28 |
|
Televize |
|
TV TIPY
![]() ![]()
Pruhovaní kamarádi jsou tak
trochu ve stínu vašich dalších seriálů, především Medvídků a Vydrýska. Ovšem
i prasátka si zaslouží pozornost. To bylo v roce 1998. Už tenkrát jsem myslel na medvědy, ale dr. Kutálek mi navrhl, abych natočil něco obyčejného, třeba o prasátkách. Přišlo mi to legrační, ale ten samý den, když jsem se vrátil domů, mi telefonoval kamarád, že měl v lese nějakou příhodu s divokými prasaty. Když jsem si pak šel prasátka obhlédnout, zjistil jsem, že jsou úžasně roztomilá a rozhodl jsem ![]() Kde vaši filmoví hrdinové
skončili? Právě dnes - takže jste první, komu to říkám - jsme natočili komentář k novému cyklu o vlcích. Původně jsem chtěl, aby to namlouvalo nějaké dítě, ale nějak to nebylo ono. Takže nakonec komentář přečetl, a myslím si, že pěkně, Ondřej Vetchý. Seriál bude sedmidílný a na obrazovkách se objeví v době Vánoc. TOMÁŠ PILÁT
![]() Režie Karel Kachyňa. Hrají Daniela Kolářová, Oldřich Kaiser, tehdy osmiletý Tomáš Holý, Svatopluk Matyáš, Vlasta Fabiánová, Ema Černá, Roman Čada a další. ![]()
Strick se často obrací ke skandálním románům, ať již to byl Joyceův Odysseus nebo Millerův Obratník raka. Nejprve si však vybral hru Jeana Geneta Balkón (1963), jejíž původ se nesnaží nijak zastírat (nebyl sám, s divadelním tvarem podobně experimentovali další nezávislí tvůrci - viz filmovou podobu Spojky či Lapáku, původně inscenací Living Theatre). Balkón je prvním z kolekce Strickových snímků, které Česká televize připravila; následovat ještě budou Odysseus a Road Movie. A je zvláštní shodou náhod, že i organizátoři souběžně probíhajícího karlovarského filmového festivalu pojali tentýž nápad. Znalcům francouzského dramatu snad nemusím Genetův Balkón přibližovat. Je celý situován do nevěstince v kterési evropské zemi, zmítané revolučními nepokoji. Za nevěstkami tam přicházejí muži prožívat své erotické fantazie, které se ve zmatené době stávají realitou. Stejně jako se zákazníci stávají generálem, biskupem a soudcem - namísto svých revolucí odstraněných předobrazů -, tak i bordelmamá (Shelley Wintersová) hraje na popud skrývajícího se šéfa policie (Peter Falk) úlohu královny. Genetovu předlohu scenáristicky zpracoval Ben Maddow (který také se Strickem snímek produkoval), aniž by se příliš pietně držel originálu. Nízkorozpočtová produkce učinila z nouze ctnost - finanční i technická omezení filmu nakonec dopomohla k ojedinělému výrazovému minimalismu. Tvůrcům se podařilo filmovými prostředky tlumočit k absurditě zabíhající grotesknost divadelní předlohy, která se netají náběhy jak ke společenské alegorii, tak k surrealistickým prvkům. Poněkud zvláštně, ale přesto organicky je do filmu zakomponována hudba Igora Stravinského. Kameraman George J. Folsey dokonce získal oscarovou nominaci. Mějme však stále na paměti: to, co pohoršovalo a šokovalo před čtyřmi desetiletími, dnes působí přece jen vyčichle a sterilně. JAN JAROŠ ![]()
Dozrávání pod španělským nebem Občanská válka ve Španělsku poskytla námět i několika anglickým filmařům, pokoušejícím se zachytit účast svých krajanů v tamějším konfliktu. Ken Loach toto zkoumal ve snímku Země a svoboda, kdysi tíž uváděném u nás, nyní spatříme Krev andělů, kterou natočil Nick Hamm. Hrdinou je irská guvernantka Mary (Polly Walkerová), jež v bouřlivém roce 1936 přijíždí do Španělska, aby v jedné aristokratické rodině vyučovala anglickému jazyku. Jen z náznaků se dovídáme, že zřejmě prošla klášterní výchovou, že z vlasti odjela navzdor své rodině i snoubenci, neboť pociťovala nespokojenost, jakou snad ani sama nebyla schopná pojmenovat. Ve Španělsku se stává svědkem rostoucího společenského napětí, naráží na arogantní povznesenost, zkostnatělé mravy i horoucí cit a obdiv. Ač sama ještě neznalá a spíše vyděšená, její sympatie patří všem, kteří bojují proti chystané tyranii. Prožije velkou lásku k již ženatému synu svého zaměstnavatele, ale přesto se nakonec rozhoduje k návratu do vlasti. Nevíme, co bude následovat, ale i ona sama si uvědomuje, že odjíždí změněná - ostatně celé vyprávění provázejí její vnitřní komentáře, v nichž se svěřuje se svými pochybami i očekáváním. Spolu s Mary přihlížíme brutálnímu potlačování pouličních demonstrací, prožíváme její milostné okouzlení. Režisér rozehrává poestrou mozaiku postřehů, kde nechybí ani odsudek pokrytectví. Avšak uchopení tématu naplňuje pravidla melodramatu, jemuž odpovídá i značně schematická kresba jednotlivých postav. Povrchnost je patrná zejména u aristokratické rodiny, do níž Mary přichází. Jednotliví členové připomínají spíše panoptikum: přehlíživá paní domu, která straní fašistům, spíše verbálně odbojný manžel, ušlechtilý myslitel, na něhož čeká kulka zákeřného vraha, syn rozhodnutý aktivně se účastnit protifašistického odporu, povahově rozdílné dcery. A nemůže chybět prasácký kněz, jenž při výuce své svěřenky osahává... Manipulace s diváckými city se prosazuje, když se milenci procházejí v nádherných přírodních sceneriích a uprostřed rozvalin dávného chrámu se chystají k vyznání lásky. Vyložený nátlak nastává zejména ve vypjatějších okamžicích, třeba tehdy, když se Mary své lásky vzdává, neboť milovaného muže budou více potřebovat jeho spolubojovníci. Hamm není Visconti ani Ivory, aby zevrubně prozkoumával rozpadající se třídy, jejichž strnulé výsady neodvratně patří minulosti. (jš)
Když okouzlí drsné přírodní podmínky Český snímek Cesta pustým lesem, hraný debut dokumentaristy Ivana Vojnára, sice ovládá zřetelná výrazová stylizace, avšak ta není potřebně sjednocená. Už výchozí scénář Ivana Arsenjeva procházel četnými změnami a konečný výsledek prozrazuje, jak každý z tvůrců se snažil prosadit své vlastní vidění - herci, kameraman i režisér.
Vlastně jediným výrazněji modelovaným konfliktem v tomto filmu je (navíc pobočný) motiv krádeže, vložený snad jen pro zvýšení atraktivity. Vypravěčské uspořádání zkoumá emocionální rozměr dění, kde jmenovitě konkrétní syžetové průniky musí být vnímány jako cizorodý prvek. Proto ani ústřední postavy (jakýmsi centrem se zdá se být lékař přistěhovavší se z Vídně na Šumavu, ale také pošťák a jeho družka) nepřesahují ve své prezentaci úroveň náhodných, navíc paralelně sledovaných výseků - většinou v podobě chůze odněkud někam. Jenže "bezpříběhový" film, spoléhající se jen na průkaznost vizuální linie, selhává právě ve výchozím racionálním kalkulu - postižení přírodních scenerií i péče věnovaná kresbě dobových reálií včetně nejmenších detailů bytového zařízení dosahuje takového odstupu, až se navozuje stav, že dění sledujeme jakoby skrze sklo, které znemožňuje intimnější kontakt s předkládanou realitou. Příběh však vnímáme bez sebemenší možnosti se do něho vnořit. Právě znemožnění tohoto průniku odsouvá Cestu pustým lesem do kategorie mimořádně vycizelovaných, ale přitom jakoby ochromlých projektů. Vojnárovy rozpaky nejzřetelněji odráží herecké pojetí (a nalezneme krajně nesourodé osobnosti - proti naivistickému Václavu Koubkovi živelného Pavla Landovského, dále třeba Janu Dolanskou). Režisér měl jistě usnadněnu pozici tím, že po hercích nepožadoval vciťování se a psychologicky podloženou drobnokresbu, naopak upřednostňoval vnějškově bezpříznakovou "existenci", zbavenou niterného vhledu. Proto pojetí a prezentace některých postav, zejména Aničky křivě nařčené z krádeží na faře, narušuje vytčenou linii svým soucitným přihlížením - a navíc zde rozkladně působí její způsobně přednášivá mluva, zcela rušící iluzi drsného kraje i drsných lidí jej obývajících. V motivické rovině lze rozeznat řadu dobových odkazů (například na česko-německé osídlení), aniž by však získaly patřičnější rozvedení, zůstávajíce v pouhém náznaku. Film patří mezi díla provokující, jistě přemýšlivá ve svém uchopení, kdy případné vady i přednosti se někdy zdají prolínat a stírat. Cesta pustým lesem může probouzet rozdílné názory, ale sotva ji lze pominout. Například Jaromil Jireš ji v anketě Mladé fronty dnes označil za svůj největší kulturní zážitek roku a hned vysvětlik proč: "... pro mimořádný zážitek z lidí, z přírody, ze svobody výrazu." JAN JAROŠ |