8
vychází 10. 2. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 17. 2. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin

Tragigroteska o zvířatech a lidech

Po snímku Dům k pověšení, který Česká televize nedávno uvedla, spatříme další Kusturicův snímek zasazený do cikánského prostředí. Tentokrát ovšem rozvernou, místy i notně morbidní komedii Černá kočka, bílý kocour, založenou na barokně přebujelé inscenační složce, na přemrštěném hluku, na zběsilé výřečnosti jednotlivých postav i víru rychle se střídajících obrazů, na bizarních obličejích i obskurním počínání. A především: nepřetržitě zní dynamická cikánská hudba, podmanivá a strhující svou bezstarostností a vytvářející tak jakýsi souběžně vedený komentář k vlastnímu dění, které provází. Spíše tragikomicky než vážně vyhlížejícímu cikánskému podvodníkovi totiž nevyjde téměř nic z toho, co si umane. Obchod s vlakem plným pohonných látek ztroskotá, i vnucené synovy zásnuby (jako vyvážení dluhu) posléze vyjdou úplně jinak, než jak zamýšlel, a pokaždé z toho hrozí další malér, zvláště když není schopen splácet půjčené peníze.

Život cikánský, život veselýRežisér natočil svého druhu grotesku, která ovšem spoléhá především na zveličování situací, které někdy může působit humorně, ale většinou hraničí s rozpačitou chtěností. Používá dávné gagy, např. když bizarní vozítko i se staříkem na něm vypadne z korby náklaďáku. Dokonce se nevyhýbá ani dosti laciným odpudivostem, jakou je třeba pád do záchoda. Třebaže nastoluje otázky související s rozpadem tradičních cikánských hodnot (třeba úcta ke stáří jako nositeli moudrosti), výsledné zpodobnění vykazuje spíše parodické prvky. Aby se chystaná svatba nemusela kvůli smutku odkládat, je zatajena smrt a domnělý nebožtík (posléze dokonce ve dvojnásobném zmnožení) je dokonce obkládán ledem, aby se nekazil. A útěk ze svatby inscenuje v poetice bezmála suurrealistické grotesky - maličká snoubenka prchá nejprve skryta v krabici a poté v lese běhá schována v dutém pařezu.

Současně se Kusturica vyžívá v groteskním užívání žánrových konvencí, viz jelimánkovitě nesmělého mladíka, když se seznamuje s pohlednou dívkou, na níž zprvu jen zírá, objednávaje si oranžádu. Průběžně však sleduje i motivy s vyprávěním přímo nesouvisející - třeba prasete, které ožírá starý trabant, nebo dvou mrouskajících se koček, jedné černé a druhé bílé. Vytváří tak svérázný "nedějový" dodatek, rozšiřující vymezení vlastního příběhu směrem k atributům, které postavy pomíjejí - zato pro diváky představují další zábavnou atrakci.

Zbývá ještě doplnit, že zájemci mohou v páteční podvečer na ČT 2 spatřit i dokument věnovaný rozporuplné režisérově osobnosti. Portrét prostě nazvaný Emir Kusturica se jistě stane vítaným doplňkem, který osvětlí nejen okolnosti, za nichž režisér tvořil, ale také přiblíží jeho lidský profil.

JAN JAROŠ


Úterý 18. 2. 2003 NOVA - 10.00 hodin

Tisíc a jedna noc

Mladý bagdádský sultán Šahriar si musí najít manželku dřív, než nastane úplněk, jinak připadne celé království jeho bratru Šahzenanovi, který žije v exilu. Mladý sultán je však velmi skeptický pokud jde o manželství. V zájmu svého nároku na trůn však přesto pošle vezíra Jafara, aby mu našel manželku v harému. Hodlal se s ní oženit a poté, co zdědí království, manželku popravit. Ironií je, že se přihlásí Jafarova vlastní dcera Šeherezáda, která prohlásí, že sultána už dlouho miluje a ráda se za něj provdá...

Režie Steve Barron. Hrají Mili Avital, Dougray Scott, James Frain, Tchéky Karyo, Jason Scott Lee, John Leguizamo, Vanessa Mae a další.


Středa 19. 2. 2003 ČT 1 - 21.30 hodin

Na stopě

Koncem listopadu roku 1998 byl na parkovišti u nákupního střediska Perla v Teplicích nalezen muž v bezvědomí. Po celém těle měl mnohočetná zranění. O týden později muž, identifikovaný jako Valtr Zima, následkům těchto zranění, která byla způsobena zjevně úmyslně, v ústecké nemocnici podlehl. V inkriminovaný den si pro něj do teplické hospody přijela čtveřice mladíků. Vytáhli ho ven, surově zmlátili a předali trojici rusky mluvících cizinců. Ti jej zřejmě znova fyzicky týrali a nakonec opět předali dvojici původních mladíků, kteří pak čtyřicetiletého Zimu zanechali bezvládného na parkovišti u nákupního střediska. Dva z celkem sedmi pachatelů už policie dopadla, zbylá pětice brutálních vrahů je ale zatím stále na útěku.


Čtvrtek 20. 2. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin

Taje lidských osudů

Bratři Tavianiové (po snímku snímku Kaos, kdysi rovněž uvedeném v televizi) se opět vrátili k povídkám Luigiho Pirandella, naplněným paradoxy i výsměchem pokrytectví. Tentokrát se rozhodli adaptovat dva příběhy shrnuté pod společný název Ty se směješ. Úvodní povídka nazvaná Felice líčí v tragikomické poloze osudy bývalého barytonisty, jenž ze zdravotních důvodů musel rezignovat na uměleckou kariéru a skončil jako opisovač not. Rozpadlo se mu navíc manželství, když se v noci ze spaní neustále smál, ačkoli si nebyl schopen vybavit, čemu se směje - a vztahovačná manželka jej podezírá z erotického snění.

Druhá povídka Dva únosy slučuje původní Pirandellův syžet s novodobým zarámováním: mafie nechá unést děcko muže, jenž má proti ní vypovídat. Do této epizody je vložena další, která se odehrávala v minulosti v témže pohoří. Negramotní pastevci kvůli vidině výkupného tehdy unesli stařičkého doktora - a přestože si uvědomili nepatřičnost svého činu, musel zajatec zůstat v chýši uprostřed hor až do své smrti, protože je všechny poznal. Stařík však dokáže prožít plodný život i v nehostinných podmínkách, na které se plně adaptuje - své věznitele vzdělává v astronomii, vypráví jim, že Země je kulatá a navíc rotuje, že lidské vnímání je subjektivní, hraje si s dětmi...

Nový pirandellovský projekt působí nevyrovnaně. První povídka Felice utrpěla sterilitou výrazu (zasazení do 30. let postrádá přiměřenou evokaci této doby). Režisérům se nezdařilo vtisknout vyprávění potřebnou motivační věrohodnost, postavě smějícího se muže schází hlubší rozkreslení, stává se pouhou tragikomickou figurkou, které nepomáhají ani vnitřní komentáře. Dramaticky sporný je zejména rádoby monumentalizující závěr, kdy v přímořském baru zprvu nesměle zpívající hrdina je prolínán s triumfem téže árie na prknech divadla. Ovšem příliš nechápeme, čím komicky se pitvořící zpěvák mohl publikum tak strhnout. Vkrádá se sem nepříjemná pachuť dávno vyšumělých salónních historek, podepřená i stylizovaným, do vnějších grimas a bez patřičného zázemí soustředěným hereckým projevem Antonia Albaneseho, jenž s potřebnou přesvědčivostí nezvládá ani samovolné smíchové efekty, ani následné prozření. Nepomohlo ani zasazení příběhu do ještě slunného, ale již chladného podzimu, do vyprázdněných uliček a na opuštěné pláže, naznačující nezadržitelnou zmarněnost dění.

Také z druhé (dvoj)povídky prosvětluje hodně samoúčelu, počínaje chlapcovým strážcem, jenž ve volných chvílích nacvičuje taneční kroky, chlapci pořídí počítač s grafickým programem, rozptyluje jej fotbalem a tváří se jako jeho kamarád - dokud příběh nedospěje ke krvavému rozuzlení. Inscenační řešení této epizody je rozpačité: traumatizující zážitek únosu je prezentován jako cosi bezmála idylického, byť se zlověstnými náznaky, které posléze vtrhnou do vyprávění plnou silou.

Vložená epizoda dalšího únosu, k němuž došlo před dávnými lety, vyznívá z celého filmu jako nejživotnější: náhle pocítíme závan autenticity ne nepodobné pamětihodným rekonstrukcím dřevního života na italském venkově, jak jej zachytily filmy jako Strom na dřeváky nebo Padre padrone. Chudí a primitivní lidé, udivení i nedůvěřiví, když jim unesený doktor začíná vysvětlovat dosud netušené záležitosti, se dokáží sblížit a být i vděčni, když nedobrovolný vězeň přijme svou bizarní situaci za nový způsob existence. Jedině tento příběh totiž překonal vyumělkovanost syžetovou i realizační (čemuž podlehla zejména povídka úvodní), protože neokázale, ale přitom sugestivně oživil konkrétní prostředí i uvažování s ním spjaté. Už kvůli tomu má smysl celý film pozorně sledovat.

JAN JAROŠ


Pátek 21. 2. 2003 NOVA - 21.20 hodin

Řetězová reakce

Student chicagské univerzity Eddie Kasalavich je členem vědeckého týmu, který pracuje na převratné technologii získávání energie z obyčejné vody, v neomezeném množství a bez jakéhokoli odpadu. A je to právě Eddie, komu se podaří vyřešit zásadní problém, totiž nestability reakce, když zjistí, že proces funguje při určitých zvukových frekvencích. V okamžiku úspěchu se však ředitel projektu dr. Barkley, který chce objev zveřejnit, pohádá se sponzorem Paulem Shannonem, který trvá na jeho naprostém utajení. A ještě téhož večera objeví Eddie Barkleyho v laboratoři zavražděného a proces izolace vodíku spuštěný. Jen tak tak se mu podaří uniknout obrovskému výbuchu. To však zdaleka není konec...

Režie Andrew Davis. Hrají Keanu Reeves, Morgan Freeman, Rachel Weisz, Fred Ward, Kevin Dunn, Brian Cox a další.


Sobota 22. 2. 2003 ČT 1 - 21.05 hodin

Sólo pro pana režiséra Podskalského

"Myslím si, že člověk, který se směje, je v situaci, která je nejvlastnější tomu člověčímu, co je v lidech," říkal Zdeněk Podskalský. Sám se smál rád a smích dokázal vyloudit i z jiných. Pan režisér, legenda české, především televizní, zábavy, zemřel předčasně, ale zůstala po něm spousta viditelné práce. 18. února by se dožil osmdesátky a k tomuto výročí připravila ČT vzpomínkový pořad. U jeho zrodu stál člověk nadmíru povolaný. Dramaturgyně Alena Berková se Zdeňkem Podskalským spolupracovala dvaatřicet let, detailně zná jeho televizní práce a má i podobný cit pro televizního diváka.

Zdeněk Podskalský patří mezi velmistry televizní zábavy"Pořad jsem nazvala Sólo pro pana režiséra a Zdeněk Podskalský si jej sám bude uvádět," říká k tomu a nepřehání. Pořad obsahuje nejen tematicky zaměřené kapitoly sledující rozmanitost režisérovy tvorby, ale zachycuje také Zdeňka Podskalského jako obdivuhodného glosátora a vypravěče. "Všeobecně se ví, že ke Zdeňku Podskalskému patřily lidovky (pamětníci si vzpomenou na Babiččinu krabičku), je podepsán pod slavnou Ztracenou revue a mnoha televizními Silvestry, které uměl natočit kultivovaně a divácky přitažlivě," říká Alena Berková a pokračuje: "Málokdo ale ví, že pan režisér měl hluboký vztah k divadlu a dokonce chtěl být hercem. Divákům jsem tedy připravila i trochu překvapení."

Zdeněk Podskalský natočil v televizi přes 200 pořadů a při zhruba osmdesáti příležitostech se sám objevil před kamerou. Dramaturgyně Alena Berková si z archivu nakonec vybrala 12 hodin hrubého materiálu (včetně unikátní černobílé sekvence z režisérových rodných Malenic z roku 1968) a připravila ohlédnutí za tvorbou českého režiséra, na kterého se hned tak nezapomene.

(tp)


Neděle 23. 2. 2003 PRIMA - 16.25 hodin

Vrah ve tmě

Po ulici utíká mladá žena. Podaří se jí dostat se do auta a rozjíždí se, přestože muž, který ji pronásledoval, rozbil okénko a ženu několikrát udeřil kladivem. Vzápětí ale havaruje a auto vzplane. Přes plameny je vidět obličej muže ve sportovním dresu. Právě ten muž se probouzí v nemocnici po zranění, které utrpěl při výbuchu automobilu. Jakmile je schopen vypovídat, navštěvuje ho detektiv který se chce dozvědět, kdo byl vrah, kterého tento svědek musel nutně vidět. Po úrazu si ale muž na nic nevzpomíná...

Režie Paul Lynch. Hrají Robert Urich, Kay Lenzová, Jim Metzler, Richard Monette, Michael Ironside a další.