5
vychází 20. 1. 2003

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 27. 1. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin

Jak malé dítě vnímá politické represálie

Po mimořádném úspěchu své prvotiny Vzpomínáš na Dolly Bell? se Emir Kusturica obrátil opět k nedávné minulosti, ovšem namísto úsměvné rodinné historie si zvolil výrazně politické zakotvení, které v 50. letech, i pro Jugoslávii tíživém období plném podezírání a represí, drtivě ovlivňuje život hrdinů. Snímek Otec na služební cestě (1984) postihuje tytéž události, které se děly i v ostatních komunistických zemích, avšak v Jugoslávii s opačným znaménkem - po roztržce se Stalinem stačilo pouhé obvinění ze sympatií k Moskvě, aby následoval trvdý postih.

Jestliže Vzpomínáš na Dolly Bell? pojednával o dospívajícím mladíkovi, zde Kusturica sáhl po vyloženě dětském hrdinovi. Malý Malik ještě nechápe, co se děje, otcovo zatčení je mu prezentováno tak, že tatínek odjel na dlouhodobou služební cestu, ale všudepřítomné napětí přesto vnímá - a reaguje na ně po svém. Režisér si v souvislosti se svérázně mudrujícím chlapcem dovolil začlenit humornou nadsázku, všimneme si i snahy poetizovat obrazy bujarých rodinných posezení. Uplatňování dětského pohledu však není důsledné: události se často odehrávají (a jsou nazírány) nezávisle na malém Malikovi.

Příběh se odehrává v komunistickém prostředí: čistky postihly nejen skutečné či smyšlené odpůrce Titova režimu, ale záhy se rozšířily i mezi jeho stoupence. Potíže tak dostihnou i Malikova otce. Bez soudu je nejprve poslán do pracovního tábora a později do vyhnanství. Trest není nijak těžký: rodina sama nijak perzekvovaná, žena může za svým mužem dojíždět a později i odstěhovat. Změnilo se sociální postavení donedávna privilegované rodiny, ale další postihy již nenásledovaly.

Padesátá léta z pohledu malého chlapce jsou v leččems pitoreskníNěkteré postřehy jsou působivé, ukazují, že postačilo neuváženě vyřčené slovo, aby se rozpoutaly běsy. Zaujme postižení plíživého strachu, který paralyzuje i nejbližší příbuzné - nikdo nenalezne odvahu nevinně nařčeného se zastat. A především otec sám není prezentován jen jako politováníhodná oběť, leckteré jeho charakterové rysy, třeba obhroublé povýšenectví i bezohlednost k ženám, stěží vzbudí sympatie. Kusturica mapuje pestré složení rodinného vzorku, zahrnujícícho znepřátelené příbuzné, přítomnost duchovního i rituální obřízku - hrdinové mají sice muslimský původ, ale s výjimkou obřízky nepraktikují náboženské obřady.

Režisér se snaží nastolit žánrově rozmanitý přístup, od chmur zatčení až ke konfliktním střetům (znásilnění neúmyslné původkyně celé kalvárie, která nedomyslela dopad svých slov), ale také ke škodolibým chlapcovým kouskům (zapálení sukně u dívky, s níž otec flirtuje). I sám chlapec prožije své trauma, když otce pozoruje při jeho milostných záletech, když mu zemře na tuberkulózu jeho nejlepší přítelkyně, když ne zcela zvládne nácvik projevu na přivítání soudruha Tita (a právě zde kulminuje smysl pro ironii a paradox).

Kusturicovi lze jistě vyčítat alibismus zvoleného pohledu, sklon k téměř idylickému změkčování tragického období, ale nezapomínejme, že Otec na služební cestě vznikal ještě za doznívajícího titovského režimu a nesměl zpochybnit ideály režimu, nanejvýš mohl žonglovat s výskytem dílčích přehmatů. Však také zaznamenáme dosti proklamativní slova, že minulost odpustit lze, ale navždy zůstane v paměti. I v dané podobě představuje mez možností, kterou nebylo možné překročit.

JAN JAROŠ


Úterý 28. 1. 2003 ČT 1 - 20.00 hodin

IQ

Slavný fyzik a genius, Albert Einstein, musí vyřešit obzvlášť složitý problém - odlákat svou oduševnělou neteř Catherine od jejího snoubence, naškrobeného anglického suchara Jamese a přivést ji do náruče mladého sympatického automechanika. Avšak změnit zaolejovaného chlapíka v nablýskaného šlechtice je nejspíš nadlidský úkol, ani geniální vědec nemá naději, aby ho zvládnul sám, bez cizí pomoci...

Režie Fred Schepisi. Hrají: Walter Matthau, Tim Robbins, Meg Ryanová a další.


Středa 29. 1. 2003 ČT 2 - 20.00 hodin

Co se skrývá pod stébly a listy

Dokumentů o přírodě a podivuhodnostech v ní se odehrávajících vzniklo mnoho, zejména po prosazení televizních seriálů. Obsahovaly i unikátní záběry, detailně přibližující dění v rostlinné i živočišné říši. Autoři francouzského snímku Mikrokosmos dospěli k úžasné technické dokonalosti: ukazují, co lidské oko sotva spatří. Nechtěli natočit vzdělávací pořad; proto nechávají volně defilovat nejrůznější zástupce hmyzu (i květeny), aniž by připojovali jakékoli vysvětlující komentáře. Není důležité, jak se daný tvor nazývá, podstatná je bizarnost jeho mnohokrát zvětšeného vzhledu, často svérázného způsobu pohybování, životních aktivit (páření, opylování, souboje, lovy). Proto se vybírá hmyz někdy sotva postřehnutelný pouhým okem, proto se kamera spouští mezi trávu, aby tam našla svébytný kosmos, který se řídí jinými zákony.

V říši hmyzu se odehrávají úžasné událostiFilm se opírá především o technickou vyspělost, umožňující unikátní, emotivně působivé makrozáběry (včetně časosběrných pohledů na rostliny). Předvádí činnost jednotlivých zástupců hmyzí říše, ať již žijí na souši nebo na vodě. Z detailní blízkosti tak můžeme sledovat vzlet slunéčka sedmitečného i bzukot čmeláka, přihlížíme opylování květů, ale také si všimneme tragického konce luční kobylky, která uvízne v pavučině, okamžitě zamotána do neprodyšného zámotku. Některé okamžiky přesahují rozměr pouhé registrace, obsahují až jistou grotesknost či absurditu (třeba při lezení housenek doslova husím pochodem, kdy jejich nedohledný zástup připomíná řetězec, nebo při sysifovské námaze hovnivála, jen s obtížemi valícího svou kuličku).

V několika epizodách se tvůrcům podařilo zdařile evokovat, jak drobný hmyz může vnímat události, které rozměrově odlišnému člověku nepřijdou nijak zvláštní. Dopadající kapky deště se rozprskávají jako granát, chovají se jako dělostřelecké koule, ohrožující celé své okolí. Drobná zvířátka jsou dopadajícími kapkami zmítána, odhazována, jen stěží hledají ochranu před přívaly vod.

Jinou výraznou epizodou je přílet mohutného ptáka (nejspíš bažanta), který podoben pravěké obludě dosedne na zem a jme se klovat zmateně pobíhající mravence. Nejen v této scéně se uplatňují uměle vybuzené zvuky, dosahující až ireálných rozměrů. Jakoby reálná zvuková kulisa provází všechny záběry, pokud není nahrazena vokálním dětským zpěvem nebo vzrušenými melodiemi, pokud se má naznačit dramatičnost sledovaných událostí. Pozoruhodné jsou jakoby letecké záběry sledující let hmyzu, někdy dokonce řešené jako "subjektivní" z pohledu letícího tvora (včetně na body rozloženého hmyzího vidění). Film se odehrává v rozmezí od jara do podzimu, dokonce zapojuje noční scenerii s nenadálým odletem velké můry, podzimní ranní mlhy uvádí sugestivním záznamem postupného zdvíhání se vážky z vodní plochy, až znenadání odletí. Mikrokosmos je film vrcholně vzrušivý a v lecčems unikátní.

(jš)


Čtvrtek 30. 1. 2003 ČT 2 - 21.40 hodin

Cesta k duchovní dokonalosti

Poté, co se v pořadí čtrnáctý dalajláma stal jakousi mediální hvězdou, filmaři se začali soustředit na buddhismus a zvláště na Tibet, již řadu desetiletí okupovaný Čínou, která jej považuje za součást svého území. Z toho pochází černobílé schéma o ujařmení ducha hrubou silou. Proto není náhodné ostře protičínské naladění, které samozřejmě vyvolala ostré čínské protesty.

Evokace tibetského prostředí je obdivuhodná, přestože se film natáčel jindeRežisér Martin Scorsese ve snímku Kundun načrtává životní osudy současného dalajlámy - od dětství až po nucený odchod do emigrace. Vyprávění se vyznačuje mimořádnou věrohodností, s jakou jsou postiženy reálie. Vůbec nepoznáme, že filmaři pochopitelně nesměli natáčet ve skutečném Tibetu, takže si jej museli vytvořit v marockých exteriérech - včetně rozsáhlých staveb, bezpočtu kostýmů i nejrůznějších předmětů. Včetně dopravení stovek Tibeťanů (převážně mnichů) doslova z celého světa. I jednotlivé postavy jsou obsazeny neherci tibetského původu. Proto vadí, když pracně budovanou iluzi ruší to, že celý film je mluven anglicky (věrohodnější by samozřejmě bylo užité původního jazyka, ale tak daleko zřejmě nebyl výrobce ochoten zajít).

Kundun znamená v kontextu dosavadní, často buřičské Scorseseho tvorby překvapení i svou uctivostí. Vzdává bezmála oslavný hold, naprosto vzdálený někdejšímu přemýšlivému pohledu na rozpory přítomnosti (Taxikář) či na křesťanské mýty (stále je v dobré paměti skandál kolem Posledního pokušení Krista). Nic takového v Kundunu nenalezneme.

Pojetí dalajlámy (jehož blízcí lidé oslovují Kundune) vykazuje množství zlidšťujících momentů. Některé se vztahují k dětství, kdy jako malý chlapec bývá fascinován zcela jinými věcmi, než by se očekávalo. Později zaznamenáme třeba iluzi, že čínský komunismus má některé společné rysy s buddhismem (dokud sám velký Mao - a ten opravdu vyhlíží jako figurina z voskového panoptika - nesdělí, že náboženství je zhoubným opiem lidstva, a proto je třeba je mýtit).

Dalajláma je vylíčen jako člověk plně oddaný svému poslání, jako člověk vědomý si nesmírné zodpovědnosti, která spočinula na jeho bedrech. Oblast, kterou spravoval, vyhlížela jako ráj na zemi - dokud tam nevpadly čínské jednotky. Ale i poté se dalajláma vážně zabýval čínskou variantu marxismu. A podle Mladé fronty Dnes z 18. června 1998 tibetský duchovní vůdce měl při návštěvě Francie prohlásit: "V podstatě jsem socialista. Někdy se označuji za zpola marxistu a zpola buddhistu. Marxistická ekonomická teorie neznamená jen tvorbu zisku, ale i jeho přerozdělování stejnou měrou mezi lidi."

JAN JAROŠ


Pátek 31. 1. 2003 NOVA - 22.25 hodin

Exploze

Špičkový pyrotechnik Danny O´Neill se pokouší zastavit zločince likvidující s pomocí zcela nové trhaviny americké senátory zapletené do nelegálního obchodu se zbraněmi. Trhavina je pekelně silná a mísí se s obyčejnou vodou. Stačí se napít. Ač je látka bez chuti, bez barvy a bez zápachu, stává se po aktivaci žaludečními šťávami až nepříjemně, doslova smrtelně viditelná a slyšitelná. Její první obětí se stane půlka washingtonské restaurace poté, co se jistý senátor při snídani napije vody. FBI je zmatená, protože se nepodařilo najít ani stopu po trhavině. Nemůže ji najít dokonce ani Danny. Když zahyne další senátor, je už z předchozích scén zřejmé, že za vším jsou teroristé vedení chladnokrevným a bezcitným Michailemi.

Režie Christian Duguay. Hrají Pierce Brosnan, Ron Silver, Ben Corss, Lisa Eilbacher a další.


Sobota 1. 2. 2003 ČT 1 - 18.05 hodin

Humor Felixe Holzmanna vždy potěší

Felix Holzmann, dnes už legendární komik a bavič, nedávno zemřel. Zůstalo po něm množství televizních scének a pořadů a také vzpomínek těch, kteří ho vídávali na živých estrádách. Jeho humor, který prezentoval většinou přes postavičky méně chápavých, řekněme trochu natvrdlých chlapíků, připomene další pokračování cyklu Úsměvy, tentokrát tedy Felixe Holzmanna.

Naposledy jsem Felixe Holzmanna živě viděl vloni, kdy přijel z Německa pokřtít druhý díl "gramofonového" vydání svých scének, tedy dalších deset výstupů na kompaktních discích firmy Supraphon. Už nemocný herec tenkrát tak trochu bilancoval. Vzpomínal například, kdy se v něm probudil komik: "Bylo to už ve škole. Bavil jsem hlavně spolužáky a někdy taky učitele. Ovšem tenkrát to bylo všechno improvizované. Měl jsem radost, když se děti okolo mne smály," vyprávěl.

Od šedesátých do osmdesátých let slavil velké úspěchy díky televizi. Mnohé jeho scénky zlidověly, lidé si je se smíchem vypravovali na ulicích, v dopravních prostředcích i doma. Znají ho ovšem i diváci v Německu. "V němčině jsem ale vystupoval daleko míň než v češtině," řekl k tomu Holzmann, který v Německu začal účinkovat asi před pětatřiceti lety. "Všechno ale přeložit do němčiny nešlo, některé záležitosti byly opravdu specificky české," doplnil. Mimochodem - v Německu poznal Felix Holzmann svoji pozdější manželku.

Felix Holzman patřil ke špičkovým bavičůmV narážce na slavnou scénku, kde si Felix Holzmann kupuje lístky do kina, jsem se ho zeptal, co dělal včera, co dělá dnes a co bude dělat zítra. "Včera jsem jezdil jako komik, hodně i s Karlem Vlachem a dnes křtím cédéčko," odpověděl s tím, že plánů už moc nemá. "Možná natočím něco do Silvestra, ale opravdu nevím," byl už spíše zdrženlivý. Ovšem podotkl, že humor se v dnešní společnosti pomalu vytrácí. Alespoň ten klasický. "Mně se moc líbili takoví komici jako Chaplin nebo Laurel a Hardy. Ale takový humor se už dnes nevidí. V současnosti se provozuje humor úplně jiný, a ten už mi moc nesedí," řekl Felix Holzmann nedlouho přes svou smrtí. Jeho umění připomene si však můžeme připomenout nejen na televizní obrazovce; kdykoliv si můžeme i jeho hlas pustit ze supraphonských kompaktních disků a vzpomínat tak na člověka, který dokázal bavit národ.

TOMÁŠ PILÁT


Neděle 2. 2. 2003 ČT 2 - 16.30 hodin

Pravdivý příběh Bílé velryby

V roce 1960 byl v New Yorku nalezen deník Toma Nickersona, který jako mladý plavčík přežil tragedii velrybářské lodi Essex. Deník popisuje jednu z mimořádných námořních katastrof 19. století: na Essex zaútočil vorvaň a loď se uprostřed oceánu potopila. O 30 let později napsal Herman Melville svůj slavný román Bílá velryba, inspirovaný tímto dramatem. Dokumentární film rekonstruoval skutečný příběh legendárního Moby Dicka podle svědectví těch, kdo zkázu Essexu přežili.