16
vychází 7. 4. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 14. 4. 2003 NOVA - 20.30 hodin

Burani ve městě

Henry Clarke pracuje v reklamě a žije společně se svou venkovsky ráznou a prostou manželkou v Ohiu. Ta cítí, že po čtyřiadvaceti letech manželství, splácení hypoték a půjček na vysokoškolská studia dětí, jiskra jejich vztahu pomalu vyhasla. Zjevné je to hlavně od chvíle, kdy jejich dospělé děti odešly z domu, aby žily svůj život. A pak vyrazí Clarkovi do New Yorku, kde se má poněkud pedantský a usedlý Henry zúčastnit pohovoru na nové místo. Zdánlivě jednoduchá cesta letadlem se však hned poté, co opustí práh svého domu, začne komplikovat a pak se komplikuje úplně všechno. Nejprve má jejich let zpoždění, poté je odkloněn, takže místo na Manhattanu přistanou v Bostonu, ujede jim vlak...

Režie Sam Weisman. Hrají Steve Martin, Goldie Hawn, Monty Python John Cleese, Mark McKinney, Oliver Hudson a další.


Úterý 15. 4. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Requiem za zbytečné umírání

Když jsem anglický válečný snímek Umírání za dlouhého dne poprvé - někdy před třiceti lety - spatřil, doslova mně ohromil. Válku totiž nelíčí jako zábavnou hru na vojáčky, kdy "naši" potírají celé zástupy nepřátel (jak i nyní ochotně ukazují zejména americké filmy); režisér Peter Collinson zvolil téměř existenciální výpověď o rozpoložení hloučku lidí, ztracených na předsunutém průzkumu, marně uhýbajících před smyčkou záhuby a stále silněji si uvědomujících marnost svého poslání. Jen málokdy byla zhůvěřilost válečného zmaru, vraždění jako běžného počinu vyjádřena natolik naléhavě.

Přitom nespatříme žádné orgie násilností: síla vyprávění vyvěrá z nehybného čekání na příznivější budoucnost, z vyčerpávající ostražitosti na území dosud ovládaném nepřáteli. Též mlžnaté počasí pohlcující jakoukoli barevnost napomáhá sugestivnímu účinu. Všimneme si, jak kamera se často ocitá v pozici přikrčeného pozorovatele, jak se důsledně přidržuje, stejně jako protagonisté sami, v malé výšce nad zemí, jak ostražitě sleduje každé podezřelé hnutí v okolí. Navyklé stereotypy jednání se srážejí s občas problesknuvším záchvěvem spontánní lidské reakce. Collinson natočil vizuálně působivý snímek, aniž by při jeho realizaci jakkoli zaváhal; však se mohl opřít o skvělé představitele, kteří se úspěšně vyhnuli nástrahám čehokoli patetického či plochým přestřelkám, s tehdy ještě mladičkým Davidem Hemmingsem v hlavní roli (bylo to jen nedlouho poté, co mu světovou slávu zjednala Antonioniho Zvětšenina). Tohle dílo nezestárlo.

(jš)


Středa 16. 4. 2003 PRIMA - 22.25 hodin

Tichý nepřítel

Do New Yorku přijíždí mladík, člen teroristické organizace IRA. Vystupuje zde pod jménem Rory Devaney a s podporou spřáteleného soudce se dostane do rodiny irského policisty Toma O´Meary, v jejichž domě se ubytuje. Tom ani jeho rodina samozřejmě netuší, kdo mladík ve skutečnosti je. Rory se pokouší nakoupit nějaké zbraně .Problémy však nastanou ve chvíli, kdy Tom, který si ho mezitím oblíbil, začne tušit, že Roryho identita zřejmě není pravá.

Režie Alan J. Pakula. Hrají: Harrison Ford, Brad Pitt, Margaret Colinová, Rubén Blades, Treat Williams, George Hearn, Mitch Ryan, Natascha McElhone a další.


Čtvrtek 17. 4. 2003 ČT 2 - 21.00 hodin

Infiltrace v dokumentu - tentokrát mezi bezdomovce

Další částí, nazvanou Já, bezdomovec, pokračuje "infiltrační" dokumentární cyklus ostravského studia České televize. "Jeden či dva odvážní lidé vstupují do prostředí, které je odlišné od toho, kde běžně žijeme. Pokouší se přitom s tímto prostředím sžít a odkrývat jeho problémy," vysvětluje metodu filmařské infiltrace režisér cyklu Jan Novák. Reportér Petr Palovčík se infiltroval mezi pasáky a bezdomovce, do projektu s nimi šla i prostitutka Nicol. Samotné sžívání se s různými prostředími samozřejmě není úplně jednoduché. "Když delší čas žijete někde, kde to neznáte a kam nepatříte, začnete blbnout," vysvětluje režisér a dodává, že když se "bezdomovec" Petr přišel osprchovat a oholit, plakal. Psychické tlaky, kterým byl vystaven, byly totiž opravdu veliké.

Na otázku, jaké jsou v jednotlivých komunitách vztahy, odpovídá: "Ku podivu podobné. I bezdomovci si totiž přivydělávají, hlavně tím, že kradou barevné kovy. Těch je ovšem omezené množství, takže vzniká určité napětí a řevnivost, podobně jako mezi pasáky. I když v té druhé skupině lidé jednají více zkratkovitě, tam jde, když ne o život, tak určitě o zdraví. Naproti tomu prostitutky spíš drží spolu. Vede je k tomu společné postavení - jsou to vlastně jen loutky v rukou mužů."

Co se skrývá pod povrchem zdánlivě blahobytné společnosti?Využívány jsou postřehy skrytých kamer i venkovní záběry skrytých kameramanů. Ti, podle režiséra, často pracovali s obrovskou odvahou a na pokraji fyzické zvládnutelnosti situace. O tom, jak se dostával mezi bezdomovce, Petr Palovčík říká: "Zapadl jsem mezi ně dobře. Už jenom díky mému oblečení mě automaticky přijali. Někteří se na mě dívali s nedůvěrou, někteří s opovržením, ale nepochybovali o tom, že jsem bezdomovec." Těmi opovrhujícími jsou bezdomovci z azylových domů. Podle Palovčíka jsou úplně jiní než bezdomovci z kanálů. "V azylácích mají daleko lepší oblečení a hromadu kosmetiky. Na venkovní bezdomovce se dívají nevrle," dodává reportér, který si (jako "ten z kanálu") ony opovržlivé pohledy zažil na vlastní kůži.

TOMÁŠ PILÁT


Pátek 18. 4. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

O Ječmínkovi

Turecké nebezpečí nemusí být to největší - pozor na víly se zlými úmysly! Nová televizní filmová pohádka na motivy hanácké pověsti. Jan, moravský markrabě, se zamiluje do prosté dívky Maríny, kterou si vezme za ženu. Ale už na jejich bohaté svatbě se věci začnou komplikovat. Zlá víla Plevelice v podobě krásné komtesy dělá vše pro to, aby Jana podřídila své moci. Jeho láska k Maríně bledne, všechno navíc komplikuje válka. Maríně, která před narůstající zlobou svého manžela utíká ze zámku, se narodí chlapec Ječmínek...

Režie M. Cieslar. Hrají P. Vondráček, E. Geislerová, A. Cónová, L. Rybová, K. Magálová, P. Rímský, F. Řehák, V. Forejtová, S. Šárský, J. Bernášková, D. Škubal, P. Štěpán, I. Stejskalová, J. Malíř a V. Georgiev.


Sobota 19. 4. 2003 ČT 1 - 21.15 hodin

Druhá nebo první

Jackie a Isabel nemají na první pohled nic společného. Jedna chce za každou cenu být "ideální" matkou pro své děti, což se jí ve většině případů daří. Druhá je okolnostmi nucena být do jisté míry také matkou nevlastním dětem, i když má na tomto poli jen velmi málo zkušeností, narozdíl od své profese módní fotografky. Tyto dvě ženy by se asi nikdy nesetkaly, kdyby Jackie nebyla matkou právě oněch dvou dětí, se kterými má Isabel sdílet část svého budoucího života. Dvanáctiletá Anna a sedmiletý Ben si na novou nekonvenční přítelkyni otce zvykají jen velmi neradi. Zkrátka situace není pro Isabel nijak příznivá. Skutečný život však nemá svá pevná a neměnná pravidla, a tak se karty osudu nečekaně zamíchají.


Neděle 20. 4. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

I když živoření může vypadat groteskně, k smíchu určitě není

Bohdan Sláma se ve svém debutu Divoké včely vypravil na venkov, českými filmaři často opomíjený. Naštěstí toto prostředí nevyužil jen jako selankovité, uzdravující kulisy (jak se děje třeba ve filmech Tomáše Vorla), ale proniká do tamější mentality, do nicotných osudů, do utopených nadějí, kdy jedinou vyhlídkou se stává beznadějně šedá existence, považovaná nakonec za normální a běžnou.

Režisér se přihlásil k linii výpovědí, které míjejí idylicky úsměvné "sázky na jistotu" (jak je šíří například pánové Svěrák či Hřebejk), přesahují ovšem i laskavě soucitné dotyky ve stylu Alice Nellis nebo Saši Gedeona. Protože zde se stává určující polohou deziluze a zklamání, byť halené do mnohdy bizarních podob. Divoké včely řadím do hněvně pamfletické linie, prozatím završené tolik odsuzovaným Krausovým Městečkem.

Film zachycuje své dojemné i směšné hrdiny při nejrůznějších situacích, v rodinném prostředí i v zaměstnání, při intimním tokání i bujaré tancovačce. Načrtává komunikační nesmělost, umanutost v životním zacílení i hochštaplerské sebevědomí. Postihuje citovou otupělost, všímá si nejrůznějších reakcí na obdobné podněty, vesměs pramenících z jakési smířenosti s osudem. Ale není v tom tupá rezignace. Jak podotkl režisér, postavy vzdorujou marnosti skrze humor.

Nelze přehlédnout ani plně souznějící výtvarné ztvárnění (za kamerou stál Diviš Marek, v naprostém souznění se podřizující režisérovým záměrům), které si libuje v pošmourném, blátivém počasí, oprýskaných příbytcích. Neváhám v této souvislosti uvažovat o dokumentaristickém citu výtečně skloubeném s potřebami hraného příběhu.

Sláma svým hrdinům rozumí, soucítí s nimi. Není v nich nic strojeného, vše, co podnikají a říkají, plyne uvolněně, zní spontánně, i profesionálové se dokonale přizpůsobili dikci místních neherců (film se natáčel v okolí moravského Jiříkova), zcela přirozeně zapadli mezi ně, aniž by se uchýlili k výsměšné ironizaci či pošklebování. Každý postoj, každé gesto, každý pohled má své pevné místo. Ale neskládají se v ucelenou kompozici, jsou výmluvné právě svou izolovaností.

Film ukazuje lidi sevřené sociální i duchovní nouzíFilm ani nemá ústředního protagonistu, v příběhu se do popředí střídavě vysouvá několik postav, aniž by jim byla svěřeno významnější dramatické postavení. Až zajíkavě nesmělý Kája (Zdeněk Raušer) nabývá rysů novice, čekajícího na sexuální zasvěcení. Pavel Liška coby jen zdánlivě sebevědomý tanečník Láďa obdařil svého trapného hrdinu omezenou sociální vcítivostí i adaptabilitou. Strhující výkon podává Tatiana Vilhelmová v roli Božky, děvčete, které prahne po opravdovém citu, ale přesto rezignovaného a smířeného s nevábnými vyhlídkami - ani neprotestuje, když mlčky vystoupí z auta, označena za kurvu. Zaujme živočišně pudový hajný v navenek oslnivé prezentaci Jaroslava Duška, jenž však svou figuru modeluje s takovou jiskřivě zbrklou nadsázkou, až se zdá, jako kdyby pocházela z úplně jiného vyprávění.

Záměrně banalizované rozmluvy, v trapnostech se roztáčející občasné rituály (viz scénu taneční zábavy s autentickou kapelou, jejíž hudební produkce přesně charakterizuje vše potřebné) - to jistě vyvolá reminiscence na Formanovy hořké komedie a zvláště na Passerovo Intimní osvětlení, snad i Feničův Džusový román - také jimi pronikala stejná stylová průzračnost, stejná fascinace vizuální naléhavostí, stejný smysl pro postižení vesnické mentality. Sláma ovšem zůstává svůj, vědom si, že filmy, které příbuzně strukturované téma vyčerpaly se záviděníhodnou virtuozitou, nelze pominout (a snad ani překonat). Dosahuje však stejného stupně autenticity, říkaje nám: sdílíme i tuto skutečnost, jakkoli se nám zdá být vzdálena a nepochopitelna.

JAN JAROŠ