12
vychází 10. 3. 2003

Zpět na obsah         

Rozhlasová publicistika


ZÁPISNÍK ZAHRANIČNÍCH ZPRAVODAJŮ

Český rozhlas 1 - Radiožurnál; sobota - premiéra 13.05, repríza ve 22.00

Londýnská doprava

Oxford Street je hlavní nákupní tepna v centru Londýna. Sem už soukromé vozy řadu let nesmějí. Do centra Londýna přijede každým dnem na 250 tisíc motorových vozidel - kdyby se z nich vytvořila fronta s vozy seřazenými těsně za sebou, byla by dlouhá 300 kilometrů. Průměrná rychlost těchto vozidel v centru města je kolem šesti mil za hodinu, což je rychlost srovnatelná s londýnskými dostavníky z přelomu 19. a 20. století.

Typickým dopravním prostředkem v Londýně je dvoupatrový autobusNejvětší problémy způsobují soukromé vozy, které střed města beznadějně ucpávají. Starosta Londýna Ken Livingstone se proto rozhodl pro radikální opatření - zavedení poplatku ve výši pěti liber, tedy kolem 225 korun, pro každé motorové vozidlo směřující do centra města. Nové opatření vstoupilo v platnost 17. února a při jeho prosazování budou hrát klíčovou úlohu zvláště kamery, které budou snímat poznávací značky všech vozidel vjíždějících do centra metropole. Těchto kamer je podél vstupu do středu Londýna rozmístěno přes dvě stě - rozšiřují tím již tak značný počet kamer pozorujících obyvatelstvo. Podle novinových zpráv je v Británii těchto elektronických očí ze všech západních zemí nejvíc. Řidiče samozřejmě nejvíc zajímá, jak je možné se pětilibrovému poplatku vyhnout.

"Ze všech skupin vozidel, která jsou z poplatku vyjmuta, je nejvíc matoucí skupina vozidel poháněných alternativními zdroji energie," oznámila pohledná moderátorka BBC Jan Toppingová a vysvětlila, že řidiči vozů poháněných ekologicky čistou energií - např. elektrickým motorem - se poplatku mohou vyhnout. Kritéria jsou ale velmi složitá. Jen ty nejčistší vozy se kvalifikují na výjimku. Zaplatit předepsaných pět liber je nutné do půlnoci téhož dne jedním z několika možných způsobů - telefonicky, přes internet nebo v trafikách a stáncích rozmístěných po celém Londýně. Tam je možné platit buď v hotovosti nebo kartou. Z platební povinnosti jsou automaticky vyjmuty motocykly, policejní a vojenské vozy, autobusy hromadné dopravy a taxíky. Pokuta za nezaplacení činí 80 liber. Když je uhrazena do dvou týdnů, na provinilce se vztahuje padesátiprocentní sleva, ovšem tomu, kdo nezaplatí, se pokuta zvyšuje na vysoce nepříjemných 120 liber.

Mezi řidiči začala ihned kolovat neformální poradna s tipy, jak systém ošidit a placení se vyhnout - například nenápadným umazáním poznávací značky blátem nebo objížděním kamer, jimž se běžně říká kamery špionážní. Avšak z rukověti k novým opatřením, kterou vydal londýnský večerník Standard ve spolupráci s automobilovým klubem, jasně vyplývá, že ti, kdo svou poznávací značku učiní záměrně nečitelnou, mohou dostat pokutu tisíc liber.

Co na nová opatření říká starosta Londýna Ken Livingstone? Na otázku, zda v pondělí, tedy v první den nových opatření, neočekává naprostý chaos v londýnské dopravě, řekl: "Ne, nemám vůbec starosti, jsem klidný jako vždycky. Promysleli jsme všechno, co se promyslet dalo." Ken Livingstone hodlá realizací tohoto záměru snížit objem londýnské dopravy o deset až patnáct procent. Hovořil jsem s několika taxikáři, kteří starostovi fandí a doufají, že mu jeho záměr vyjde. Nyní totiž musejí od pasažérů vyslechnout nejednu výtku týkající se rychlosti dopravy v centru města. Jestliže se starostovi jeho záměr zdaří, pak by se měla hustota dopravy v centrálním Londýně ustálit na úrovni letních dovolených. Taxikáři budou moci jezdit rychleji, pasažéři budou spokojenější. Z výnosu poplatků se má hradit celkové zlepšení městské hromadné dopravy.

To je jedna strana mince. Tou druhou je samozřejmě možný krach celého projektu. Ken Livingstone si toho je dobře vědom, a dokonce se nechal slyšet, že jestliže jeho plán nevyjde, za dva roky.své opětné zvolení do starostenského úřadu neočekává. Bude-li mít ale úspěch, pak málokdo pochybuje o tom, že příkladu Londýna budou následovat jiná města, a to nejen ve Velké Británii.

MILAN KOCOUREK