26
vychází 17. 6. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 24. 6. 2002 ČT 2 - 21.30 hodin

Lesk a bída módních přehlídek

Komedie Pret-a-porter přináší demystifikující obraz humbuku kolem světa módy (příznačně situováno do Paříže), kde se prolíná řada lidských osudů. Režisér Robert Altman nahlíží do zákulisí obdobným způsobem, jako to kdysi učinil v Nashville, Svatbě, Hráči, Prostřizích či nejnověji v Gosford Parku. Splétá osudy desítek postav i jednotlivé motivy, zde sjednocované probíhajícími módními přehlídkami, obohacuje je o kriminální zápletku, prokládá je dokumentárně laděnými pasážemi z vystoupení modelek. V příběhu se prolíná svět módních návrhářů, často ješitných a směšně namyšlených, se starostmi modelek, objevují se zde vlastníci slavných značek, zápasící o moc, nechybějí ani zástupkyně módních časopisů.

Altman tento mumraj nahlíží s jistou shovívavostí, ale každopádně s nadhledem, který vylučuje jakýkoli obdiv. Už jen průběžně akcentovaný motiv psího exkrementu, do něhož čas od času někdo z důležitých šlápne, naznačuje ironický odstup. Však i potměšilé jednání jednotlivých osob, sledujících hlavně vlastní prospěch, vyžívajících se ve flirtování a utápějících se ve zdvořilostních frázích, vypovídá o skutečné podobě tohoto prostředí, stejně jako postava televizní reportérky (Kim Basingerová), stále přihlouple rozhihňané a familiárně okupující každého známějšího člověka, aby jím okamžitě nasytila mediální sféru.

Marcello Mastroianni a Sophia Lorenová patří k nejpřitažlivějším magnetům celého filmuVyprávění je jedinečný rozjezd - sledujeme Marcella Mastroianniho (jeho poněkud vagabundovitě vyhlížející Sergej je jedinou dost dlouho záhadnou postavou, která se módním prostředím proplétá jako duch z jiného světa), jak si kupuje u Diora dvě kravaty, poté vychází z prodejny, kamera jej stále v jednom dlouhém záběru sleduje, načež na konci ulice znenadání vytane pohled na moskevské Rudé náměstí včetně chrámů. Pak se děj přenáší do Paříže, kam přijíždí i Mastroianni, aby se shledal se svou dávnou milenkou (Sophia Lorenová). Právě tato dvojice zřetelně odkazuje na své předchozí společné filmy, ať již v modelaci postav (ze Slunečnice pochází motiv Itala, který se usadil v Rusku), či motivickým připomenutím (Mastroianni půvabně vyje rozkoší, když sleduje striptýzové představení Lorenové, ale na rozdíl od Manželství po italsku kdysi ohnivý milenec na posteli prostě usne).

Dvouhodinové vyprávění obsahuje místa divácky lákavější i taková, která vykazují nedostatek nápaditosti (viz několik opakujících se výjevů se Stephenem Reou, jenž hraje módního fotografa, bavícího se poťouchlým focením žen, které se dožadují jeho přízně). Magnetem je ovšem obsazení plejády slavných osobností jak z USA, tak z Francie. Kromě již jmenovaných spatříme Julii Robertsovou, Jean-Pierra Cassela, Jeana Rocheforta, Anouk Aiméeovou. Dokonce se mihne Cher jako skutečná Cher. Film si ostatně pohrává s prolínáním fikce (avšak fikce velice uvěřitelné) s autentickými osobnostmi světa módy.

JAN JAROŠ


Úterý 25. 6. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin

Nežádoucí nájemníci (3/3)

Války s blechami

26_18.jpg (15312 bytes)Blecha kočičí může parazitovat na nejméně padesáti různých zvířatech - nejen na kočkách a na psech, ale i na králících, ovcích a dalších volně žijících tvorech, ale i na lidech! Blechy jsou pohlavně promiskuitní a páří se s mnoha partnery. K páření dochází krátce po opuštění zámotku. Bleší samička sedí při kopulaci samečkovi na zádech. Bleší samci mají neobyčejně složitý, dvoudílný kopulační orgán. Samičky mají na konci zadečku semennou schránku, v níž mohou uchovávat životaschopné spermie po dobu několika měsíců. Po celou tuto dobu mohou žít jako Amazonky bez samců, a kdykoliv zanechávají vysoké počty potomstva. To, co z blech dělá obávané přenašeče choroboplodných zárodků, je jejich neuhasitelná chuť na krev. Denně může blecha "vypít" až patnáctinásobek vlastní váhy. Brrr!


Středa 26. 6. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin

To je Waldemar

Pro někoho to možná bude znít neuvěřitelně: Waldemar Matuška slaví sedmdesátku. Oblíbený zpěvák a herec nazpíval od konce 50. let spoustu skvělých písní, natočil i několik filmů a hromadu práce udělal i pro televizi. Česká televize mu to teď alespoň částečně vrací - uvádí dokument Marka Liberta a Filipa Menzela To je Waldemar! Zajímavostí je, že záběry a momentkami z amerického domova rodiny se na snímku podílel i Matuškův syn Waldemar junior. Vedle Ameriky se prostřednictvím filmové kamery podíváme i na různá, pro Matušku významná místa; například do Poděbrad, kde se učil sklářem, či na Karlštejn, kde se natáčel filmový muzikál Noc na Karlštejně. Mimochodem zde manželé Matuškovi slavili vloni stříbrnou svatbu.

Waldemar Matuška se zařadil mezi stále aktivní muzikantské legendyNa spolupráci s televizí vzpomíná Waldemar Matuška rád. "Dalo se při ní spojit moje zpívání a nějaká role, kterou si pro mě vymysleli tvůrci pořadu," říká k tomu. Způsobem práce mu vyhovovaly zejména seriály: "Na filmu strávíte spoustu času v kuse, seriály se natáčejí dvakrát, třikrát ročně, vždycky několik dílů najednou. Mám rád práci, která jde ráz na ráz," doplňuje.

Výjimkou byl seriál Píseň pro Rudolfa III. Pánové Dietl, Bašta a Vostřel prý na jednotlivých dílech pracovali vždy poměrně dlouho. "Když dopsali jednu část, natočila se, a pak šli psát další," vysvětluje Waldemar Matuška, který v seriálu mimo jiné zpíval pod oknem Stelle Zázvorkové.

Matuškova umělecká cesta byla závratná: u nás byl hvězdou první velikosti, zpíval v pařížské Olympii, londýnské Albert Hall i nashvillské Grand Ole Opry. Sedmdesátku však přijel oslavit do Česka, a to albem písní z televizních cyklů Co neodnesl čas a Dobrý večer s Waldemarem a dvěma koncerty v pražské Lucerně.

(tp)


Čtvrtek 27. 6. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin

The Plastic People of the Universe

Umělecký dokument se ohlíží za více než třiceti lety trvání kapely, ale spíše než její historie je hlavním tématem filmu konflikt svobodně tvořivého ducha s totalitním režimem. Ačkoliv se Plastic People sami nikdy nedefinovali jako protestní nebo politické seskupení, byli v 70. a 80. letech jedním ze symbolů odporu proti komunistické státní moci v Československu. Uvěznění "Plastiků" pobouřilo světovou kulturní veřejnost a přispělo v Čechách ke vzniku Charty 77. Kolem kapely se pak začala formovat tzv. třetí kultura, na niž neměl režim žádný vliv.


Pátek 28. 6. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin

Jak se kdysi hledávala láska

Emma, další snímek podle Jane Austenové (známější je možná Rozum a cit), se opět odehrává v prostředí drobné anglické aristokracie na počátku předminulého století. Ženské hrdinky, prahnoucí po sebeuplatnění ve smyslu možnosti rozhodování o vlastním soukromém osudu, procházejí často trpkým prohlédnutím, než dospějí k vysněnému štěstí. Hmotně zabezpečeny tráví svůj život v mělkých radovánkách, večírcích, výletech do přírody, v procházkách pěstěnými parky - a věnují se řešení milostných problémů.

Přísná morálka téměř znemožňuje otevřené projevení milostné náklonnosti, a proto ženy musí odečítat složité předivo náznaků, počítajíce s možnou mýlkou ve svém odhadu. Musí se proto několikrát spálit, než se dočkají vysněné odměny. Hlavní hrdinkou je Emma (Gwyneth Paltrowová), dcera milujícího, ale již zestárlého otce, která má prakticky volnou ruku ve svém jednání, i když nade vše si považuje péče o otce. Její dobrou přítelkyní je Harriet (Toni Coletteová), dívka poněkud naivní a prostodušší, snadno ovlivnitelná, která Emmě bezmezně věří. Emma se jí snaží opatřit ženicha, sama si myslíc, že zůstane bez muže a zasvětí svůj život pomoci bližním. Jenže znenadání probuzený milostný cit ledasco změní...

Film zachovává dějové zakotvení předlohy, avšak zpracování je statické, poplatné pravidlům dávných melodramat. Postavy spolu mluví tak, že jedna mluví a ostatní mlčky postávají, nejsou vůbec rozehrány další významové plány, jak je tomu třeba ve filmech Roberta Altmana. Nudící se společenství často jen zdvořilostně spolu rozprávějících lidí je bohužel zpodobněné tak, že nuda dotírá i na diváka.

Přiblížení doby se většinou odehrává skrze vizuální stránku (osvětlení interiérů svícemi, prosluněné parky atd.), která si uchovává mírně muzeální rozměr. Jen občas zableskne odstup, ať již je to jemně ironizující kresba některých postav (hlavně těch, které jako by pobraly méně rozumu, ale i těch nadutých), či celkově upjatých mravů, znemožňujících otevřené vyznání citů. Na rozdíl od románů sester Bronteových (Větrná hůrka, Jana Eyrová), kde hřmějí osudové vášně, ba teče krev, u Jane Austenové jako by poletovaly prchavé milostné vzněty. A to vše režisér Douglas McGrath plně postihuje.

(jš)


Sobota 29. 6. 2002 PRIMA - 22.25 hodin

Lovec

Rozhodnutí nejvyššího soudu USA z r. 1872 uvádí, že vyšetřovatel může najmout soukromé osoby, které by ho zastupovaly například při pronásledování obviněných, dokonce i na území cizího státu. Na začátku 20. století byla tato funkce lovce lidí zrušena, jenomže o tom nikdo neinformoval Ralpha Thorsona. Ten si jede pro Tommyho Preisse, který se nedostavil k soudu. Na zpáteční cestě se zastaví ještě pro Billyho Jo Faceho, má tedy už dva "skalpy", čímž si vydělá víc peněz najednou. A doma čeká těhotná žena Dotty. První případ se zdaří, ale při druhém dojde k honičce a hledaný se při ní zřítí s autem do moře. Zničený Ralph jde domů, kde zjistí, že Dotty zmizela.

Režie Buzz Kulik. Hrají Steve McQueen, Eli Wallach, Kathryn Harroldová, Levar Burton, Ben Johnson, Tracey Walter, Richard Venture a další.


Neděle 30. 6. 2002 NOVA - 15.40 hodin

Útěk z normálu

Po dětství, které strávila neustálým stěhováním a cestováním z místa na místo, se Marianne Johnson touží usadit, přesto však nedokáže zůstat na jednom místě ani teď, když už je vdaná. Opustí městečko Normal ve Wyomingu a vydá se do Portlandu v Oregonu, kde se usadila její sestra s manželem a dvěma dětmi. Cestou se Marianne setká s číšnicí Darly Petersovou, která právě zjistila, že její bývalý manžel zemřel a odkázal jí dům a malou parcelu na Aljašce. A když vznětlivá Marianne v Portlandu zjistí, že v domě své usedlé sestry není příliš vítaná, rozhodne se odjet s Darly.

Režie Edward Zwick. Hrají Christine Lahti, Meg Tilly, Lenny von Dohlen, Maury Chaykin, Eve Gordon, James Eckhouse a další.