31
vychází 22. 7. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 29. 7. 2002 ČT 2 - 21.30 hodin

Existuje bezpečí?

Německý režisér Wim Wenders se proslavil řadou přemýšlivých filmů, mnohdy s výrazným příklonem k podobenství (Nebe nad Berlínem). Ve snímku Linie násilí se sice zaměřil na dění rovněž záhadné, ale nikoli nevysvětlitelné - zamýšlí se nad úlohou násilí v dnešním světě. Postupně se totiž vyjevují skutečnosti, které varují nejen před lhostejností a bezcitností, ale především před zneužitím špičkové výzvědné techniky.

Linie násilí zkoumá skryté nástrahy moderní civilizaceHrdinou napínavého příběhu je producent úspěšných akčních filmů (Bill Pullman), jenž se sám ocitne v ohrožení života, když se víceméně nechtěně zaplete do událostí, které přesahují jeho nejsmělejší fantazie. Je totiž unesen a málem zabit - vyvázne jen s notnou dávkou štěstí, neboť dálkoví ostřelovači zlikvidují jen dvojici najatých vrahů. Producent prožívá své znovuzrození v partě mexických dělníků, učí se přijímat jiné životní systémy. Současně ovšem pátrá po důvodech, které jej málem připravily o život.

Ukáže se, že se náhodně dostal na stopu přísně tajného projektu, kterým je detailní sledování dění na Zemi prostřednictvím družice - rozlišení se pohybuje řádově v metrech. Odborníkem, který pomáhal tento systém, mající účinně pomáhat v boji proti zločinnosti, přivést na svět, je člověk obávající se zneužití. A vojenské kruhy, chystající jej samozřejmě v tajnosti, nemilosrdně likvidují každého, koho jen podezírají z prozrazení.

Wenders zasadil své vyprávění do prostředí novodobého Babylonu - do Hollywoodu. Ostatně časté záběry na rozložité blikající město z vyhlídkového bodu, kde je postaven i luxusní producentův dům, dokládají použití atraktivních lokalit. Náčrt úlohy násilí v současném světě je ovšem dost plochý a toporný. Wenders se snažil dosáhnout do určité míry akční podoby, ale nedařilo se mu v potřebné intenzitě.

Použitou zápletku shledávám dosti vyumělkovanou (tajemné síly usilující o nadvládu nad světem jsme již mohli zaregistrovat ve filmech jako Pohled společnosti Parallax nebo Ctihodné mrtvoly). Domýšlení událostí je dosti vágní až samoúčelné, podřízené logice běžného dobrodružného příběhu. Ani herecká složka nijak neohromí. Zamýšlená metafora o skrytých mocenských strukturách tak vyšla jen částečně.

JAN JAROŠ


Úterý 30. 7. 2002 NOVA - 22.30 hodin

Vražedný virus

Záhadný smrtící virus udeří v malé africké vesnici a během krátké doby usmrtí všechny její obyvatele. Vyšetřování se ujímá major Carmen Travis, pracující pro Americký armádní institut pro výzkum infekčních nemocí, a zanedlouho se setká s Američankou Holly Parkerovou, která přijela hledat své dvě malé dcerky, které sem odjely s jejím bývalým manželem. Zatímco Carmen dostává zprávu, že epidemie je důsledkem vládního spiknutí a její spolupracovník se dostává na stopu vedoucí k veliteli institutu, Holly najde své děti, které jako zázrakem přežily útok smrtícího viru. A zatímco nemoc si vybírá stále další oběti, velitel institutu se rozhodne zlikvidovat důkazy. Carmen začíná závod s časem. Musí odhalit, o jaký virus jde, musí překazit záměry velitele institutu, najít protilátku a zjistit, co mají s případem společného malé holky Parkerovy.

Režie Alan Metzger. Hrají Judith Light, Pamela Reed, Philip Bosco, Bill Nunn, Collin Wilcox Paxton, Nicholas Pryor, Elke Larson a další.


Středa 31. 7. 2002 ČT 1 - 21.45 hodin

Na stopě - tentokrát zločinů při stopu

Málo pořadů plní funkci veřejné služby na veřejnoprávní televizi tak jako "kriminální" cyklus s názvem Na stopě. Přitom (alespoň mne) nepřekvapuje, že jeho domovem je ostravské studio. Zvykli jsme si už na to, že na severní Moravě vznikají pořady zajímavé, kvalitní a divácky vděčné, ve kterých přitom "o něco jde". V cyklu Na stopě jsou oním "něčím" život, smrt, strach, ochrana lidí, dopadení pachatelů hrůzných činů. "Nemám rád agresi a násilí, nemám rád nespravedlnost. Možná právě proto tuto práci dělám," říká k tomu moderátor pořadu Roman Svoboda. V této části požádá o pomoc při pátrání po pachatelích obzvláště hrůzných činů - vražd stopařek. Vedle psychologických vsuvek a rad, jak předejít katastrofě, se seznámíme se dvěma případy a - bohužel - i dvěma úmrtími mladých dívek.

Smrt osmnáctileté studentky pardubického gymnázia Barbory Dymákové zůstává pro východočeské kriminalisty záhadou i po třinácti letech. Jak a proč přišla dívka z Heřmanova Městce v létě roku 1989 o život, je stále nejasné. Jisté je jen to, že nespáchala sebevraždu. Jana Štěpánková ze Strakonic, studentka Obchodní akademie v Písku, byla viděna naposledy 16. května tohoto roku kolem tři čtvrtě na dvě odpoledne, kdy stopovala v Písku směrem na Strakonice. Zastavilo jí osobní vozidlo nezjištěné značky a SPZ tmavé barvy. Domů už však nedorazila ani o sobě nepodala žádnou zprávu.

Snad televizní prezentace obou případů pomůže kriminalistům v pátrání. Vlastně to jsou oni, kdo s prosbou o pomoc přicházejí. Moderátor k tomu dodává: "Ukažte mi nějakého politika, který řekne: já se opravdu snažil, ale teď už jsem bezradný a potřebuji pomoc od tebe, občane. Kriminalisté to umějí. Jsou to vlastně frajeři."

Díky tomuto frajerství, a samozřejmě i díky úsilí a umu detektivů, je počet případů vyřešených za pomoci diváků pořadu Na stopě úctyhodný.

(tp)


Čtvrtek 1. 8. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin

Pod kopyty stád

Podkladem westernu Pod kopyty stád (1966) se stala skutečná událost z roku 1864. Pětitisícové stádo hovězího dobytka, určené pro armádu Unie, se po drzé loupeži tehdy stalo kořistí hladovějících jižanských vojáků. V popředí děje stojí dva odvážní a také tvrdohlaví muži. Uhlazený obchodník Alvarez Kelly (William Holden), který využívá občanské války k vydělávání peněz, a neústupný jižanský plukovník Tom Rossiter (Richard Widmark), urputně bojující za téměř už ztracenou věc Konfederace.


Pátek 2. 8. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin

Ze Salcburku do Paříže

Nebojme se vstupu do Evropské unie! Už třeba jen proto, že budeme "pod jednou střechou", tou evropskou, se spoustou zajímavých lidí. Ostatně přesvědčuje nás o tom i cyklus Evropané, který takové osobnosti představuje.

Česká televize se vypravila za Gerardem Mortierem. Jedenáctiletý syn pekaře z vlámského Gentu viděl operu Kouzelná flétna a v tu chvíli bylo rozhodnuto: jeho život se spojil s operou. Vystudoval sice práva, ale zároveň se zajímal o hudbu a také rád organizoval hudební akce. Profesionální zkušenosti získával v divadlech v Paříži, Düsseldorfu a Bruselu a dnes je jedním z nejuznávanějších operních intendantů; a to jak divadelních, tak festivalových. Loni skončilo jeho desetileté působení v čele salcburského festivalu. Gerard Mortier se tu pokusil prolomit povědomí o tradici jako o relikvii a radikálně změnil spíše konzervativní dramaturgii kdysi formovanou Herbertem von Karajanem.

Za dobu svého působení v Salcburku uvedl na padesát nových produkcí, poprvé v historii festivalu tu například byla nastudována díla Leoše Janáčka. Pro nás Čechy zní opravdu libě slova dnes už bývalého festivalového šéfa, který říká: "Na rozdíl třeba od staromódního a sentimentálního Pucciniho se Janáček zabývá skutečnými problémy a navíc má obrovskou humanistickou vizi."

Ze Salcburku vede cesta Gerarda Mortiera do Německa a přes ně do pařížské Opéry Bastille. I tady, jak nás ujišťuje, bude hledat nové impulzy pro hudební divadlo. Jeho dosavadní dráha slibuje, že je nacházet bude.

TOMÁŠ PILÁT


Sobota 3. 8. 2002 ČT 1 - 14.40 hodin

Moje drahá polovička

Thierry Montino je známý pařížský návrhář. Jeho žena Cécile je elegantní, snobská dáma. Jednoho dne Thierry zjistí, že jeho tajemníkovi nestačí, že je milencem jeho manželky, ale navíc mu chce ukrást modely a prodat je Japoncům. A to vše s pomocí jeho vlastní ženy! Ale náhoda způsobí, že do Paříže přijíždí sestra Cécile, lépe řečeno její dvojče Suzy, která se však nejdříve setká s Thierrym. Suzy je sice děvče od kolotoče, ale její podoba je tak lákavá a pomsta dokáže být tak sladká, a navíc kreativní Thierry má tolik energie a nápadů...

Režisér Yves Amoureux obsadil do hlavní role Bernarda Giraudeaua, do dvojrole Suzy a Cécile herečku Zabou.


Neděle 4. 8. 2002 ČT 2 - 17.20 hodin

Hrdina slovenského lidu se vrací na obrazovky

Odjakživa jsou po celé Evropě oblíbeni hrdinové, kteří bohatým brali a (někdy) chudým rozdávali - v Anglii to je Robin Hood, známý z bezpočtu filmových zpracování, ve Francii Cartouche kdysi ztělesněný samotným Belmondem, na Slovensku Juraj Jánošík. Společným rysem všech těchto vyprávěnek je, že historické jádro obalují zkazkami a pohádkovými atributy, že z obávaných loupežníků, lupičů a lapků činí bojovníky proti bezpráví a panské zvůli, kteří se zastávají bezprávných a utlačovaných.

Jánošík je nejznámějším slovenským hrdinouJánošík, krutě popravený roku 1713, vstoupil do legend. Psaly se o něm romány i verše, hrály divadelní hry. Filmařům učaroval hned ještě v němé éře - i v mezinárodním kontextu velice zdařilý snímek z roku 1921 patří mezi zakladní kameny ztuha se rodící slovenské kinrematografie. Je téměř neuvěřitelné, že titulní roli v něm ztělesnil tehdy ještě nebývale mrštný Theodor Pištěk, od něhož bychom očekávali všechno možné, jen ne to, že se promění (řečeno dnešním termínem) v akčního hrdinu. Rozhodně by si zasloužil zpřístupnění na televizních obrazovkách, protože jej zatím zná jen hrstka vyvolených.

Druhá, již zvuková podoba pochází z roku 1935. Víceméně to však byla česká záležitost, počínaje financováním a konče osobou režiséra - byl jím Martin Frič. Jedině představitel hlavní role byl hromotlucký Slovák - Paľo Bielik. Také Fričův Jánošík, poučen nejlepšími zahraničními vzory, náležel mezi nejlepší tituly své doby, dokonce si vysloužil protesty ze strany Maďarska ohledně svého údajně protimaďarského zacílení; ničemná vrchnost skutečně pocházela z Uher.

A tentýž Paľo Bielik se na začátku 60. let ujal, tentokrát již jako režisér, výpravného, samozřejmě již barevného zpracování stejné látky. Plně zužitkoval přírodní krásy i napínavé zápletky, obratně mísí napětí s humornými okamžiky. Tuto verzi, jíž lze z dnešního pohledu vyčítat snad jedině přílišnou rozvleklost, nyní uvádí Česká televize.

Zbývá ještě dodat, že jánošíkovská legenda dále inspirovala animovaný film Zbojník Jurko, ale dokonce pronikla až do Polska. Kdysi tam vznikl televizní seriál, nyní se chystá velkolepá filmová verze, poučená hollywoodskými vzory.

(jš)