43
vychází 14. 10. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


VIDEOSLOUPEK

Za nepřátelskou linií

Ve válce jsou hranice, které byste nikdy neměli překročit - tak zní slogan k americkému filmu Za nepřátelskou linií, který nabízí společnost Bonton Home Entertainment.

S válečnými filmy jako by se posledních několik let roztrhl pytel. Někdy se filmoví tvůrci inspirují událostmi současnými - ať je to válka na Balkáně nebo v Iráku, jindy se obracejí do minulosti (Vietnam, invaze do Panamy, druhá světová válka). Magnetem je ovšem válečné téma pro každého bez výjimky, pro autory méně známé, stejně jako věhlasné (vzpomeňme na Stevena Spielberga a jeho Vojína Ryana nebo Ridleyho Scotta a film Černý jestřáb sestřelen, abychom uvedli alespoň některé).

Příběh filmu Za nepřátelskou linií je ovšem z trochu jiné roviny. Přestože autoři přiznávají, že se inspirovali politickou situací v Bosně, není tu přesné místo ani čas uveden, čili není pro tvůrce důležitý. Děj je zasazen do neurčité doby, která je charakterizována jako "pozítří". Přesto nejde o žádnou sci-fi. Během vojenské průzkumné akce vyfotografuje voják Burnett cosi, co vidět rozhodně neměl, je sestřelen a pronásledován. Celá akce probíhá "za nepřátelskou linií". Poručík to nevzdává a snaží se přežít a uniknout. Admirál Reigart poruší své pevné vojenské zásady a udělá riskantní rozhodnutí pro záchranu jeho života.

Nekonkrétnost v místě a čase naznačuje, o co šlo autorům filmu více. Pokusili se rozehrát příběh zamýšlející se nad tím, co znamená pojem "nepřátelská linie" ve chvíli, kdy jde o život. Nad tím, jak je obtížné svádět vnitřní boj s vědomím profesní povinnosti, v okamžiku, kdy bychom podle srdce jednali jinak. Konfrontace vojenské kázně a nutné disciplíny na straně jedné a odvahy a morálního cítění na straně druhé ukazuje, že mohou i v tak jasné hře, jakou války bývají, nastat chvíle, kdy je pomyslná dělicí hranice náhle velmi jemná a rozostřená. Film režiséra Johna Moorea nám nabízí příběh, kde se prolínají akční scény s důležitými motivy, v nichž zůstává prostor i pro emoce. Velký podíl na působivosti autorské myšlenky má herecké obsazení - jako vždy excelentní Gene Hackman a neméně přesvědčivý Owen Wilson (kterého jsme viděli např. ve snímcích Zoolander nebo Armageddon).

(ska)