35
vychází 19. 8. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 26. 8. 2002 ČT 2 - 21.30 hodin

Na krvavé střety doplácejí hlavně nevinní

Režisér John Sayles zasadil film Muži se zbraněmi do rozbouřených středoamerických reálií. Vypráví o profesoru Fuentesovi (Federico J. Luppi), ryzím idealistovi přednášejícím na lékařské fakultě, jenž si nejvíce cení projektu, kterým prosadil vyslání svých studentů do chudých, odříznutých oblastí, kam měli přinést pokrok i osvětu. Ač varován, sám se vypraví také do oněch míst. Odmítá si připustit, že právě tam zuří urputné boje mezi guerillou a vládními jednotkami.

Zbídačené obyvatelstvo se ocitlo mezi mlýnskými kameny: na jedné straně partyzáni, na druhé straně vojáci vraždí vesničany, pokud je podezírají ze spolupráci s protivnou stranou. A obětí se stávají i lékaři. Profesor Fuentes nachází jen otřesné pozůstatky masakrů: vypálené vesnice, nepohřbené pozůstatky lidí, všude panující strach. Před profesorovými dotazy lidé prchají, zavírají se v domech, odmítají komunikovat. Někdy i proto, že nerozumějí španělsky. Ale vždy proto, že nedůvěřují cizincům. Působivá je sekvence, kdy spolu s profesorem procházíme uměle vybudovaným táborem, kde vojáci hlídají vesničany z vypálené vesnice - jednak před pomstou partyzánů, ale také proto, aby jim zabránili je podporovat.

Konečné poznání je nelítostné: právo není na žádné straně, všichni se dopouštějí stejných hrůz, jimiž trpí ti nejnevinnější, o jejichž duše je obrazně řečeno sváděn urputný boj. Vyprávění je záměrně zbaveno akčních scén, spoléhá na průkaznost průběžně sdělovaných informací o teroru i bezvýchodnosti. Fuentes vystupuje jako očitý svědek, jenž prožívá nesnadné vnitřní prozření, i když si stále zachovává odstup. Nikdy se nedovíme, jaké závěry by z těchto poznatků vyvodil, ale konkrétní činy (nikdy neodmítne pomoc) jasně mluví o jeho povaze.

Ostatně sám profesor není nejdůležitější postavou - nejde o něho samotného, ale o funkci, jakou plní, jeho prozření jako by zosobňovalo bezmoc. Větší význam získávají jeho průvodci, kteří tíživě prožívají - většinou jako vinu - svůj podíl na událostech. Jejich retrospektivy jako by doplňovaly osud lékařů (a také učitelů a vlastně všech, kteří se snažili vnést plamen uvědomění): bývalý kněz vypráví svůj vlastní osud, kdy veškerá snaha selhala tváří v tvář násilí, dezertér vnímá jako traumatizující události svůj podíl na represích - pod tlakem a donucováním svých druhů ochutná chuť vraždy i znásilnění.

Nelze popřít, že Sayles natočil po výrazové stránce dosti konvenční dílo, některé motivy jsou přepjaté - počínaje profesorovými osobnostními dospozicemi (lze pochybovat o naprosté nevědomosti, co se v jeho vlasti skutečně děje, ale také o tom, že by na tak důležitém postu nevládl angličtinou) a konče bizarními schválnostmi (těžko lze nějaký významový kontrast spatřovat v dvojici amerických turistů, kteří blahosklonně obdivují tamější ruiny).

Především se však režisérovi nepodařilo navodit potřebné oslovení, stále jako bychom vnímali tezovitou ilustraci chvályhodné ideje. Sayles průkopnicky položil rovnítko mezi "muže se zbraněmi", i když snad lze předpokládat vědomí, že partyzánské oddíly vznikly jako zoufalá reakce na beznadějnou bídu, zatímco vládní jednotky mají jen udržovat "pořádek" včetně nesnesitelného postavení zbádačených indiánských venkovanů, jejichž osud nikoho nezajímá - dokonce už ani média.

JAN JAROŠ


Úterý 27. 8. 2002 ČT 1 - 22.10 hodin

Osudové okamžiky

Veletržní palác 1974

Byl to architektonický skvost. Před válkou se zde konaly veletrhy, výstavy, byly zde luxusní obchody a známé premiérové kino. V dobách komunismu se ale netrpělo na okázalost. Budova postupně chátrala. Bylo léto, sobota, horko, Praha vylidněná. Okolo desáté hodiny najednou zvonil u paní Kalinové, která bydlela v bytě ve Veletržním paláci, telefon. Vrátná se ptala, zda necítí kouř. Budovu zachvátil požár.


Středa 28. 8. 2002 NOVA - 20.00 hodin

Anastazie

Animovaná verze jedné z nejslavnějších evropských legend dvacátého století o ztracené a znovunalezené princezně. V roce 1916 se na velkém plese, kde ruská carská rodina Romanovců slavila třísetleté výročí nástupu k moci, objevil obávaný čaroděj Rasputin, proklel carskou rodinu a přísahal, že ji zničí. Seslal na Rusko své děsivé pomocníky, kteří uvrhli zemi do chaosu. Do paláce vtrhnou revolucionáři, staré carevně Marii a její osmileté vnučce Anastazii se podaří uniknout. O deset let později se vypráví o tom, že Anastazie stále někde ve zchátralém Petrohradu žije.

Režie zkušení tvůrci animovaných filmů Don Bluth a Gary Goldman.


Čtvrtek 29. 8. 2002 ČT 1 - 21.45 hodin

Neznámý známý pan Eduard Linkers

Do Vídně přišel z Rumunska a před Hitlerem utekl do Čech. Za protektorátu se živil hodinami angličtiny a přitom se talentovaný polyglot naučil česky tak dokonale, že se po válce stal hvězdou filmů Vzpoura hraček, Nikdo nic neví, Uloupená hranice, Krakatit... Jako antifašista se pochopitelně vyhnul odsunu, když však zjistil, kam socialismus vede, nechal se odsunout dobrovolně a pokračoval v úspěšné herecké kariéře nejen v Německu. Do Čech se stále a rád vrací, mj. "...protože synovi už bude sedmdesát a bojí se jezdit autem, tak musím jezdit sám", říká letos devadesátiletý, skutečný Evropan.


Pátek 30. 8. 2002 PRIMA - 22.35 hodin

V zajetí

Sal a Samantha oslavovali svou svatbu. Kdyžk se chystali odjet na líbánky, kdosi Sala z bezprostřední blízkosti zastřelil a Samantha se stala vdovou dřív, než si mohla užít manželských radostí. Okamžitě se o ni začal vzorně starat švagr. Poslechla jeho rady a uchýlila se do sanatoria, aby nabyla ztracené rovnováhy. Bylo to psychiatrické zařízení, a když se Samantha rozhodla, že odtud odejde, lékaři ji odmítli pustit s odůvodněním, že by mohla být nebezpečná svému okolí.

Režie Rodney Gibbons. Hrají Erika Eleniaková, Michael Ironside, Catherine Colveyová a další.


Sobota 31. 8. 2002 PRIMA - 22.20 hodin

Zimní zabíjení

Nick Keegan se plaví na malajském pobřeží. Vrtulníkem je na loď dopraven umírající muž Arthur Joseph Fratcher, který tvrdí, že byl před 19 lety jedním z vrahů Tima Keegana - Nickova bratra a prezidenta USA. Nick nevěří, ale když najde ve Fratcherem označeném pokoji vražednou zbraň, rozhodne se vypátrat pravdu. Jenže jeho přítel, svědek nálezu, je vzápětí i s dvěma agenty FBI zavražděn v autě. Nick nepochopitelně přežije...

Režie William Richert. Hrají Jeff Bridges, John Huston, Anthony Perkins, Eli Wallach, Sterling Hayden, Dorothy Maloneová, Tomas Milian, Belinda Bauerová, Ralph Meeker, Tshiro Mifune, Richard Boone a další.


Neděle 1. 9. 2002 ČT 2 - 17.20 hodin

Na černé listině

Ačkoli Woodyho Allena máme spojeného zejména s jeho vlastními filmy, vystoupil i pod vedením jiných režisérů. K nejlepším dílům patří politická satira Na černé listině (1976). Je až s podivem, že někdejší režim tento film vůbec dovolil u nás promítat: vypráví totiž o umělcích pronásledovaných za své postoje a nucených svá díla vydávat pod jménem někoho jiného. Ale je možné, že cenzory zmátlo, že se odehrává v Americe na počátku 50. let, kdy stačilo pouhé podezření z "neamerické" činnosti, nařčení ze sympatií ke komunismu, aby následoval citelný postih, třeba zákaz spolupráce s filmovými studii.

Je známo, že řada scénářů skutečně vznikla pod cizími jmény - a režisér Martin Ritt spolu se scenáristou Walterem Bernsteinem z toho vyvodili hořkou moralitu. Allenovi svěřili úlohu zprvu váhavého človíčka, pokladního v bistru, jenž své jméno propůjčí autorům, kteří se ocitli na černé listině. Howard Prince za to dostává podíl z honorářů a navíc jej blaží sláva: postupně získává věhlas vynikajícího pisatele. Jenže i o něho, dosud jen směšně plkajícího, se začne zajímat všemocný Výbor pro vyšetřování neamerické činnosti.

Ritt natočil komedii, ovšem s rysy často notně posmutnělými. I hrdina příběhu musí prozřít, musí s hrůzou zjistit, kam vede všeobecné podezírání. Zvláště tragický osud zestárlého komika Heckyho (Zero Mostel), dohnaného až k ponižujícímu špiclování, vztyčuje výrazné memento, jakkoli halené závojem legračních průpovídek. A když má Allenův človíček osvědčit svou loajalitu, zásluhou probuzeného svědomí poprvé v životě se zmůže na rozhodné gesto... Stále varovný příběh nezastírá autobiografický půdorys. U většiny tvůrců (včetně režiséra a scenáristy) je uvedeno ono magické "na černé listině".

(jš)