45
vychází 29. 10. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 4. 11. 2002 ČT 2 - 21.25 hodin

Maďar se ani v Paříži neztratí

Maďarskou kinematografii posledního desetiletí z našich kin vůbec neznáme; kdyby nás aspoň Česká televize systematicky neseznamovala s její podobou, netušili bychom, jaké filmy u našich jižních (skoro)sousedů vlastně vznikají. Přitom tradice jsou obdivuhodné: odtud pocházejí osobnosti jako Péter Bacsó, Miklós Jancsó, István Szabó nebo Károly Makk, tam vznikla taková přelomová díla jako Svědek, Svěží vítr, Mefisto nebo Jiný pohled. I za komunistického režimu tam povstaly filmy, které s ojedinělou otevřeností zkoumaly postavení člověka v represivním režimu, jeho přizpůsobování či naopak vzdor (a ani nevadilo, že "pro jistotu" byly situovány do období nacismu nebo stalinistických 50. let).

Péter Andorai patří k výrazným tvářím maďarského filmuJenže když padly cenzurní zábrany, náhle jako by vymizela dosud nosná témata. I maďarským filmařům se přihodilo totéž co tvůrcům v jiných postkomunistických zemích - ztrácejí kontakt s bouřnou realitou. Rádi upřednostňují látky svým dosahem nicotné a spekulativní, hledají různým způsobem výstřední ztvárnění, hovíce své sebevzhlíživosti více než komunikaci s divákem. Někdy se takový pokus zdaří (viz například snímek Škyt, uvedený na letošní přehlídce středoevroských filmů), častěji však vylézá samoúčelnost zpracování i přinášené výpovědi natolik, že ve výsledku ruší. Bohužel to platí i pro snímek Šimon kouzelník, jímž ČT zahajuje malý cyklus současných maďarských filmů.

Už stručný dějový nárys prozrazuje tematickou výlučnost, ba záměrně zdůrazňovanou bizarní podivnost: maďarského senzibila pozve pařížská policie, aby jí pomohl vyřešit případ záhadné vraždy. Muž, vyhlížející i chovající se poněkud neotesaně (chce třeba tučnou platbu vysázet "na dlaň") a vůbec neznající cizí řeč, samozřejmě uspěje, ale ve Francii se rozhodne pobýt déle. Pozná půvabnou dívku, která z počátku vůbec nepostřehne, že jí nerozumí ani slovo - natolik se jeho posuňky, gestika i mimika zdají reagovat na její sdělení. Druhým důvodem je výzva konkurenčního kolegy "kouzelníka", aby spolu závodili, kdo déle vydrží pohřben pod zemí...

Šimona kouzelníka režírovala Ildiko Enyediová, režisérka podepsaná pod zdařilejšími experimenty, najmě pod metaforickým zpodobněním dějinných zákrut ve snímku Mé dvacáté století. Před časem jsme v televize mohli spatřit jak tento film, tak svéráznou adaptaci von Weberova Čarostřelce. Titulní roli vytvořil Péter Andorai (jenž dosud hrál spíše menší role: Enyediová jej obsadila již do Mého dvacátého století, dále si jej pamatujeme např. z filmů - u nás vesměs uvedených - jako Pusinky; Milá Emmo, drahá Bobi; Jiný pohled; Lehké ublížení na zdraví) a svému hrdinovi vtiskl sympatickou neotesanost, díky níž se ještě víc obnažuje pokrytectví i spotřební morálka západní společnosti. Šimon kouzelník je dílo v mnoha aspektech sporné a jistě podnítí spoustu diskusí. K tomu by pondělní filmové kluby měly ostatně sloužit.

JAN JAROŠ


Úterý 5. 11. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin

Planety (5/8) - Hvězda

Dnes si budeme vyprávět příběh o tom, jak se lidstvo snažilo odhalit, co se za oslňující září Slunce skrývá, jak poznalo, kam až sahá sféra jeho vlivu a jakou roli ve vesmíru hraje. V únoru 1998 se obyvatelé a návštěvníci karibského ostrova Gaudeloupe připravovali na vzácný nebeský jev. Ze dne se na několik minut měla stát noc. Blížilo se úplné zatmění Slunce. Pro Franciska Diega to je už desáté zatmění. První zažil jako desetiletý hoch v Mexiku. Od té chvíle se datuje jeho celoživotní vášeň pro Slunce.


Středa 6. 11. 2002 ČT 1 - 21.35 hodin

Na stopě

Poslední hosté odešli z herny Admirál v Praze 8-Libni v neděli 21. 7. 2002 asi v půl páté ráno. Barman za nimi zamkl dveře a chtěl si trochu odpočinout. Uběhlo však sotva pět minut a u dveří zazněl zvonek. Chvíli váhal, ale nakonec přece otevřel. Dovnitř vešli dva muži. Toho většího nikdy předtím neviděl, ale ten menší odešel z herny teprve před chvílí. Oba muži šli rovnou do zadní místnosti a hned se pustili do hry na automatech. Po chvíli jeden z nich objednal dvě piva. Když jim barman pivo přinesl, přistoupil k němu zezadu vyšší z mužů, chytil ho za vlasy a položil mu na krk čepel nože. Druhý muž zatím přeběhl k baru a prohrabal se v zásuvkách, odkud odcizil tržbu, poté oba muži uprchli. Policie má k dispozici podrobné identifikační portréty obou pachatelů, pravděpodobně původem z některého z východních států.


Čtvrtek 7. 11. 2002 NOVA - 22.30 hodin

Neporazitelná Kristy

Kristy Jones se stará o svou mladší sestru Karen. Ovládá dokonale je bojové umění, což nejčastěji demonstruje přímo na ulicích plných nebezpečí, ale jediné, o co jí opravdu jde, je snaha zajistit sestře lepší život a pomoci jí ke studiu medicíny. Než se však její přání stačí vyplnit, je Karen brutálně zavražděna. Kristy je zmítána lítostí, smutkem, ale také nezměrnou zuřivostí. Všimne si tygřího drápu na krku nešťastné sestry a rozhodne se na vlastní pěst pátrat po neznámém vrahovi.

Režie Godfrey Ho. Hrají Cynthia Rothrock, John Miller, Donna Jason, Sunny David, Richard Yuen, Gerald Klein a další.


Pátek 8. 11. 2002 NOVA - 9.00 hodin

Zpívání v dešti

Hvězda němého filmu, představitel milovnických rolí Don Lockwood, kdysi začínal v kabaretech. Píše se rok 1927 a pro Dona se má mnohé změnit. Nejprve se seznámí s mladou divadelní herečkou a krátce poté spatří světlo filmového světa nový vynález. Zvukový film. Studio Warner natočí celovečerní zvukový film a slaví s ním nečekané úspěchy. Je jasné, že němý film patří minulosti. Také producent nového filmu s Donem Lockwoodem a hvězdou Linou Lamont se rozhodne natočit Šermujícího kavalíra jako zvukový. Potíž je v tom, že Lina má zcela nemožný a naprosto nesnesitelný hlas a styl mluvy...

Režie Stanley Donen a Gene Kelly. Hrají Gene Kelly, Donald O'Connor, Debbie Reynolds, Jean Hagen, Millard Mitchell a další.


Sobota 9. 11. 2002 ČT 2 - 13.15 hodin

Pozvání na zámek

Do výchovného ústavu pro "narušenou" mládež přichází nový pedagog Prokeš. Hned jeho první setkání s budoucími svěřenci nedopadne dobře. Zaplete se do rvačky a nechtěně je tak příčinou tvrdého trestu pro původce konfliktu. Reakce jeho nových kolegů na chování chlapců mu naznačí, s čím vším může na svém novém působišti počítat: s alibismem, nedůvěrou, podezíráním. Vypadá to, jako by se sem vůbec nehodil. Nepůsobí sebevědomě, na kluky neřve, okamžitě je neodepisuje, snaží se pochopit filozofii jejich jednání, snaží se hledat neotřelou komunikaci i společnou aktivitu. Chlapci mu i přes počáteční nedůvěru začínají věřit. Příjemného překvapení se dočká i od svého kolegy, od kterého by to nikdy nečekal. Zdá se, že přece jen všechno to snažení a trápení má smysl.


Neděle 10. 11. 2002 ČT 1 - 21.55 hodin

Když byli lidé drceni náboženskými válkami

Francouzský historický velkofilm Královna Margot se odehrává za náboženských válek v druhé půli 16. století. Svatba jednoho z hugenotských (protestantských) vůdců Jindřicha Navarského - budoucího krále Jindřicha IV. - s katoličkou Margot, sestrou stávajícího francouzského panovníka Karla IX., měla přinést náboženský smír, avšak ve skutečnosti předcházela děsivému vraždění hugenotů, nazvanému bartolomějská noc (1572). Jindřich si život zachránil jen díky konvertování, ale přesto byl nadále ohrožen. Vražedné pikle kula zejména až přehnaně démonická královna-matka Kateřina Medicejská, které se připisuje, že stála za všemi zločiny oné doby.

Chéreau líčí poměry na francouzském dvoře jako hnojnou existenci ohavných monster na trůně a kolem něho, slabošských i násilnických, které postrádají zábrany stejně jako svědomí. Kladnými postavami jsou jedině Margot, její manžel Jindřich a snad ještě dojemně obětavý Margotin milenec La Mole. Margot, která od fanatického katolictví dospívá k poznání náboženského smíru a odmítá násilnosti, zahrála Isabelle Adjaniová jako bytost sice vášnivou, ale lidsky čistou, nezkaženou a soucitnou. Auteuilův mladičký, sotva ovousený Jindřich je budován tlumeně, dojme scéna, v níž prosí Margot, aby jej poctila svou přízní; nakonec je to on, kdo jedná jako snad jediný čestně a s humánními pohnutkami, aniž by sledoval okamžitý prospěch.

Obraz náboženské nesnášenlivosti i pokřivených lidských povah je stále varovnýFilm si na jedné straně činí nároky na vylíčení mocenského zákulisí těchto zmatečných událostí, aniž by chtěl některé ze stran viditelně nadržovat (spíše se jedná o nezúčastněný pozorovatelský pohled, který ovšem sděluje, že náboženský svár ve skutečnosti zakrýval jiné, politické rozpory) včetně rozsáhlých rekonstrukcí (např. úvodní svatba), avšak na druhé straně se přidržuje dějových zápletek stejnojmenného románu Alexandra Dumase, čímž celé vyprávění dostává naprosto odlišný rozměr - smyšlené romantické historky, jen náhodně zasazené do reálných dějinných kulis.

Režisér však Dumasovy zápletky obdařil dnešní náruživostí i mentalitou (vášnivý sex) a zanesl do doby s naprosto odlišnou atmosférou i mravy. Představa, že by sexuálně neukojená Margot vyrazila v noci do města, aby si našla nějakého náhodného souložníka, je prostě absurdní - nikoli ovšem v Dumasových intencích. Jenže Chéreau nenatáčel romantickou historku ve stylu Tří mušketýrů, ale vážně míněnou historickou epopej, šilhající po historické hodnověrnosti.

JAN JAROŠ