23
vychází 26. 5. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


FILM

Chuť a vůně správného muzikálu

Pravidla dobrého muzikálu (nejen filmového) byla napsána nejzdařilejšími díly už před desítkami let (třeba West Side story), přesto tvůrci tohoto žánru k nim průběžně přidávají cosi nového, působivě objevného. Ať je to třeba jen jedna scéna, úchvatná taneční kreace, dvě tři opojné melodie. Americké Chicago scenáristy Billa Condona a režiséra Roba Marshalla lze označit téměř za vzorovou klasiku žánru, byť klasiku mladě čerstvou. Nechybí mu snad nic z toho, co má správný muzikál mít: příběh, v němž "o něco jde", kvalitní herecké výkony, výtečná hudba, pohybová inteligence, režie, která to všechno drží pohromadě. Zkrátka profesionálně dokonalý snímek, který diváka upoutá, rozjaří hudbou a rytmem, chvílemi mrazí i nenásilně vyzývá k etické diskusi. Ale především potěší, neboť je to vskutku mistrovsky zvládnutá podívaná. Oscarová žeň, kterou před několika týdny film sklidil - mj. za nejlepší film roku - mu právem náleží.

Příběh se odehrává v Chicagu dvacátých let většinou na prknech revuálního divadla a kabaretu; využívá tedy hned dvou působivých filmových prostředí, které navíc pikantně koření dalšími neméně atraktivními kulisami - vězení a soudní síň. Právě ve věznici se střetnou dvě protagonistky - mladá poněkud naivní Roxie, toužící po kariéře revuální hvězdy (Renée Zellwegerová), a Velma, která proslulou hvězdou už je (Catherine Zeta-Jonesová); obě jsou však v této chvíli na tom víceméně stejně, neboť je čeká soud za vraždu partnerů. Naštěstí je ve hře i protřelý advokát Flynn (Richard Gere), o němž jde pověst, že žádnou kauzu dosud neprohrál.

Jedním z ústředních hrdinů filmu je ovšem jazz - nabízí diváku své nesčetné hudební i taneční "převleky" v reji světel a barevně úchvatných kostýmech. Hudba a tanec v různých bohatých, svižně proměnlivých podobách dodávají snímku řadu vynikajících scén; připomeňme např. nápaditá, výtečně choreograficky i režijně zvládnutá pódiová vystoupení obou hlavních představitelek či stepujícího Richarda Gere v báječné snově-reálné scéně, kde se prolínají dramatické okamžiky ze soudní síně s neméně vzrušujícím tanečním vystoupením. Hudba spoluvytváří i podtrhuje podmanivý rytmus filmu. V hýřivém bohatství zvuků, pohybu, světel a kostýmů však nezaniká ani jemně výstražný obraz světa, kde nevítězí spravedlnost, ale síla peněz (kdo si zaplatí obratného advokáta, může vyváznout), ani humor, které tvůrci dávkují se sympatickou střídmostí.

AGÁTA PILÁTOVÁ