27
vychází 23. 6. 2003

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


"Nejsem ten, kdo říká, že by bez hudby nemohl být," říká světoznámý český dirigent Libor PešekLibor Pešek:
Moc si na sebe nepotrpím

Uvědomujete si, že jste mezi lidmi vítaný a že vás mají rádi?
Jestli ano, tak možná proto, že se zajímám víc o ně než o sebe, protože interakce mezi lidmi především znamená lidi poslouchat a ne vést monology. Ale je pár lidí, se kterými jsem nikdy kontakt nenašel a nejde s tím nic dělat, je to hlubší, než kam já dosáhnu.

Máte záhyby duše, které ukrýváte před všemi?
Ne, spíš mám takové, kde sám sobě nerozumím, ale co vím, dost extrovertně sdílím s ostatními. Když něco tajíte, kumulujete v sobě něco, co je nebezpečné pro vás i pro okolí. Nikdo z nás neví, proč tu na té Zemi jsme a proto si myslím, že musíme být k sobě laskaví. Jakmile pochopíte, že sám jste strůjcem svého života tím, jak si tu realitu interpretujete, pak je přece naprosto přirozené, když chcete druhému také ulevit.

Před časem jste mi říkal, že vás leká, když se vás ptají na buddhismus. Chápu, že ten, kdo to myslí skutečně upřímně a vážně, nechce si vytvářet takovou image a nálepku.
Ano, je to jen moje vnitřní úsilí, ve kterém jsem na kousku cesty. Třeba meditační praxi považuju za hrozně důležitou, ale zatím jsem v ní nic nedocílil. Ale ten postoj k životu je mi blízký a rozumím mu. Jedna věc je ovšem rozumět a druhá je skutečně pocítit, aby to prostoupilo duši. Tady mám ještě hodně práce.

Kolik místa v té duši opravdu zabrala hudba?
Dělám ji nejlépe jak můžu, ale není mi centrem celého života. Proto někteří kolegové jsou daleko úspěšnější, oni to berou mnohem vážněji. Já díky svému založení jsem schopen brát hudbu jako jednu z věcí života, která vůbec není zanedbatelná a může hodně lidí obohatit, ale vím, že je ještě tolik jiného.

Ale vy přece jste velice úspěšný a ve světě žádaný dirigent.
Možná je to z velké části právě díky mému psychologickému přístupu k lidem, otevřenosti, že jsem je dovedl zaujmout, vyvolat v nich touhu probudit v sobě pocity zasuté letitým opakováním stejných věcí. Myslím si, a to říkám zcela upřímně, že je to u mě větší hřivnou, než hudební nadání. Dokonce jsem mnohokrát pochyboval a někdy mezi pětatřicítkou a čtyřicítkou jsem usilovně přemýšlel, které povolání by mi sedělo víc než dirigování a měl bych talent a také ještě čas se to naučit. Nenašel jsem a tak jsem zůstal, ale nejsem ten, kdo říká, že by bez hudby nemohl být.

Na své jazzové mládí ale nedáte dopustit.
Na to vzpomínám jako na ztracený ráj. Jazz není jenom hudba, to je swingování i v životě, postoj, který je vláčný, tvárný, schopnost každou vteřinu pojednat jako novou záležitost, což je také jedním z pramenů mládí. Mnoho lidí se staví k životu příliš rigidně: Já jsem zvyklý udělat to a to. A když to potom selže, strádají. Jazz je všechno ostatní. Není v něm žádné násilí. Jazzoví muzikanti jsou úžasní profesionálové, ale přitom ze sebe nedělají velké umělce, hrají jak nejlépe dovedou a zatraceně dobře dovedou! Strávil jsem s jazzmany svoje nejšťastnější léta a neustále se s těmi kluky máme rádi, nikdy jsme si nevjeli do vlasů. A je to na celý život. Já o sobě nemám žádné velké jistoty, ale že jsem jazzman, to vím určitě.

Kdy a kde to začalo?
Když v osmačtyřicátém roce - to mi bylo patnáct - přišlo do kina Svornost v Dejvicích Rhapsody in Blue, viděl jsem to šestnáctkrát! Úplně mě to zbláznilo a převrátilo, do té doby jsem chtěl být pilotem. Šel jsem na stavbu, postavil jako přidavač tři domy v Zelené ulici a vydělal jsem si na trombón. My jsme byli takoví blázni, naivkové, nesprejovali jsme zdi ani nedevastovali věci kolem sebe, nám stačila ta sladká mucholapka života, která se odehrávala v saxofonech Glenna Millera.

v šestnácti letech jste si udělal kapelnické zkoušky a v sedmnácti jste měl Jazzový orchestr Libora Peška.
No ano (smích), to bylo na gymplu a s Milošem Formanem jsme hráli Baladu z hadrů. Musel jsem mít kapelnické zkoušky, abychom mohli hrát také za peníze.

Přinesl jste si z jazzu něco do práce s klasickou hudbou?
Určitě! Jazz mi dal smysl pro zvuk, pro barvu, pro to, co vás okamžitě chytí. Vždycky jsem zvuk orchestru miloval víc, než cokoliv jiného. I když někteří teoretici říkají, že prvotní je rytmus, já si myslím, že je to zvuk, který člověka rozvibruje.

Co je tedy v hudbě nejdůležitější?
Myslím, že překlenout bariéru mezi pódiem a publikem - čímkoliv, rytmem, tónem. Koncert odehraný bez jediné technické chybičky není ještě zárukou zážitku pro lidi v sále, může být také zcela chladný. Ono není nezbytné úzkostlivě dodržet všechna dynamická znaménka, je nutné strhnout posluchače, aby hudba pronikla do duše a srdce.

Nejdůležitější úkol dirigenta?
Mít koncepci, představu, co se skladbou udělat. Je to velký celek, složený z nekonečného množství detailů. Úkolem dirigenta je v čase zkoušek sdělit orchestru svoji představu o detailech i celku a během koncertu ho inspirovat především k muzikálnímu výkonu.

Čím si vás získal Mozart?
Mozart, to je něco, nad čím zůstává rozum stát. Mám ho moc rád a začal jsem ho vnímat jinak od té doby, kdy ho Miloš v Amadeovi představil v té naturální podobě bez uhlazenosti. U interpretace Mozarta totiž hrozí nebezpečí, že začneme být příliš precizní a jemní.

S liverpoolským orchestrem, který jste vedl deset let, jste v roce 1993 zahajoval Pražské jaro. Hrají Angličané Mou vlast jinak než Češi?
Zvukově určitě, anglické orchestry mají jemnější zvuk a velký zvuk české filharmonie nelze docílit. Jinak to ale hrajou autenticky a možná někdy s větším nadšením, protože to nemají tak oposlouchané. Tenkrát to byl zvláštní a silný zážitek od prezidentských fanfár až po monumentální Blaník. Dával jsem ostatně Mou vlast na mnohých místech v západní Evropě i Americe a mohu říci že se stává stále populárnější. Je to tím, že lidé chtějí slyšet novou hudbu a "nová" hudba, i když je stará třeba sto let, přesvědčí všechny, protože je kvalitní. Jsem v západních zemích velice často žádán o českou hudbu a není to jen proto, že jsem Čech, mají to zkrátka rádi.

Anglie vás má ráda, vyvezl jste jim Liverpool do světa.
Ono to není tak úplně pravda, ten orchestr byl velice dobrý, když jsem tam přišel, jen neměl svoji identitu. Já jsem jim dokázal dát sebedůvěru, že jsou bezvadní a postupně se podařilo vybudovat zvuk, který byl nezaměnitelný. Orchestr dělá zvuková image, která se okamžitě rozpozná. Některé kritiky psaly, že to je nejlépe znějící český orchestr, který není z Československa.

Kdysi jste řekl, že vám Liverpool připomíná obraz vaší duše.
Ano, to je pravda, protože když jsem tam přišel, bylo to hrozně rozvrácené město a zrovna tak byla moje duše rozvrácená a musím říct, že za ten čas se Liverpool moc nezměnil a ta moje duše taky ne. (smích)

Po deseti letech šéfování jste se ale rozhodl skončit a dopřát orchestru změnu. Přijde mi to jako projev silné osobnosti, není to přece lehké.
Ne, ne, to byl projev rozumu. My jsme opravdu spolu byli velice šťastní a když už může být orchestr s dirigentem po tolik let šťastný a úspěšný, tak logicky jsem chtěl odejít na vrcholu. Nerad bych se byl dožil prvního zívnutí, okamžiku, kdy by se někdo z muzikantů začal nudit. Každý z nás přece může dospět k limitům své zajímavosti. Jsem rád, že jsem tomu dokázal předejít, i když se mi po nich stýská. V Liverpoolu jsem zapadl do toho, co mám rád - že lidé jsou slušní a pracovití, nikdo sám sebe nebere moc vážně a každý bere vážně to, co dělá. To je nejlepší situace, v jaké se pracovně můžete ocitnout.

Zmíněné město mi stále vnucuje otázku, jestli vás oslovují Beatles?
Dlouho jsem je nesledoval, protože když začaly kytary a bigbít, byl jsem jako jazzman uražený, že se svět mohl takovým způsobem zbláznit. Ale v roce 1969 jsem v Holandsku poznal jejich bohužel už poslední album, které je, myslím, geniální. Od té doby je mám moc rád. A také Simona a Garfunkela.

Před několika lety jste velmi úspěšně a s velkou mediální kampaní uvedl v několika velkých amerických městech skladby Josefa Suka.
Suk nevídaným způsobem vybudoval naši hudbu přelomu století a proto jsem se ve světě vždy snažil postavit ho na roveň třeba Mahlerovi, protože ta komplikovanost a dokonalost skladební struktury je srovnatelná a on má navíc ještě nikoliv sentimentalitu, ale sentiment, který je nenapodobitelný. Suk je mi hodně blízký a mám radost, když slyším, že se ve světě hraje. V Americe jsme docílili toho, že o něm byly dvoustránkové články v nedělních novinách a koncerty v New Yorku, Bostonu, Baltimoru měly výbornou návštěvu.

Často vás zvou americké orchestry, je to oboustranná přitažlivost?
Jezdím do Ameriky rád, protože americké orchestry jsou svrchovaně profesionální, hráči jsou příjemní, chtějí se naučit, ještě stále se chtějí dovídat nové věci a to je pro dirigenta pastva. Jsou pracovití a moc nemluví, to je typické pro celou americkou symfonickou scénu.

Sledujete politiku?
Ano, sleduju, denně.

Jak vidíte náš vstup do Evropské unie?
Na Evropskou unii říkám: "Musíme tam všichni." Ale teď vážně. Je lépe přijít tam dříve, abychom měli vliv na to, jaká bude. Čím později přijdeme, tím menší vliv budeme mít a představa, že budeme ostrůvkem samostatnosti uprostřed Evropy, je bizarní. Musíme tam všichni.

Stojíte si za vším, co jste kdy udělal?
Nemůžu si vzpomenout na situaci, kterou bych vědomě odbyl. Vždy jsem se snažil, jak jsem uměl. Takže veškeré deficity, které padnou na moji adresu, byly způsobeny spíše mou nedostatečnou schopností, prostě jsem "na to neměl".

Zažil jste někdy situaci, kdy jste se zachoval zbaběle?
No, já jsem vlastně nikdy nestál před tak závažnou věcí, abych si toto prověřil. Ale nikdo mi nikdy nehrozil něčím, co bych nebyl schopen obětovat. Nemohu si být jist, jestli bych v jakékoli situaci byl statečný, to člověk může říci teprve až když to zažije.

Jak se ve vás uložilo setkání s Dalajlámou?
Byl to jeden z mých největších zážitků, jestli ne vůbec největší. Doslova fyzicky jsem pocítil vlnu horka, která vznikla z Dalajlámova soustředění. Já jsem nečekal, že něco takového je možné, že člověk sedící proti mně může vyvinout takovou energii, která mnou proletěla, jako když chytí saze v komíně. Neuvěřitelné.

Je ještě někdo jiný, s kým se chcete takto setkat?
Ne. Ale ani s ním ne. Bylo to jedinečné, bylo to intenzivní a hlavně mám pocit, že on má spoustu jiných úkolů, než aby se zabýval jedním klukem z Dejvic.

IVANA TETOUROVÁ

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ