podobného, jako kdyby u nás zástupy zájemců obléhaly nové adaptace Jiráska (nebo ještě lépe Jaroslava Vrchlického). Jenže u našich severních sousedů se jedná o běžnou realitu, kterou stěží pochopíme z několika i u nás uvedených ukázek (Quo vadis v kinech, Pouští a pralesem na videu).

Nad rozpornými stránkami národních dějin se konečně rozklenul smírNyní se na televizní obrazovky dostává historický epos Ohněm a mečem (podle Henryka Sienkiewicze), který se svým rozmachem i sentimentální konstrukcí zápletek blíží někdejším americkým velkofilmům z dob antiky či středověku. Přestože převažuje dbalá rekonstrukce ohledně reálií, mravy a způsoby lidí z poloviny 17. století jsou notně nadsazené, halasně národovecké jako kdysi v Potopě či Panu Wolodyjowském, s nimiž vytváří volně spjatý cyklus historických výjevů. Ostatně celý cyklus, který vznikal tři desetiletí, režíroval tentýž tvůrce, Jerzy Hoffman, jenž zůstal do posledka věren svým dávným inscenačním zvyklostem.

Takže nepřekvapí, že udatní bohatýři se oddávají hlavně pitkám (zejména Krzysztofa Kowalewského falstaffovsky rozverný tlusťoch Zagloba, jenž se kvůli nemírnému pití přečasto ocitá v ohrožení života), tančení i zpěvům, chovají se hlučně a furiantsky, jejich vnější projev provází až jakási křeč, prozrazující expresivní herecký projev. Interpereti (a nalezneme mezi nimi i známá jména, třeba Daniela Olbrychského) se spokojili s povrchně modelovanými figurami, obdařenými zvolenému žánru odpovídajícími charaktery.

Někdy ani neměli nadání, aby svou postavu nějak obohatili. Zejména sličné Heleně násilně odloučené od svého milovaného Janka, je sice přisouzena až nebetyčná cudnost, ale přitom se při jednom z útěků neváhá koupat nahá - a její představitelka (Isabella Scorupcová, kterou jsme později zahlédli v podřadných amerických historkách jako Království ohně nebo Vertical Limit) dokáže jen mechanicky střídat veselý výraz obličeje s truchlivým, v obém případě bezduše.

Válka s ukrajinským hejtmanem Chmelnickým je bez ohledu na výhry či prohry zničující a ušlechtilost hlavních hrdinů (kromě poručíka Janka to byli jeho nerozluční přátelé pan Wolodyjowski a Zagloba) nemá žádný vliv na hrůzy, páchané oběma znepřátelenými stranami. Nakonec i Chmelnický je pojat jako čestný a udatný vojevůdce, jedině s ním spřátelené hordy Tatarů prahnou po ukrutnostech, kterým se však nevyhýbá ani polská šlechta.

Mohutné davové výjevy, zejména bitevní (nalezneme dvě takové sekvence - jednak střet mezi znepřátelenými armádami na otevřeném prostranství, jednak hrdinné bránění pevnosti), tvoří dominantu vyprávění, ale pozornost se přitom soustředí na příběh lásky mezi Jankem a Helenou, kterou však chce získat divoký, vášnivý Bohun, schopný jakékoli špatnosti, aby dosáhl svého cíle. Vznikl překvapivě sentimentální, patetický film, který otupuje původní protiukrajinský akcent - a snaží se tažení Chmelnického vyložit jako reakci na chamtivost a bezcitnost polské šlechty, která Ukrajincům nechtěla přiznat žádná práva.


Čtvrtek 24. 7. 2003 ČT 2 - 21.45 hodin

Příběh ze silnice

Cyklus filmů Josepha Stricka pokračuje snímkem Road Movie (1974). Po přepisech náročných - a také notně skandálních - literárních předloh, z nichž jsme viděli Balkón, Odyssea (a přidat lze u nás prozatím neznámý Obratník Raka), se režisér obrátil ke svým dokumentaristicky laděným začátkům a zaměřil se na jeden z "národních" námětových okruhů, kterým je putování za štěstím, za lepší budoucností. V dobách dobývání Západu to byly nesčetné karavany krytých vozů směřujících do neznáma, po vítězství automobilového průmyslu je nahradila auta všech možných typů, osobní i nákladní, vyskytl se motocykl i autobus.

Ostatně už samotný název vysílaného díla - Road Movie, tedy film ze silnice - označuje samotný žánr. Známe řadu slavných představitelů této linie, například Fordovo sociální drama Hrozny hněvu nebo legendární Bezstarostnou jízdu. Strick s minimálním rozpočtem a takříkajíc "na koleně" natočil drama dvou dálkových šoférů a jedné prostitutky, kteří se společně sešli v kabině jednoho auta. Bez příkras a změkčování vypráví syrový příběh Gila a Hanka, kteří si zakládají na své nezávislosti, i když vytoužená svoboda jim přináší hlavně existenční nejistotu.

Road Movie prosazuje realistický pohled na značně glorifikovanou profesi (viz např. pozdější filmy Muž v kamionu nebo Konvoj), přináší zajímavou úvahu o oblíbeném americkém mýtu - o honbě za lepší budoucností, která je zřídka něčím víc než pouhým snem. Katalyzátorem dění se stává prostitutka Janis, nijak zvlášť hezká nebo chytrá ale pragmatická žena, která musí neustále utíkat před násilnickými milenci. Oba řidiči jí alespoň načas poskytnou iluzi jakéhosi domova na cestách ve svém kamionu, ale její dlouho potlačovaný vztek nad utrpěnými příkořími nakonec vede k nečekanému rozuzlení...

Přestože tento Strickův snímek (stejně jako ostatní) postupně skryl závoj zapomění, dokládá jednu etapu nezávislé tvorby. Navíc zaujme nejen jednoduchým, avšak působivě vystavěným příběhem, ale také přesvědčivými hereckými výkony málo známých Roberta Drivase, Barryho Bostwicka a zejména Reginy Baffové. Joseph Strick byl nejen režisérem a producentem snímku, ale také autorem jeho námětu (rozpracovaného do scénáře Judith Rascoeovou) a jedním z kameramanů.

(jš)


Pátek 25. 7. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

Tři vejce do skla

Policejní úředník Vincenc Babočka odjíždí na zotavenou do Karlových Varů. V té době sem přijíždí i bohatý mahárádža, který vlastní vzácné diamanty. O ty ho chce připravit banda podvodníků v čele se zločincem Weberem, který je k nerozeznání podobný Babočkovi. Samozřejmě dojde k záměně, a tak se Babočka octne přímo v centru mezinárodního gangu... V kriminální komedii Martina Friče exceluje Vlasta Burian, který se vyřádil hned ve třech rolích. Kromě detektiva Babočky a padoucha Webera si zahrál i ruského knížete, jenž mimořádně zbožňuje vodku. Ve skvělé uniformě carského důstojníka nádherně zazpíval "Oči čornyje" a předvedl skvělou parodii na kozáčka.

Dále hrají Rudolf Kadlec, Helena Bušová, Bohuš Záhorský, Theodor Pištěk a Jaroslav Marvan.


Sobota 26. 7. 2003 ČT 2 - 22.10 hodin

Škola šašků je o nás všech

O cyklu záznamů divadelních her s názvem Moderní divadlo - drzé a nepřístupné? jsme již informovali. Jeho vznik byl do značné míry iniciován pokutou, kterou České televizi uložila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání za uvedení Enquistových Obrázkářů před 22. hodinou. "Je v tom velký rozpor," říká k tomu televizní dramaturg Ondřej Šrámek a pokračuje: "Na jednu stranu bychom se měli chovat veřejnoprávně a zprostředkovávat zásadní kulturní hodnoty, na druhé straně tu je zákon o České televizi a záležitosti, co se smí a co se nesmí před desátou večerní vysílat. Mnohdy je to rozpor velice těžko řešitelný, navíc v umění se těžko určuje, co jaké je, čemu odpovídá a čemu ne. Co člověk, to osobité vysvětlení."

Nyní tedy Česká televize nabízí čtyři zásadní divadelní díla 20. století a vysílá je pokaždé od 22.10. "Odpadá tím tedy hrozba, že bychom dělali cokoliv v rozporu s našimi ostatními povinnostmi," doufá Šrámek a dodává, že tato hodina není vlastně nejhorší: "Lidé jsou dlouho venku, u vody, a navíc je dlouho vidět. Diváci tedy usedají k televizi později."

Záznam divadelní inscenace sice nezprostředkuje bezprostřední zážitek, ale aspoň předává informaci o její podoběV sobotu 12. července byl uveden Prorok Ilja z ostravské Komorní scény Aréna, 26. července je na programu záznam z Divadla Husa na Provázku - Škola šašků belgického dramatika Michela de Ghelderodeho. Tahle inscenace je významná mimo jiné i tím, že se jedná o poslední divadelní režii Petera Scherhaufera. "Ten se tématem zabýval opravdu dlouho, takže velmi dobře ví, o co jde," dodává Ondřej Šrámek a připomíná, že diváci tady v televizní premiéře mohou vidět poslední inscenaci, kterou vytvořil jeden z našich nejzajímavějších režisérů druhé poloviny 20. století. V roli starého šaška - Mistra - exceluje Pavel Zatloukal. Během poslední hodiny výuky, kterou Mistr uděluje svým následovníkům v šaškovském osudu, zazní mnohé pravdy o moci a ponížení a o rolích bláznů a šašků. Paralely s naším světem jsou tedy nasnadě.

TOMÁŠ PILÁT


Neděle 27. 7. 2003 NOVA - 20.30 hodin

Modrý blesk

Schopný lupič Miles Logan ukradne vzácný diamant v hodnotě sedmnácti milionů dolarů, je však zrazen šéfem bandy Deaconem, který se chce diamantu zmocnit sám. Po zuřivém souboji se Milesovi podaří ukrýt diamant ve větracím potrubí rozestavěné budovy. Pak je zatčen a stráví dva roky ve vězení. Po propuštění zjistí, že dostavěná budova nyní slouží jako nová policejní centrála. Po několika neúspěšných pokusech proniknout dovnitř se přestrojí za policistu. Shodou náhod je považován za novou posilu oddělení loupeží. Je přidělen jako parťák mladému policistovi Carlsonovi a vyslán do terénu.

Režie Les Mayfield. Hrají Martin Lawrence, Luke Wilson, Peter Greene, David Chappelle, Nicole Ari Parker, Graham Beckel, Robert Miranda a další.