24
vychází 2. 6. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 9. 6. 2003 ČT 2 - 21.25 hodin

Umřít (nebo ne)

Povídkový film Ventury Ponse splétá dohromady sedm dějových linií. Zprvu samostatné příběhy mají každý svůj vlastní tragický moment, v němž jejich hrdinové umírají. Jeden z příběhů má však pro ostatní osudový význam. V okamžiku před smrtí je totiž jeho protagonistovi nabídnuta šance. A spolu s ním i všem ostatním. Příběhy se odehrají znovu, tentokrát se však ukáže, že osudy jednotlivých protagonistů spolu vlastně souvisejí a za určitých okolností může všechno dopadnout jinak.


Úterý 10. 6. 2003 NOVA - 22.30 hodin

Poslední zůstává

Městský gangster, který si říká John Smith, se na útěku do Mexika zastaví v zapadlém texaském městečku Jericho, kde zuří válka dvou gangů pašeráků alkoholu. Možná by jel dál a nic by se nestalo, jenže gangsteři místního bosse Doylea udělají chybu, když Johnovi zdemolují auto jen proto, že se podíval na milenku jejich šéfa. John vystoupí, nejprve se nechá od barmana Joea informovat o situaci v městečku a potom se vydá za Doyleovými muži. Dva z nich zabije a pak se nechá najmout Italem Strozzim, bossem konkurenčního gangu.

Režie Walter Hill. Hrají Bruce Willis, Christopher Walken, Alexandra Powers, David Patrick Kelly a další.


Středa 11. 6. 2003 PRIMA - 22.20 hodin

Sbohem, lásko

Ben a Sandra jsou divocí a vášniví milenci. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby nebyla Sandra vdaná. Aby byla situace ještě horší, jejím zákonným manželem je Benův mladší bratr Jake. A jak se dá očekávat, ten jejich vztah brzy odhalí. Volá Benovi a vyhrožuje, že sedí na zábradlí balkonu a že je připraven skončit se svým životem. Ben se vyleká a běží za svým bratrem, ale je překvapen - na místě je kromě Jakea také Sandra...

Režie Roland Joffé. Hrají Patricia Arquetteová, Dermont Mulroney, Don Johnson, Mary-Louise Parkerová, Ellen DeGeneresová, Ray McKinnon, Alex Rocco, Andre Gregory, John Neville a další.


Čtvrtek 12. 6. 2003 ČT 2 - 21.00 hodin

Hlava státu

Hlavní postavou filmu je polystyrénová maketa s tělem ve tvaru republiky a s hlavou bez tváře. Tato hlava představuje východisko pro hledání ideální hlavy státu neboli prezidenta ČR. Každý z aktérů filmu je vyzván, aby na hlavu makety neboli ideálního prezidenta napsal, jak má prezident vypadat neboli jaké vlastnosti by měl mít. Svoji představu v průběhu filmu zapisují občané, kteří se zúčastnili vnitrostranického prezidentského referenda ČSSD, dále V. Špidla, P. Buzková, V. Havel a kandidáti na prezidentskou funkci: J. Bureš, V. Klaus, J. Kříženecký, D. Moserová, P. Pithart, J. Sokol (M. Zeman jako jediný z kandidátů natáčení odmítl a ve filmu tedy vystupuje jako kandidát utajený).


Pátek 13. 6. 2003 NOVA - 9.50 hodin

Tajná agentka řádí stejně jako Bond

Už v 60. letech se komiksy, obrázkové seriály se sporými texty v pověstných bublinách, dočkaly v Evropě parodických verzí. Stačí připomenout českou komedii Kdo chce zabít Jessii či francouzskou Barbarellu, kde své vnady vystavovala Jane Fondová. Televizní diváci, kteří oba tyto snímky dobře znají, se nyní mohou těšit na další příspěvek - Modesty Blaise. Titulovou hrdinkou je tu špičková agentka, obratem ruky schopná vyřídit jakéhokoli protivníka či podmanit si kteréhokoli muže. Tentokrát hledá ukradené diamanty a znovu se střetává se svým dávným protivníkem. Přetočené bondovské schéma je snadno rozeznatelné a znalci se mohou bavit případnými odkazy na první bondovky, které tehdy slavily takové úspěchy, že se jim věnovali i vážení vědátoři, například Umberto Eco.

Monica Vittiová překvapila smyslem pro humorModesty Blaise se pokouší s tímto fenoménem vyrovnat po svém, s nadsázkou a absurdním domýšlením nosných zápletek. Ještě větší překvapení však skýtají tvůrci, kteří se při práci na tomto filmu sešli. Režisérem je Joseph Losey, kterého můžeme podezírat z náchylnosti k ledasčemu, jen ne ke ztřeštěné komedii. Ve svých filmech (Za krále, za vlast; Posel; Pan Klein) podnikal podrobné průzkumy lidské duše vystavené tíživým tlakům ať již v podobě války či společenských předsudků. A pokud probleskly humorné odstíny, byl to humor notně hořký a skeptický, jak ukázalo podobenství Sluha. Ovšem smysl pro absurdní pointování zdánlivě všedních situací rozeznáme již zde.

Hlavní roli získala Monica Vittiová, dosud proslavená jen dušezpytnými analýzami Michelangela Antonioniho. Protože nikdo neviděl, že by se uměla smát, nedokázali si lidé ani představit, že by mohla excelovat v komediálním žánru. Jako Modesty Blaiseová ještě zápolí se strnulostí, byť diktovanou parodickým pojetím této postavy, avšak v dalších filmech již plně uvolňuje ryzí italský temperament: nejen pamětníci si jistě vybaví Dívku s pistolí, kde se se zbraní v ruce vypraví až za oceán bránit svou čest. Ústředního zloducha si úlisně "vystřihl" Dirk Bogarde, jeden z kmenových Loseyových herců.

Je jen škoda, že z filmu vypadlo několik scén, obohacujících vyprávění o nečekané sexuální aspekty i svéráznou podobu násilí. Losey vzpomíná, že cenzura (respektive obavy producentů z ní) byla tak neoblomná, že se musel podřídit. Bohužel ani verze, u nás kdysi uváděná na videu a nyní televizí Nova, se nepokusila o sestavení původně zamýšlené podoby.

JAN JAROŠ


Sobota 14. 6. 2003 ČT 1 - 22.20 hodin

Tragikomická honba za jměním

Americký režisér Quentin Tarantino, nadšený fanoušek z videopůjčovny, si hned díky své prvotině Gauneři získal pověst tvůrce nešetřícího diváka šokujícími scénami ani cynismem, upevnil ji následujícím kultovním hitem Pulp Fiction. S napětím byl proto očekáván jeho třetí celovečerní film, Jackie Brownová. Tarantino opět překvapil - tentokrát tím, že se zdánlivě odklonil od naznačené cesty morbidního humoru, i když ani nyní jej zcela nezavrhnul.

Natočil opět kriminální příběh. Hrdinkou je stárnoucí letuška (hraje ji Pam Grierová), která z Mexika pašuje peníze pro samolibého obchodníka se zbraněmi. Jenže ji stáhne vír policejních nástrah i různorodých majetnických tužeb, takže žena musí vynaložit hodně důvtipu, aby se vyhnula hrozící záhubě - s pomocí sympatického Maxe (Robert Forster). Vztah obou osamělých hrdinů zůstává platonický, vydrží zatěžkávací zkoušky v podobě nejrůznějších projevů ustavičně dotírajícího zločinu.

Michael Keaton a Pam GrierMohla by však překvapit výrazová umírněnost, s jakou je celý film natočen: důraz na dlouhé dialogické výměny, které zastiňují akční prvky. Oceníme však Tarantinovu dovednost, s jakou portrétuje jednotlivé postavy (a i na omezené ploše dokáže postihnout rozhodující rysy), jak nakládá se žánrovými stereotypy, s divákovým očekáváním. Záměrně některé situace pointuje odlišně, než jak bychom očekávali, hledá nečekaná rozuzlení. Hudební znalci ocení promyšlenou dramaturgii použitých písniček, mezi nimiž převažují starší soulové písně. Ovšem délku filmu dosahující dvou a půl hodiny shledávám přemrštěnou, tok vyprávění zbytečně zpomaluje.

Pam GrierTarantino získal pro svůj film známé osobnosti. Kromě již zmíněných připojuji ještě Samuela L. Jacksona v roli ješitného gangstera, v menších úlohách poznáme Roberta De Nira, Michaela Keatona či Bridget Fondovou. Podobně jako u Woodyho Allena si herci možná budou považovat za čest přijmout i u Tarantina byť jen epizodní výstup. Nepřehlédneme třeba De Nirova padoušského nešiku: v poutavé zkratce zpochybňuje démonickou hrůzostrašnost většiny filmových ničemů: ve chvíli nejpotřebnější totiž nemůže nalézt volné místo pro zaparkování...

Robert De Niro a Bridget FondaRecenzenti sice tentokrát nehýkali nadšením, ale vesměs projevovali značné pochopení i pro případné slabosti Jackie Brownové. Třeba Leoš Kofroň v Rock & popu ocenil vršící se vzájemné podrazy, po nichž všem ostatním mají zůstat jen oči pro pláč, a vyzdvihuje, že v "třikrát vrácené pasáži, kdy z pohledu jednotlivých postav sledujeme průběh jimi předpokládaného finále, dokáže Tarantino diváka plně vtáhnout do dění na filmovém plátně."

(jš)


Neděle 15. 6. 2003 ČT 2 - 17.00 hodin

Klukovské půtky stále oslovují

Některé filmy nestárnou a vděčně se k nim vracejí snad všechny generace. Mezi takové určitě patří i před čtyřiceti lety natočená Knoflíková válka. Výchozí inspiraci poskytl stejnojmenný román Louise Pergauda, jenž již v roce 1911 vpravdě kouzelně a podmanivě sepsal rozmarné příhody dvou znepřátelených klukovských part. Na počátku zdařilého filmového přepisu stál scenárista Francois Boyer, jenž klukovské rozmluvy postihl s nebývalou lehkostí a přirozeností, takže při natáčení nemusely být měněny ani v nejmenším, natolik souzněly s dětskou mentalitou. Některé výroky ostatně vstoupily do obecného povědomí, snad je ani nemusím citovat.

Dovádivý dětský svět je postihnut opravdu neopakovatelněKdyž se zpracování této látky ujal nepříliš známý filmař Yves Robert (měl za sebou např. komedii s Luisem de Funesem Nevídáno, neslýcháno a teprve jej čekaly mimořádné úspěchy s příhodami velkého blondýna s černou botou, kterého neodolatelně ztvárňoval Pierre Richard), nikdo neočekával, že se rodí nestárnoucí hit. Režisér si totiž dokázal vybrat zcela ideální dětské představitele, stejné rošťáky, jaké pak neodolatelně ztělesňovali i na filmovém plátně, rozvrstveni do plejády nezapomenutelných typů. Podařilo se odbourat jakoukoli manýru, každou strojenost a nepřirozenost - a je zásluhou dnes již klasického českého dabingu, že tuto spontaneitu dokázal plně přenést i do tuzemské verze.

Knoflíková válka však neakcentuje jen klukovské rozmíšky, velkolepé nachystané bitvy i mravní horoucnost, která tak kontrastuje se zlenivělým světem dospělých, kteří se nanejvýš zmůžou na pohoršené výtky, i když lze předpokládat, že kdysi byli stejnými nezbedníky jako jejich kárané děti. Však si také vůdce jedné ze znepřátelených part, osudem zavátý až do internátu (či polepšovny?), klade znepokojivou otázku, zda s příchodem dospívání se i ony nezmění ve stejné bařtipánovité tatíky, kteří zapomenou na někdejší svobodomyslnost.

Přesto film poskytuje naději. Stejně jako děti rády napodobují počínání dospělých (připomínám aspoň kradmé noční výpravy, svérázné řešení "sociální" otázky na školním nádvoří či podnikavé shánění potřebných financí), i generace otců si občas připomene vlastní bohatýrské časy. To když se chlapi z jedné vesnice náhodně střetnou s muži ze sousední vesnice, zaznějí tytéž nadávky a znovu vypění klukovská neposednost, u postarších, důstojně vyhlížejících pánů jistě překvapivá. Ještěže společné posazení u dobrého vínka dokáže rychle zchladit veškeré spory...

Zbývá ještě vysvětlit název. Knoflíková válka odráží ten jednoduchý fakt, že poraženým protivníkům vítězové bez milosti odřezávají knoflíky jako cennou trofej, vyhrožujíce příkořím ještě větším. Ponížení na těle i na duchu pak s brekem pochodují domů, plačtivě žádají hartusící maminky o přišití nových. Takže je logickým vyústěním, když si hoši založí "knoflíkový fond", z něhož by mohli v nejhorších chvílích čerpat. A také kolem tohoto úmyslu se roztočí řada bláznivých příhod. Ostatně nelze než obdivovat inscenační vynalézavost, s jakou jsou rozehrány i zdánlivě podružné epizody, přesnost, s jakou jednotlivé výjevy do sebe zapadají, spějíce ke zdánlivě zvážnělému rozuzlení, aniž by se na okamžik uchýlily k nabádavě vztyčenému prstu.

JAN JAROŠ