51
vychází 9. 12. 2002

Zpět na obsah         

Hudba


TIP TÝDNE

Další z extází svaté Terezy

Kateřina WinterováPražská formace Ecstasy Of Saint Theresa se již v dobách svého vzniku snažila držet krok s progresivní elektronickou scénou v zahraničí. V devadesátých letech o sobě dávala vědět i tam, odkud prameny muzikantské inspirace tryskaly vždy nejsilněji, tedy ve Velké Británii. Získané kontakty a doma asi jen částečně využitelné zkušenosti šéf kapely Jan P. Muchow promítá do své producentské práce, ale zejména do nahrávek své skupiny. Alby "Tereza" nijak nehýří - když však nějaké vydá, obyčejně stojí za to. Nejnovějším důkazem je Slowthinking, v pořadí čtvrté cédéčko souboru, který od minulé desky In Dust 3 pracuje už jen ve dvoučlenném obsazení: výhradního skladatele Muchowa doplňuje zpěvačka Kateřina Winterová, jejíž herecký talent využívá činohra Národního divadla v Praze.

Porovnáme-li první album EOST Sussurate s novinkou Slowthinking, vyjeví se nám, jaký kus cesty už skupina urazila. Samozřejmě nejde jen o zvuk zmíněných nahrávek - to, že Muchow dospěl od "nečitelnosti" debutu až k dokonalé ukázce toho, jak se lze i v domácích poměrech vyrovnat světu, by samo o sobě nic neznamenalo. Mnohem důležitější je, že nové album už netvoří jen uzavřená, byť uchu i fantazii lahodící hudební plocha, že se skládá ze skladeb, které obstojí i samy o sobě. Je v tom kus skladatelského umění - písně EOST se sice netváří jako písně, ale přesto písněmi jsou. A že je Kateřina Winterová, v jistých okamžicích desky připomínající islandskou experimentátorku Björk, opatřila anglickými texty? Ale což z předchozích řádek nevyplývá, že členové této formace se cítí být spíše Evropany než Čechy? A není to tak správně?

V porovnání s dosavadní tvorbou EOST je album Slowthinking také o poznání méně "strojovou" nahrávkou. Z mnoha míst slyšíme živé nástroje, které se s Muchowovými "mašinkami" a nejrůznějšími ruchy a šumy dobře doplňují. V této souvislosti stojí za pozornost jak klarinet Tomáše Dvořáka, lídra skupiny Floex (ověnčené cenami Akademie populární hudby) v Than I´d Have Less Time For Myself, tak violoncello Lucy Filleryové z někdejší mezinárodní sestavy Deep Sweeden v dalších dvou písních. Jinými zpestřujícími momenty jsou třeba originální raperská vložka v kompozici www.eost.pluto nebo trojice drobných zvukových smyček Miss Underloops I.-III., vytvářejících jakýsi oddychový čas mezi rozsáhlejšími skladbami.

Skupina Ecstasy Of Saint Theresa kráčí zcela samozřejmě nevyšlapanými cestičkami a její nezávislost má pro český pop zásadní význam.

MILAN ŠEFL

(Ecstasy Of Saint Theresa: Slowthinking. CD, 42 minut. Vyd. Escape/EMI Czech, 2002)

Průřez novým albem skupiny Ecstasy Of Saint Theresa si můžete poslechnout v sobotu 21. prosince na ČRo 2 - Praha.