TV TIPY
Pondělí 28. 10. 2002
NOVA - 20.00 hodin
Lidský
život je vždy cenný
Válečný
příběh Stevena Spielberga Zachraňte vojína Ryana, který se odehrává v
prvních dnech spojenecké invaze v červnu 1944, zaujme strohým dokumentárním stylem,
který s nesmírnou věrohodností rekonstruuje líté boje, které spojenečtí vojáci
museli svádět s německými jednotkami, které je kosily hned při vyloďování. To ani
netušili (a ani film se o tom nijak nezmiňuje), že byli nasazeni jako návnada - aby se
hlavní síly mohly v klidu zformovat.
V rovině vyprávění se
důsledně dodržuje jakoby úhel pohledu běžného účastníka bojů, který nic
netuší o záměrech velení. Spielberg zvolený přístup zdůrazňuje i volbou
záběrů jakoby z ruční kamery, která těká jsouce neustále v pohybu - jako kdyby
byla jedním z účastníků snímaného dění. Barevně je film laděn do tlumených,
potemnělých, záměrně vybledlých barev, evokujících téměř nepřetržitou
deštivost, blátivost a chlad. I slunečné záběry jsou prodchnuty jakousi studeností
a nepřívětivostí.
Inscenačně mimořádná je
zvláště úvodní scéna vyloďování, kdy ničivé údery zasazoval nepřítel
obsadivší pobřežní pevnůstky, a rovněž závěrečná, kdy v ruinách malého
francouzského městečka americká jednotka, hájící jeden z mála zachovaných mostů,
svede krvavý boj s německou přesilou, podporovanou tanky. Režisér ani v nejmenším
nezměkčuje hrůzy, jimiž lidé museli procházet, šílené otupení, když se
zabíjení stalo naprosto běžnou činností. Přežívali ti, kdo dokázali pohotověji
vystřelit. Nepřítel, který kladl tuhý odpor, většinou nemohl počítat s
dodržováním konvencí o braní zajatců.
Film líčí osudy jedné úderné
jednotky, specializované na obtížné úkoly - zpravidla zajišťuje vyčištění
prostoru od nepřátel. Však také velitel jednotky kapitán Miller (Tom Hanks) mudruje,
zda obrovité ztráty, jaké jeho mužstvo utrpělo, vyvažují mnohonásobky
zachráněných životů. Úkoly však plní bez odmlouvání, i když je někdy nemusí
chápat - a takovým je i rozkaz, aby všemi prostředky zachránil vojína Ryana,
posledního ještě žijícího syna z obyčejné farmářské rodiny. Vojenské špičky
zkrátka sledují i publicitu.
Spielberga zajímají dva aspekty: jednak
přivádí na scénu různorodé typy od přemýšlivého, rozhodného velitele,
rozhodnutého splnit rozkaz, přes rebela, který zpochybní smysl takového příkazu,
až k vyžádanému tlumočníku, jenž snad v životě nedržel zbraň v ruce, ovládán
ideály příručkového chování - však jej také v okamžicích zběsilých
přestřelek doslova znehybní hrůza a strach, kdy nedokáže překonat svou
vytřeštěnou strnulost. Druhou sférou zájmu jsou takříkajíc všední okamžiky, kdy
vojáci odpočívají, žertují, vzpomínají na domov. Spielberga zajímá, jak kleli,
jak si ulevovali sprostými nadávkami, hanbatými historkami, jak se zapřísahali
Pánembohem, jak před smrtí i nejstatečnější z nich volali maminku. Tyto okamžiky
zároveň tvoří jakási intermezza mezi akčními výjevy, kdy lze protagonisty poznat
také i z jiné než hrdinně odhodlané pozice.
Vlastenčení a ušlechtilost
pohnutek zabránily vytěžit tóny skryté hlouběji ve zvoleném tématu: totiž
absurditu celého počínání, kdy se zachraňuje člověk, zatímco kolem řádí
nekonečný zmar. Spielberg nedospěl k otřesnému poznání, k jakému došel Collinson
v Umírání za dlouhého dne (1968) - tam se specialisté na zvláštní úkoly nakonec
stávají obětí svých vlastních instinktů, svého drilu.
JAN JAROŠ
Úterý 29. 10. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin
Planety -
Měsíc
Před čtyřiceti lety jsme toho o Měsíci
moc nevěděli. Co jej vlastně tvoří? Existuje na něm život? A jak vznikl? Mnohé
odpovědi jsme získali díky soupeření za studené války. Všechno začalo startem
Luny 2. Sověti ke zkonstruování sondy zmobilizovali veškeré své vědecké znalosti a
zkušenosti. Neměli ale potřebné zařízení, které by dokázalo let Luny sledovat až
do konce. Chyběl by tak důkaz, že se na Měsíc skutečně dostali. Problémem si
lámal hlavu jeden z hlavních konstruktérů Luny, Boris Čertok, který se pokusil
najít nějaký způsob, jak přesvědčit svět, že se to opravdu podařilo. Napadla ho
spásná myšlenka využít anglickou observatoř Jodrell Bank, která měla anténu s
výbornými směrovými vlastnostmi, nejlepší svého druhu na světě.
Středa 30. 10. 2002 ČT 1 - 21.30 hodin
Na stopě
V březnu loňského roku oznámil Jaroslav
Mlčoch na brněnském policejním oddělení pohřešování svého bratra Radka, a to na
popud přítele nezvěstného, Miroslava Šaura, který se už delší dobu s Radkem
Mlčochem nemohl spojit. Jeho auto přitom viděl zaparkované před domem. Kriminalistům
se podařilo zjistit, že poslední telefonický hovor uskutečnil pohřešovaný 20.
března 2001. Měl se tehdy sejít s člověkem, který mu dlužil peníze.
Už více než dva roky rovněž
trvá pátrání po nezvěstném Petrovi Krejčím. Jeho přítelkyně ho viděla
naposledy 30. května 2000, když odcházela do práce. Večer jí od něho přišla
ještě SMS, o tom, že musel náhle nutně odcestovat na východ vyměnit valuty. Na
opakované volání se jí už ale neozval. Krejčí měl přitom v době svého zmizení
u sebe hotovost v částce několika set tisíc korun.
Čtvrtek 31. 10. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin
Režisér
Jan Němec zpytuje své svědomí
Jan Němec
natočil pozoruhodný experiment Noční hovory s matkou, sebezpytné ohlédnutí
za vlastním životem, za partnerkami, ale především za svou matkou. Byla zaměstnána
jako lékařka, nikdy na sebe neměli moc času - teprve po její smrti syn jakoby
naslouchá jejímu monologu, v němž si oba vyjasňují své vztahy. Současně však je
tato výpověď konfrontována s jeho vzpomínkami, úvahami i stesky. Jako k
traumatizujícímu zážitku se vrací k tomu, že ji nebyl navštívit, když v nemocnici
umírala - navíc marně hledá její hrob v rozsáhlém olšanském areálu. Němec se
snaží zbavit sebestřednosti, ješitnosti, snad i pýchy, shodit vlastní důležitost
ironizujícím odstupem či zdánlivým polidštěním vlastní osoby, avšak za pečlivě
rozestavěnými kulisami stejně vypozorujeme umně nachystanou vypočítavost, budování
žádoucího image, byť prostředky zdánlivě dokumentárními.
Němec nevybočí z Prahy:
akcentuje prostor mezi Vinohrady a Václavským náměstím, pro dlouhé jízdy
uzavřenými prostory (chodby atd.) používá "rybího oka", které snímanou
realitu zakulacuje, někdy dokonce sáhne po kaleidoskopickém rozdvojení takto
deformovaného obrazu. Vedle těchto stylizovaných pasáží, které provázejí právě
matčiny úvahy, snímá i svou vlastní chůzi se stínem před objektivem, dokonce
zapojuje i jakési své alter ego (Karel Roden výtečně zprostředkovává
bezprostřednost hovoru vedeného na kameru), v detailních záběrech vypovídající o
peripetiích osudu, citů a pocitů.
Do vyprávění jsou zapojeny i fotografie z rodinného
archivu, další dokumenty (například Havlův dopis), přítomny jsou i mimorodinné
vzpomínky (třeba na Landovského). Nechybějí však ani úryvky z pověstných
dokumentárních záběrů vpádu ruských vojsk roku 1968, propašovaných do Vídně,
či z německého televizního projektu Česká spojka - obraz mé vlastní smrti, kde
sám hrál. Režisér zařadil i šokující záběry z otevírání lebky - ještě se
dovíme, jakou práci dalo sehnat mrtvolu na jiné než medicínské účely. Rád
konfrontuje záběry sama sebe z mladších let se současným stavem (až umanuté
detaily na spravovaný zub v horní čelisti). Je však zvláštní, jak se staví ke
svým dvěma životním partnerkám. Zatímco Ester Krumbachové věnuje značný prostor
(její obsáhlý, před zhoubou alkoholismu varující monolog zřejmě pochází z GENU,
který o této umělkyni Němec v 90. letech natáčel), Marta Kubišová je zde jen suše
zmíněna jako "ta zpěvačka" bez dalších podrobností.
Noční hovory s matkou jsou
sugestivně natočenou autozpovědí režisérovou, ovšem je obtížně rozlišit, kde
lze přiznat upřímnost a kde již vnímáme manipulaci. Závěrečné pasáže s Němcem
lezoucím i s elektronickým klávesovým nástrojem na střechu vysokého domu
nepochybně jen dokreslují režisérovo image jako snad až podivínského, urputného
tvůrce, který odmítá kráčet snadnými, spolehlivě vyšlapanými cestami. Jistě
podává zprávu o sobě, ale nikoli jako spolehlivý otisk reality: naopak vytváří
zcela cíleně bohatě strukturovanou, různě proměnlivou, ale přitom pevně
uchopitelnou a definovatelnou představu, jakou by publikum mělo o něm přijmout.
Považuje-li Němec doopravdy tento snímek za svůj poslední, nezbývá než uznat, že
se rozloučil dílem svébytným, jistě rozporuplným, ale určitě fascinujícím.
JAN JAROŠ
Pátek 1. 11. 2002 NOVA
- 22.30 hodin
Případ
Pelikán
Ve
Washingtonu jsou zavražděni dva soudci nejvyššího soudu. Prezident sice vystoupí s
prohlášením, že šlo o politicky motivované činy zahraničních teroristů,
pětadvacetiletá studentka práv Darby Shaw však vypracuje vlastní teorii zločinu.
Vzápětí poté, co její učitel a současně milenec Thomas Callahan předá spis
svému příteli Verheekovi, právníkovi FBI, je muž zavražděn a Darby přežije jen
čirou náhodou. Podaří se jí uniknout pronásledovatelům a spojit se s
washingtonským novinářem Grayem Granthamem, který na případu zavražděných soudců
také pracuje. Pokusí se spojit také s Verheekem a domluvit si s ním schůzku,
právník je však vzápětí zavražděn a na schůzku místo něj přijde vrah,
nájemný zabiják Khamel. Těsně předtím, než stačí dívku zabít, je zastřelen
tajemným mužem.
Režie Alan J. Pakula. Hrají
Julia Roberts, Denzel Washington, Sam Shepard, John Heard a další.
Sobota 2. 11. 2002 ČT 1 - 23.55 hodin
S
dívkami je to jiné
Kdysi,
ještě na škole, byli nerozlučnými kamarády. Silnější a statečnější Paul bral
slabšího Karla pod svá ochranná křídla, když mu ostatní kluci ubližovali, a
nejednou se kvůli němu i popral. Pak se však jejich cesty rozdělily a ani jednoho z
nich už nenapadlo, že se ještě někdy setkají. Ale osud někdy páchá
neuvěřitelné kousky, a tak si ti dva jednoho dne znovu stojí tváří v tvář.
Jenomže jsou to opravdu ti stejní dva? Paul je pořád Paul Prentice, ten
nepřizpůsobivý výtržník, rebel a rváč, který se do svých čtyřiatřiceti let
nedokázal usadit a možná ani úplně dozrát. Ale z Karla je teď Kim. Půvabná,
pěstěná, ve svém povolání úspěšná žena, která by na svou minulost nejraději
zapomněla. Není divu, že to jejich setkání neprobíhá zrovna podle osvědčeného
schématu setkání starých kamarádů. Ale nejen láska, i zvědavost je mocná
čarodějka a možná je to právě ona, kdo jim nedovolí se zase hned navždy
rozejít...
Neděle 3. 11. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin
Hrobové
se otevřou v neděli
První listopadový Večer na téma... bude
věnován památce zesnulých. Vypravíme se za nimi na dva hřbitovy - konkrétně na
Vyšehrad a do Hostivic. Dvě polohy Slavína představí eseje inspirované odkazem
autorů, kteří tu spočívají. Místo odpočinku mnoha slavných Čechů navštívíme
za dne i za noci a na hřbitov nahlédneme jako na velkou zahradu. V další části
Večer nabízí legendární komedii Drahý zesnulý z roku 1964. Televizní
přepis Houghtonovy divadelní aktovky o jednom nevydařeném dědictví je především
excelentní hereckou etudou Jana Wericha. Večer na téma doplní dokument Romana Vávry s
názvem Hrobník a uzavře jeden díl z cyklu Velmi uvěřitelné příběhy.
Příběh Igora Chauna nazvaný Boží mlýny vypráví příběh vězně, který
svému osudu, ač je zdánlivě vše na nejlepší cestě, stejně neunikne.
(tp) |