2 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
FONOGRAM
Koncem
třicátých let se na českém trhu gramodesek objevily první snímky zpěváka
populárních písniček s neobyčejně čistým projevem, jehož nahrávací kariéra
trvala jen velice krátce. Některé písničky v podání tohoto tenoristy uslyší 7.
ledna ve 21.04 posluchači stanice ČRo 2.
Karel Ctibor na
gramodeskách (I.)
Domácím gramofonovým firmám Ultraphon a Esta konkurovala koncem třicátých let minulého století na českém trhu gramodesek prakticky už jen firma The Gramophone Company Ltd. (v té době již součást nadnárodního koncernu EMI), která u nás vydávala gramodesky značek HMV a Columbia. Tato firma sice provozovala v Ústí nad Labem vlastní lisovnu, neměla však v ČSR žádné stálé nahrávací studio, neboť se zaměřovala hlavně na lisování snímků vážné hudby z dovážených matric. Většina nejznámějších zpěváků populáru byla navíc vázaná smlouvami s výše jmenovanými českými gramofonovými firmami, proto musela při nahrávání repertoáru populárních písní - a stejně tak i angažování jejich interpretů - československá pobočka firmy GC značně improvizovat. Počátkem roku 1938 ohlásil katalog gramodesek značky HMV první sérii nahrávek v podání do té doby na gramodeskách neznámého Karla Ctibora. Představily překvapivě vyzrálého zpěváka zvládajícího s neobyčejnou lehkostí i všechny záludnosti tenorových partů. Zpěv Karla Ctibora připomínal svým pojetím projev tehdejší hvězdy populáru Oldřicha Kováře, lišil se ale od něj příjemnějším zabarvením poněkud výše posazeného hlasu, postrádajícího - na rozdíl od Kováře - jakoukoliv stopu mondénnosti či operetního rozmachu. Karel Ctibor se narodil v Praze roku 1904 v rodině dobře situovaného disponenta pražských cukrovarů, který si přál, aby se i jeho syn vydal na dráhu doživotně zajištěného úředníka. Toho však práce v kanceláři moc nelákala - vyučil se mechanikem kancelářských strojů, brzy mu ale učarovaly moderní rytmy. Proti vůli rodičů, kteří ho odmítli podporovat v jeho - dle jejich mínění - příliš světských zájmech, začal brát po večerech hodiny zpěvu se záměrem živit se později jako barový zpěvák. První dlouhodobé angažmá získal Karel Ctibor koncem dvacátých let v nočním podniku Rotunda na pražském Václavském náměstí, kde pak zpíval až do konce třicátých let. Tento podnik často navštěvoval i velkouzenář Vladimír Chmel, v letech 1932-1946 (s přestávkou let protektorátu) ředitel československé pobočky firmy GC, kterého pohledný a čistě zpívající tenorista zaujal - rozhodl se proto využít ho pro natočení několika gramodesek.
Tyto první nahrávky Karla Ctibora (v katalogu byly označeny jako "největší české šlágry 1938 v dokonalém nahrání - na šelestuprostých deskách!") zahrnovaly kromě hlavních melodií z úspěšných operet "Brandejští dragouni" a "Nám je hej" provozovaných tehdy na předních pražských operetních scénách - ve smíchovském Švandově divadle a nuselském Tylově divadle (mj. tituly Když jaro zaťuká a Na svatého Dyndy) - také směs populárních šlágrů Praha vyhrává! a řadu lidových polek. V několika duetech Ctibora s Poupětem ovšem dominoval spíše šťavnatý baryton tohoto nesmírně populárního lidového akordeonisty (Franta Poupě ví nejlépe, co se lidem líbí, a proto jeho nová polka "Mariáš" - hymna všech "mariášníků" - se stane jistě brzy velkým lidovým šlágrem). Na dvou snímcích se pak ke Ctiborovu zpěvu překvapivě přidal svým tenorem i sám pan ředitel Chmel. Další sérii snímků natočených počátkem roku 1938 (celkem jich bylo asi padesát) uvedla etiketa HMV na český trh v květnu téhož roku. Kromě tanečních písní se zpěvem Karla Ctibora za doprovodu již zmíněného orchestru Harryho Sandauera (mimo jiné též serenády G. Boulangera na český text J. V. Šmejkala Avant de mourir, slowfoxu Půlnoc již odbila či tanga Krásná neznámá) najdeme Ctiborův vokál ještě na dalších asi dvou desítkách snímků lidového repertoáru za doprovodu chromatiky (a někdy též zpěvu) F. Poupěte a houslí T. Paucha. Jmenujme jen několik titulů: Až budu v nebíčku, Osude, krutý osude, Ty už nejsi má, Dobrou noc, holčičko. Výše zmíněné nahrávky vycházely ve zvláštní řadě matričních čísel s prefixy OHC a OHL, přičemž snímky s doprovodem orchestru byly nejspíš natáčené ve Vídni. Některé propagační materiály z této doby uváděly, že Karel Ctibor nahrával gramodesky i pro značku Electrola. Žádné jeho česky ani německy zpívané snímky (konečně ani žádných jiných českých interpretů) však na gramodeskách této značky nalezeny nebyly. Další písničky pak Karel Ctibor natočil až v letech druhé světové války v berlínských nahrávacích studiích. Koncem roku 1938 byla totiž ústecká lisovna československé pobočky firmy GC v důsledku zhoršující se mezinárodní situace anglickým ústředím uzavřena a veškeré obchodní činnosti československé pobočky této firmy o něco později pozastaveny. Část výrobního zařízení nechal poté Vladimír Chmel převézt z Ústí nad Labem do Prahy do lisovny umělých hmot Baklax ve Vysočanech. U této firmy si pak v letech 1939-1943 nechal lisovat tři různé značky gramodesek (Odeon, Hlas jeho pána a Columbia) s nahrávkami svých oblíbených interpretů - hlavně Franty Poupěte, Toniho Paucha, Karla Ctibora a nově též zpěváka a textaře Vaška Zemana.
(Dokončení příště) GABRIEL GÖSSEL, goessel@volny.cz Obrazová dokumentace archiv autora |