43 |
|
Rozhlasová publicistika |
|
![]() "Tak co?" zeptala se. "Vcelku nic. Přijal to klidně. Uf. Že mi ale spadl kámen ze srdce." - "To je dobře, chvála Bohu, chvála Bohu." Opravdu si oddechli. Celé léto si lámali hlavu, kdy a jak to synovi povědí. Co bylo tou obávanou novinou? Končí bezstarostné dětství na venkově s rodiči a guvernantkami, chlapec půjde do města do školy, z hýčkaného dítěte se má náhle stát samostatný mladý muž - Lužin. Nikdy se s tím nevyrovná. Už napořád zůstane velkým ublíženým dítětem, vytrženým z bezpečného zázemí: nejdříve z rodiny, potom i z vlasti. Celý jeho život je neustálou obranou před reálným světem, a ačkoli je Lužin svým způsobem geniální, není prakticky schopen normální existence. (U ruského emigranta putujícího ve 20. letech minulého století po evropských metropolích se ovšem o normální existenci dá mluvit jen stěží.) Lužinovi se život proměnil v řetězec šachových partií; šachy jsou potvrzením jeho geniality, jeho záchranou - a zároveň zkázou.
O Lužinově obraně Nabokov po letech prohlásil: Ze všech mých devíti rusky napsaných románů vyzařuje asi Lužinova obrana nejvíc lidského tepla, neboť i ti mí čtenáři, kteří šachy v životě nehráli a ostatní mé romány nesnášejí, berou tuhle knihu z nepochopitelných důvodů na milost a tvrdí, že ji mají rádi. I to byl jeden z důvodů, proč po tomto románu sáhla režisérka Hana Kofránková. V její režii a v přednesu Petra Kostky budeme Lužinovu obranu číst na pokračování na přelomu října a listopadu. DAGMAR ORAVOVÁ |