25
vychází 10. 6. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 17. 6. 2002 ČT 2 - 21.30 hodin

Podobenství o ničivé síle moci

Miroslav Donutil (zde na civilním snímku) hraje v Pevnosti jednu z hlavních rolíObtížným diváckým soustem je snímek Drahomíry Vihanové Pevnost. Ačkoli režisérka zdůrazňovala, že chce v tomto filmu vyjádřit své znepokojivé pocity ze současnosti, celé její vyprávění je budováno jako složité podobenství o ničivé síle despotické moci, která je připravena člověka zničit už jen proto, že existuje a svou existencí ji znepokojuje. Učitel Erwin (hraje ho vynikající maďarský herec György Cserhalmi), dávno vyhozený ze zaměstnání, se živí jako měřič vody. Již dávno rezignoval a útěchu hledá v alkoholu. Citově okoral, není schopen opětovat lásku. Chce žít sám - a o to podezřeleji je vnímán. Pak stačí, aby poznal tajemství, které poznat neměl, a je rozhodnuto o jeho osudu. Politická policie se jej snaží získat jako udavače... Výtečnou hereckou kreaci velitele pevnosti v tomto filmu předvedl Miroslav Donutil, jednu ze svých posledních rolí vytvořil Josef Kemr.

(jš)


Úterý 18. 6. 2002 ČT 1 - 22.00 hodin

Osudové okamžiky

Český Těšín 1970

Řeka Olše patří k těm horským říčkám, které se na první pohled tváří mírumilovně. Přijde-li však velká voda, změní se v nemilosrdný živel. Tak tomu bylo i v létě roku 1970, kdy zkalené vody s sebou z Beskyd přinášely stržené kmeny a větve stromů. Pod těšínským mostem Svobody na československo-polské hranici se stromy vzpříčily a voda začala zaplavovat oba břehy. Na místo přispěchali polští dobrovolní hasiči, aby kritickou situaci řešili. Zápas s Olší si tehdy vyžádal pět jejich životů.


Středa 19. 6. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin

Nejoblíbenější člen královské rodiny

Královna matka zemřela letos koncem březnaKrátce po úmrtí královny matky Alžběty (1900-2002) realizovala BBC dokumentární film Královna matka. Pomocí bohatých filmových archivních materiálů, fotografií, písemných dokumentů a dotáček míst, kde "Queen Mum" pobývala, evokuje století jejího života. Inteligentní, hudbymilovná a půvabná dívka ze skotské šlechtické rodiny se stala jednou z nejpopulárnějších osobností Velké Británie 20. století. Byla jedinou ženou v britské historii, které se poštěstilo stát se postupně snachou krále (Jiří V.), královskou švagrovou (Eduard VIII.), manželkou korunované hlavy (Jiří VI.) a matkou panovnice (Alžběta II.). V roce 1923 se provdala za syna krále Jiřího V. Alberta. Skromný a poněkud plachý manžel a záhy i otec dvou dcer neměl politické ambice, ale situace se dramaticky změnila v roce 1936, kdy se Albertův starší bratr a král Eduard VIII. zřekl z osobních důvodů trůnu. Nového krále Jiřího VI. i královnu čekalo jedno z nejdramatičtějších období britské historie. Za 2. světové války byla Alžběta svému manželovi oporou a královský pár se vedle premiéra Churchilla stal symbolem odhodlání ostrovní říše čelit nacistickému násilí za každou cenu. V poválečné době prožívaly Britské ostrovy velké hospodářské potíže a "říše, nad kterou slunce nezapadalo", se začala rozpadat.

V roce 1952 Jiří VI. nečekaně zemřel a na trůn nastoupila Alžběta II. Královna matka byla své dceři spolehlivou rádkyní a pomocnicí v nelehkých časech. Celých dalších padesát let byla neuvěřitelně aktivní. Účastnila se veřejného života, věnovala se charitě a také svým koníčkům, mezi kterými dominovali závodní koně. Ale hlavně působila jako stmelující faktor královské rodiny. Vnoučata ji milovala, dcery respektovaly a pro veřejnost byla nejoblíbenějším reprezentantem britské koruny.


Čtvrtek 20. 6. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin

Jak se krotívaly hubaté ženské

William Shakespeare vzrušuje svou znalostí lidských povah i dnes, takže potěší připomenutí jeho slavné komedie Zkrocení zlé ženy. Určitě pobaví každého snad s výjimkou skalních feministek. Jenže v Shakespearových dobách, ať se nám to líbí, nebo nelíbí, panovaly přece jen jiné mravy...

Richard Burton "krotí" Elizabeth TaylorovouV proslulé filmové verzi (1966) se režisér Franco Zeffirelli snažil potlačit divadelní půdorys příběhu, vnášel neustále ruch a pohyb, dokonce až jakési karnevalové veselí (počínaje zřejmě masopustními průvody v úvodu vyprávění a konče svatební hostinou v závěru). Dialogům, zvláště těm mezi hřmotnou Kateřinou, která si věru nebere servítky, a jejím neomaleným nápadníkem Petrucciem, vtiskl konverzační rozmarnost, z níž zmizelo deklamativní podloží. Pozoruhodný je smysl pro dobové reálie, ať již jde o středověkou architekturu italské Padovy, bohatství kostýmů či tendence oživit téměř ve folklóoní podobě některé dávné zvyky a obyčeje. Do inscenačního ztvárnění pronikají dokonce ozvuky commedie dell'arte, zejména v postavě Kateřinina otce, posunutého do groteskní, bezmocně vztekavé figurky.

V hereckých výkonech postřehneme snahu dopátrat se nevyslovených významů. Richard Burton představuje svého peněz lačného neotesance a hrubiána Petruccia v zušlechtěné podobě jako výřečného, snad i zábavného člověka nejprve takto potírajícího zlobu vyhlédnuté ženy. Ale poznenáhlu si tento způsob jednání nasazuje jako vnější masku, neboť se dokonce do Kateřiny s nesmělým výrazem ve tváři zamiluje. Neví, jak vyjádřit své city, aby neztratil své usilovně budované renomé.

Naopak Elizabeth Taylorová coby Kateřina se omezuje na mechanicky střídané změny tváře, na poulení očí, na strojené jedovatosti, kterými častuje svého partnera. Zdařil se jí závěrečný monolog, kdy do slov o podřízenosti žen a o svém prohlédnutí snad vkládá jistý ironický odstup, jako by chtěla naznačit, že jen změnila zbraně: muži odkýve, co chce slyšet, aby s ním bez hádek a křiku mohla obratně manipulovat.

Zbývá ještě zmínit rozjařenou hudbu Nina Roty, vyznačující se silným podílem dechových nástrojů a jednoduchými melodiemi (které si někdy notují i samy postavy). I její zásluhou má příběh rozměr lidové veselice, jíž se někdy škodolibě, někdy radostně účastní celá Padova.

JAN JAROŠ


logo_prima.gif (1897 bytes)Pátek 21. 6. 2002 PRIMA - 21.40 hodin

Velitel čety

Poručík Jeff Knight se po absolvování Vojenské akademie ve West Pointu okamžitě dostává do Vietnamu. Příslušníci čety, které má velet, jsou už zkušení váleční harcovníci a jeho jako velitele berou s rezervou - je pro ně pouze velitelem "podle příručky". Postupně se však nažehlený poručík mění v ostříleného bojového veterána, s nímž se jeho muži jen neradi loučí. Do té doby však musí Jeff projít krutou školou nelítostných bojů proti mnohonásobné přesile Vietkongu uprostřed vietnamské džungle.

Režie Aaron Norris. Hrají Michael Dudikoff, Robert F. Lynos, Rick Fitts, Brian Libby, Michael De Lorenzo, Tony Pierce, Jesse Dabson a další.


Sobota 22. 6. 2002 PRIMA - 22.30 hodin

Gia

Po rozvodu rodičů se musela Gia Marie Carangiová starat sama o sebe. Nejdříve nastoupila v otcově restauraci, využila však první příležitosti a odešla s mladíkem T. J. do světa. Svou spontánností, frivolností a sexappealem zaujala fotografa a brzy se jí podařilo proniknout do zaběhnuté agentury. Zpočátku bydlela na předměstí, její kariéra však stoupala strmě vzhůru a zanedlouho se Gia stala vyhledávanou prvotřídní modelkou. Při práci se seznámila i se svou životní láskou, vizážistkou Lindou. Ta však měla přítele, který - když odhalí jejich lesbický vztah - se s Lindou rozejde. S přibývající slávou a penězi získává Gia i hvězdné manýry. Je krásná, originální, sexy, úspěšná, bohatá, ale nešťastná. Postupně začíná propadat drogám. Jednoho dne se zhroutí a v nemocnici jí diagnostikují syndrom získané ztráty imunity - AIDS.

Hrají Angelina Jolieová, Elizabeth Mitchellová, Eric Michael Cole, Kylie Travisová, Louis Giambalvo, Mercedes Ruehlová, Faye Dunawayová a další.


Neděle 23. 6. 2002 ČT 2 - 17.05 hodin

I rodinné rozepře mohou pobavit

Mezi americkými konverzačními komediemi 30. let vyniká Nahá pravda. V lehkovážné poloze zachycuje průběh jednoho manželského rozvratu, který povstal z malicherných příčin. Režisér Leo McCarey se spolehl na vtipné průpovídky pronášené oběma znesvářenými protagonisty, na lehký tón ironizujícího špičkování. Lekce, kterou kdysi udělil Shakespeare Zkrocením zlé ženy, zjevně inspirovala i zde.

S odstupem bezmála sedmdesáti let lze jistě konstatovat naivitu i spekulativnost zápletek, chabě prokreslený vývoj vedlejších vztahových linií, povrchní uchopení jednotlivých postav, ztrácejících svou osobitost a soustředěných jen na pronášení pohotových replik. Je také nutno přijmout dobová pravidla hry: ateliérovost, neumělé zadní projekce i sociálně sterilní prostředí lidí bez jakýchkoli existenčních starostí, jejichž jedinou zábavou jsou milostné trable. Film s nadsázkou glosuje mnohé až absurdní stereotypy související s manželským rozvratem: kupříkladu největší spor se rozhoří o to, komu bude svěřen do péče - pes. Velký podíl na zdárném výsledku mají i herecké výkony, přizpůsobené zvolenému stylu. Znesváření Jerry (Cary Grant) i Lucy (Irene Dunneová) si hledají nové partnery, ale žádný nově budovaný vztah nevydrží - i zásluhou nenápadných zásahů, k nimž se navzájem uchylují. Po většinu vyprávění je to Jerry, který svými suchými, zlomyslně podbarvenými vtípky přivádí Lucy do rozpaků (viz třeba taneční scénu, kdy Jerry nechá divokou skladbu zahrát ještě jednou), v závěru však bere osud manželství do svých rukou právě Lucy. Zatímco Dunneová zůstává v intencích poněkud již vyšumělé salonní komiky, Grantovi se daří obohacovat svou kreaci úsměvně podezíravými pohledy i neškodně potměšilou radostí z potíží, do nichž svou ženu s úspěchem manévruje.

Režisér zužitkoval osvědčené divadelní postupy včetně nenadálých příchodů postav na scénu a jejich případného schovávání. Duchaplné hříčky "mimo čas a prostor", k nimž Nahá pravda patří, si ve své době zjednávaly pozornost publika a inspirovaly i české filmaře - pod jejich přímým vlivem vznikl např. Kristián.

(jš)