8
vychází 10. 2. 2003

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Pro větší názornost

Už to bude pomalu půl století, co Jana Wericha udivoval "nezměrný optimismus těch nakladatelství, která předpokládají, co čtenář, to blbec". Při pohledu na dnešní televizní obrazovku se doba Mistrova překvapení zdá být téměř pamětnickou idylou. Stačí přetrpět jedny novácké Televizní noviny, aby člověk zjistil, že někdejší předpoklad proměnil Pavel Zuna a spol. v jistotu: o inteligenci publika pod hranicí svéprávnosti se už nepochybuje. Ani omylem. Inscenované reportáže názorně předvádějící příslušně předramatizovaný slovní doprovod (který často týmiž slovy zopakuje to, co se divák právě dozvěděl ze studia), kreslená schémata s názorně animovaným pohybem aut, peněz, zločinců ap. (dle potřeby), názorně cukerínová roztomilost štěňátek, koťátek, housátek ap. (dle nabídky) - to je "infotainment" čili zpravodajská estráda začátku nového milénia made in NOVA.

Potřebou maximálně názorné demonstrace pro obzvláště nechápavé však netrpí pouze komerční obrazovka. Stejný polopatismus a popisnost vládne čím dál tím častěji i v České televizi. Vzorovým příkladem z aktuální veřejnoprávní nabídky je Evropské referendum. Série krátkých "hraných scének" s Janou Bouškovou a Václavem Vydrou se vysílá každý všední večer před druhým, komentovaným zpravodajstvím ČT 1. Formou soutěžní osvěty má uvést na pravou míru často účelově tradované bludy týkající se našeho vstupu do Evropské unie. Naivita, autorská impotence, herecká šmíra, a především právě ona schematická, didakticky plakátová názornost - to je konkrétní způsob, jakým tento celospolečensky prospěšný úkol veřejnoprávní tvůrci plní. Téměř na hranici sabotáže.

Evergreenem televizní názornosti se během uplynulých devíti let staly sobotní exhibice Vladimíra Železného s barevnými koláči sledovanosti. I ony bezostyšně kalkulují s intelektuální nedostatečností diváctva. Tradiční upřímné pokrytectví výběru dat cíleně utvrzujících jednotu vkusu jedince a většiny, obohatil nově pan ředitel o další mistrovskou ukázku tvůrčího nakládání s polopravdou. Tentokrát "opomněl" připomenout, že o šokující úspěch přihlouplého podnikového večírku s názvem Anno 2002 se zasloužil především - téměř hodinový - výpadek vysílání ostatních celoplošných televizí.

JAN SVAČINA