TV TIPY
Pondělí 14. 7. 2003 ČT 2 - 21.35 hodin
Zapomenutý
režisér opět pokouší osud
V tomto
týdnu spatříme několik atraktivních filmů (například Čelisti či Soumrak dne),
jenže o nich jsme vesměs psali při jejich nedávném premiérovém uvedení. Proto si
všimněme několika snímků možná méně nápadných, ale o to více překvapivých.
Dotýkají se totiž tak říkajíc zprostředkovaně slavných legend.
První legendou je americký
režisér James Whale (1893-1957), kterého ve 30. letech proslavila série na svou dobu
působivých hororů (Česká televize z nich před časem uvedla Frankensteina,
Frankensteinovu nevěstu a Neviditelného muže). Whale na rozdíl od jiných celebrit
neskrýval své libůstky a netajil se ani homosexuálním zaměřením. Nejspíš i to
přispělo k předčasnému zakončení jeho kariéry.
Ve filmu Bohové a monstra jej zastihujeme na samém
konci života v ústraní domu, kdy téměř nikdo z jeho sousedů nic netuší o jeho
filmařské minulosti. Již nemocný Whale (procítěně jej ztvárnil britský herec Ian
McKellen) žije osaměle se svou hospodyní, věnuje se malování a tiše zuří, jak jej
se zdravím opouští i umělecká tvořivost. Potřebný vzruch i inspiraci mu
přináší teprve příchod mladého zahradníka (Brendan Fraser), jenž zprvu vůbec
netuší, koho má vlastně před sebou, ani jaké má zestárlý muž sklony. Whale si k
němu vybuduje vztah pohybující se mezi sváděním, obdivem a provokací, baví jej
mladíkova zmatenost. Film svým způsobem rozvíjí téma, jehož se dotkl i nedávno
uvedený Sunset Blvd. - dotýká se mytologie vytvářené pohyblivými obrázky a
uvěznění filmařů ve vlastním vysněném světě. A také bazén se stává
spojníkem obou snímků: filmové encyklopedie uvádějí, že rovněž Whale v něm za
podezřelých okolností skončil svůj život.
Režisér Bill Condon však své
vyprávění pojal nikoli jako věrnou rekonstrukci jednoho lidského osudu, ale
víceméně jako vážně sdělovanou mystifikaci, svérázně (ale nikoli
nepravděpodobně) domýšlející známá fakta z Whaleova života. Záhadně znějící
název pochází z citovaného přípitku ve Frankensteinově nevěstě: "Na nový
svět bohů a monster!" Jenže lidská přání jsou nestálá a snadno upadají v
zapomnění, takže je zapotřebí neustále je oživovat. A mladý zahradník se stává
vhodným nástrojem.
Filmová kritička Eva Zaoralová
o filmu, který byl před pěti lety uveden na festivalu v San Sebastianu, napsala: "V
příběhu vyprávěném klasickými hollywoodskými prostředky mladý muž postupně
odhaluje, že má s tvůrcovými netvory, jmenovitě Frankensteinem, cosi společného a
starý pán si ve svých vzpomínkách přehrává vlastní neodbytná "monstra"
- zážitky z první světové války. Nakonec zahradníka přesvědčí, aby mu stál
modelem, a začíná podle něho malovat nové monstrum, jenž má na něm, svém
stvořiteli, poslušně provést euthanásii a tak ho konečně zbavit jeho
nesnesitelných trápení..."
JAN JAROŠ
Úterý 15. 7. 2003 ČT 2 - 22.45 hodin
O třech
fotografech a jejich době
V rámci
cyklu Před kamerou za kamerou uvádí Česká televize dvoudílný dokument
legendy českého filmu - režisérky Věry Chytilové - Vzlety a pády. První
část dvouhodinového svědectví byla na programu 8. července, druhá přijde na řadu
15. července. Ve snímku se setkávají tři významní čeští fotografové - Václav
Chochola, Zdeněk Tmej a Karel Ludwig. Režisérka sleduje jejich životní i tvůrčí
osudy a snaží se poukázat na přínos, kterým obohatili reportážní, portrétní a
výtvarnou fotografii. Působivost snímku zvyšují výpovědi pamětníků,
příslušníků uměleckých kruhů a poválečné bohémy vůbec.
Sama Věra Chytilová o této společnosti ví své - jako
velmi mladičká byla totiž partnerkou Karla Ludwiga, který ji do těchto kruhů uvedl. "Bylo
mi devatenáct a prostřednictvím Ludwiga jsem poznala řadu zajímavých lidí, zejména
umělců, i jejich tvorbu. Ta léta mě výrazně ovlivnila," říká k tomu.
Sama také do filmu vstupuje a svým svědectvím, stejně jako příbuzní, známí,
přátelé a životní partnerky protagonistů, zavádí diváky přímo do centra
uměleckého i zcela civilního dění. Do světa, kde se lidé radovali, prožívali
bolesti, pracovali a vytvářeli umělecká díla.
Snímek působí věrohodně i
díky další skutečnosti: vzhledem k dávným přátelským vazbám se aktéři
dokumentu chovali před kamerou uvolněně a bez zábran hovořili i o intimních
záležitostech. "To setkání pro nás bylo moc příjemné. Dlouho jsme se
neviděli a teď byla příležitost si zase od srdce pohovořit," vysvětluje
Věra Chytilová okolnosti i atmosféru setkání po letech. Při práci jí významně
pomáhali kameraman Štěpán Kučera a střihačka Šárka Němcová.
Vedle fotografů, umění a
české poválečné společnosti nabízí snímek i setkání s dvacátým stoletím
obecně. Zachycuje atmosféru v našem státě a bezděky tak přispívá i k
československé vlastivědě. Především však připomíná tři významné fotografy,
jejichž dílo se významně zapsalo do dějin našeho umění. A kteří by neměli být
zapomenuti.
TOMÁŠ PILÁT
Středa 16. 7. 2003 ČT 1 - 13.45 hodin
Vrací se
cyklus slavných režisérů
Česká
televize opakuje cyklus Režiséři - úvodní část je věnována Robertu
Altmanovi (narozen 1925). Tento americký tvůrce dosáhl záviděníhodné pozice -
stal se uznávaným žijícím klasikem, jehož každý nový film je očekáván s
napětím. A leckterý - jako naposledy Gosford Park - je považován za výjimečnou
událost.
Mnohokrát byl odepisovaný,
mnohokrát odsuzovaný za nekonvenční přístupy, které mu nakonec vynesly světovou
slávu. Dlouho jej provázela pověst tak zvaně obtížného režiséra, který si
neustále vymýšlí nějaké zbytečné experimenty, prodlužuje natáčení a mrhá
svěřenými penězi. Proslavila ho válečná komedie M.A.S.H., odehrávající se v
polním lazaretu - název je ostatně jeho zkratkou - v době korejské války. Vymínil
si, že mu do práce nebude nikdo zasahovat, takže si podle svého mohl vybudovat nejen
na svou dobu notně cynický příběh, ale i zvukovou složku. Až v konečném sestřihu
dodává posledního hrdinu: je jím táborový amplion, z něhož se neustále linou
nějaké zvuky, ať již svérázná asijská pop-music nebo přitroublá hlášení.
Altman se vyznačuje širokým tematickým i žánrovým
rozptylem. Zvládá různorodé komedie, psychologická dramata, nezastaví se ani před
westernem či ponurou sci-fi, zpravidla však jejich zavedená pravidla přetáčí,
vnáší nadsázku a ironii, s oblibou boří ustálené představy. Největší ohlas
získal filmy, v nichž dovedně rozehrál příběhy desítek postav, ve výsledku
skládajících mozaikovitý portrét zvoleného prostředí či události. Takový byl
ironizující průhled do zákulisí hudebního festivalu Nashville, tentýž postup
uplatnil ve Svatbě, stejně byly vystavěni Hráči, trpká satira na poměry v
Hollywoodu a jeho výrobní mašinérii, přetvářející jakýkoli námět do uhlazené,
divácky atraktivní podoby. Strukturu epizodového vyprávění, v němž se prolínají
osudy řady postav, přejal i do svého následujícího filmu Prostřihy či ještě
později do Gosford Parku.
Robert Altman je proslavený tím,
že dělá filmy, které jsou nakonec úplně jiné, než jak si je představovali
všichni zúčastnění. Nenatáčí filmy kvůli tomu, aby na nich vydělal jmění - a
má proto potíže s producenty. Kdysi si postěžoval: "Problém byl v tom, že
se moje filmy nedostávaly k širokému obecenstvu. Byla to doba, kdy každý natahoval
ruce po filmu, který by vydělal sto milionů, a nikoho nezajímal film, který by jen
pokryl své náklady."
Doba se nezměnila, jen Altmanovy
filmy zase začaly vydělávat a hlavně: jeho jméno se stalo vyhledávanou známkou
úctyhodnosti.
JAN JAROŠ
Čtvrtek 17. 7. 2003 ČT 2 - 21.45 hodin
Putování
lidským nitrem
Další
legendu stvořil spisovatel James Joyce. Když napsal čtenářsky náročný, formálně
experimentující román Odysseus, rozhodně nepočítal se skandálem: jeho dílo bylo
totiž obviněno z pornografie a v anglicky mluvících zemích se mohlo šířit jen
pokoutně. Postupně však kniha zaujala své místo v literárních dějinách, v
knihovních policích se na ni snášel prach - a čekala na své opětovné
znovuvzkříšení. Když Joseph Strick natočil filmovou adaptaci nazvanou též Odysseus,
opět vzplanul skandál. Propukl, samozřejmě zase kvůli nemravnosti, na festivalu v
Cannes, kde měla být uvedena kopie se začerněnými podtitulky. Snímek nakonec stáhl
z programu sám režisér.
Ve shodě s románem, ale přece jen v
divácky stravitelnější, lineárněji rozložené poloze film popisuje den ze života
Leopolda Blooma (Milo O'Shea), běžné úkony, putování městem, jeho postřehy,
asociace, sny i představy. Románovou strukturu ovšem naplnil jen částečně, z valné
části rezignoval na Joyceovu práci s jazykem, na záměrně neroztříděný a
roztěkaný proud vnitřních monologů často vědomě plytkých, na utváření
mihotavých významů, na slévání realistických prvků se symbolickými, s
ustavičnými odkazy na starověký Homérův epos.
Jistě lze ocenit režisérovu
odvahu, s jakou se zakousl do složité předlohy, avšak s Joyceovým uměleckým
naturelem se přece jen míjí, uniká mu to nejcennější, Joyceovo mnohotvárné
vypravěčství, neboť postihl jen vnější slupku příběhu, navíc s chladně
akademickým odstupem. Nejsem si jist, zda diváky tento film podnítí, aby se zájmem
sáhli i po knize, avšak je nadmíru cenné, že jej ČT vytáhla ze zapomnění...
Dokládá nástrahy, kladené "nefilmovatelnou" literaturou.
(jš)
Pátek 18. 7. 2003 NOVA - 17.50 hodin
Osudy
Melanie Adams patří mezi nejlépe placené
moderátorky televizních zpráv. Peter Hallam je velmi úspěšným kardiochirurgem. Ona
žije v New Yorku a vychovává své dvě šestnáctileté dcery, dvojčata, on žije v
Los Angeles a stará se o své tři děti. Oba jsou sice zcela spokojení se svými
současnými životy, ale přece jen si časem padnou do oka a zamilují se. Když se
nakonec rozhodnou pro sňatek, čeká jejich životy mnoho změn a ne všechny jsou
příjemné nebo dobré.
Režie Charles Jarrott. Hrají
Cheryl Ladd, Michael Nouri, Christopher Gartin, Randee Helle, Cynthia Bain a další.
Sobota 19. 7. 2003 ČT 2 - 17.10 hodin
Muž,
který chtěl být králem
Když člověk léta statečně bojuje za
větší slávu a rozkvět impéria, je mu zatěžko smířit se s myšlenkou, že bude na
stará kolena v roli vrátného otevírat hotelové dveře bohatým návštěvníkům. Ale
co lepšího může vysloužilého vojáka čekat? Daniel Dravot a Leachy Carnehan mají
ovšem o své budoucnosti jiné představy. Dobrodruzi duší i tělem, chlapíci,
neštítící se žádného skutku, jen když jim slušně vynese, se už rozhodli:
vydají se do horského Kafiristanu, pomohou místnímu králi porazit jeho nepřátele,
pak krále svrhnou, sami se stanou vládci země - a pořádně ji vyplundrují. Co na
tom, že tento plán není příliš bohabojný, že Kafiristan je nepřístupné,
nebezpečné území, odkud se dosud žádný běloch nevrátil.
Neděle 20. 7. 2003 ČT 2 - 11.00 hodin
Zuřivý
komik řádí
Kromě cyklu
Režiséři, o němž píšeme níže, spatříme v tomto týdnu také dokument věnovaný
nezapomenutelnému komiku - Neznámý Peter Sellers. Určitě každý zná
geniálního popletu jménem Clouseau, jehož vyšetřovací metody jsou tak nesmyslné,
až vedou nejen ke zneškodnění pachatele, ale také k umístění zešílevších
nadřízených do blázince. Peter Sellers, který se právě touto postavou proslavil,
pravidelně rozpoutával ohňostroj nekonečných převleků a masek, chtěje předvést
co nejvíce rozmanitých podob, měnil svůj hlas i vzezření. Dokument však přiblíží i Sellersovy bouřlivé
rodinné svazky, neboť často se měnícím partnerkám připadl nesnesitelný.
Čeští diváci Sellerse objevili
díky roztomile cynické vražednické komedii Pět lupičů a stará dáma, neméně
zaujala satirická komedie s politickými podtexty Myš, která řvala. Mimořádné
nadání prokázal i jinde, najmě v Kubrickových filmech Lolita a Dr. Divnoláska. Roku
1964 nastupuje vítězné tažení série Růžového pantera s komisařem Clouseauem. A
Sellers je přesvědčen, že se konečně našel...
Zřídkavá vybočení však
nakonec korunuje ojedinělý a vpravdě mistrovský počin: satirické podobenství Byl
jsem při tom dokončil v roce 1979. Tady byl úplně jiný, takového jsme jej dosud
neznali - jeho duchem nepřítomnému zahradníkovi stačil monotónní hlas, trochu
nepřítomná chůze a opakování několika nic neříkajících frází, aby vzbudil
nebývalé nadšení a dokonce se ocitl na nejvyšší politické příčce v Americe. Rok
po dokončení Sellers umírá na srdeční záchvat. Při předchozím ataku ještě
stihl utéci z nemocnice, ale nyní již svému osudu neunikl. Bylo mu necelých
pětapadesát.
(jš) |