TV TIPY
Pondělí
25. 3. 2002 ČT 2 - 21.30 hodin
Neviditelný
muž
Fantastický román H. G. Wellse
Neviditelný muž byl poprvé natočen v roce 1933 Jamesem Whalem. Příběh vědce,
který objeví sérum, jež ho činí neviditelným, patřil v době svého vzniku k
populárním filmovým atrakcím. Režisér Whale dokázal příběh člověka, jemuž se
splní odvěký lidský sen, ale platí za to šílenstvím, odlehčit černým humorem a
podařilo se mu geniálně obsadit titulní roli. Ztvárnil ji anglický herec Claude
Rains (1889-1967), který jí v Hollywoodu (a ve zvukovém filmu) debutoval a okamžitě
se stal jedním z nejvýraznějších charakterních interpretů amerického filmu, ač ho
v tomto snímku na plátně téměř nespatříme. Filmovou "nesmrtelnost" mu
přinesla postava kapitána Renaulta v Casablance. Jeho snoubenku ztělesnila Gloria
Stuartová, která by možná byla dnes zcela zapomenuta, kdyby se nepřipomněla rolí
staré Rose v Cameronově diváckém hitu Titanic. Neviditelný muž se v průběhu let
dočkal jednak několika pokračování a také nespočetně remaků, z nichž poslední
natočil Paul Verhoeven pod názvem Muž bez stínu (1999).
Úterý 26. 3. 2002 ČT 1 - 19.00 hodin
Chodil
světem Oštrozok
Barevně
jásavý a plný rozpustilé fantazie je nový sedmidílný Večerníček Oštrozok.
Animovaný ploškový seriál vznikl na motivy knížky Jindřišky Ptáčkové Chodil
světem Oštrozok, jehož hrdinou je spisovatel a přítel zvířat pan Lorenc. V domku s
ním žije kromě jiných také podivuhodný tvor - Oštrozok šarpálový. Původně
"zaseknutý nápad" v hlavě pana Lorence zhmotnila Čarodějnice a vytvořila
vskutku zvláštní bytost. Nepodobá se žádnému zvířeti - a přece je tak trochu
podobný všem, má dobré srdce a je připraven pomáhat potřebným... Výtvarnice
Helena Dušková si na jeho podobě opravdu dala záležet, povedli se jí i ostatní,
kteří seriálek zabydleli.
Režisér Jiří P. Miška
si jako vypravěčku vybral Jaroslavu Kretschmerovou, která půvab
"oštrozích" příběhů umocnila příjemným projevem. Zkrátka,
velikonoční premiéra jako malovaná.
Středa 27. 3. 2002 NOVA - 20.25 hodin
Slavnosti
sněženek
Lyrická komedie z roku 1983 zachycuje
tradičním Menzlovým stylem život v chatové oblasti v Kersku, nedaleko Prahy.
Tříšť jednotlivých epizod je rámována vyprávěním o skolení kance a slavné
myslivecké hostině v místní restauraci Hájenka. V mozaice příběhů se pojí
poetično s realistickým pohledem, nadsázka a humor, události veselé, vážné i
smutné, prožívané celou řadou více či méně kuriózních postav a postaviček.
Hrají Rudolf Hrušínský,
Jaromír Hanzlík, Josef Somr, Petr Čepek, Bořík Procházka, Ferdinand Havlík, Jiří
Schmitzer, Libuše Šafránková a řada dalších.
Čtvrtek 28. 3. 2002 PRIMA - 12.25 hodin
To dítě
není moje
V menší
americké porodnici se během deseti minut narodili dva chlapci, Morgan Barlow a Luke
Wells. Když Linda Wellsová poprvé uvidí svého syna mimo porodní sál, má dojem, že
dítě je vyměněné, ale nikdo tomu nevěnuje pozornost. Při loučení se Sárou
Barlowovou si slíbí, že si zavolají, ale péče o miminka je natolik zaměstnává,
že teprve po osmnácti měsících si Sára sedne k telefonu, nesetká se však u Lindy
se vstřícností. Lindin manžel vyslovil pochybnost, zda je dítě vůbec jeho...
Režie Douglas Barr. Hrají
Melissa Gilbertová, Rosanna Arquetteová, James McCaffrey, David Andrews, Mary Maraová,
Susan Barnesová a další.
Pátek 29. 3. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin
Láska v
carském Rusku
Ruský
režisér Nikita Michalkov proslul už za komunistického režimu svobodomyslností - jeho
filmy (Pět večerů, Oblomov, Příbuzenstvo...) patří k tomu nejlepšímu, co tehdy
vzniklo. Teprve v Lazebníku sibiřském mohl plně vyslovit svůj obdiv k
carskému Rusku, jakkoli byl nařčen z kýčovitosti a idylizace. Michalkov si skutečně
neláme hlavu s historickou hodnověrností, nijak neskrývá hollywoodský styl, kterým
si podmanil nejen ruské publikum. Splňuje požadavek sugestivně odvyprávěného
kostýmního melodramatu s výraznou příměsí humorných zápletek.
Však také prohlásil, že
nevypráví o Rusku, jaké bylo, nýbrž o takovém, jaké by chtěl někdy spatřit. A
své postoje demonstruje zejména na příhodách emancipované Američanky Jane (Julie
Ormondová), která neskrývá své okouzlení ruským svérázem.
Lazebník sibiřský patří k
nejnákladnějším evropským projektům, jaké v posledních letech vznikly. Evokace
ruského prostředí je podmanivá a okouzlující, v konfrontaci východního a
západního životního stylu nenačrtává Rusko po všech stránkách zaostalé, naopak
zdůrazňuje jeho mravní vyspělost. Zaujme důraz na modelovou příkladnost: studenti
kadetní školy, budoucí elita armády, jsou představeni jako vzor - hýří
bezstarostností i dovádivým humorem, ochotni vzápětí svést šermířský souboj na
život a na smrt. V kresbě charakterů ani jednotlivých situací režisér nešetří
sytými barvami, spoléhá se na neslábnoucí, i zvonivou hudbou podpořenou dynamiku
vypravění, události se doslova valí jedna za druhou v téměř oslepujícím
kaleidoskopu, pestrém reji, který pokaždé ústí v mohutné crescendo. Michalkov celé
vyprávění zarámoval vzpomínkami hlavní hrdinky, která po letech spisuje svému
synovi taje jeho původu a vybavuje si přitom události, od nichž sice uplynula dvě
desetiletí, ale na něž nikdy nezapomene. Jak dojemné...
(jš)
Sobota 30. 3. 2002 ČT 1 - 21.05 hodin
Legenda o
vášni
Herecké hvězdy Brad Pitt, Anthony Hopkins,
Julia Ormondová a Aidan Quinn se představí v hlavních rolích romatické rodinné
ságy o lásce a nenávisti. Roku 1913 se bývalý plukovník William Ludlow v dopise od
manželky dozví, že nejmladší z jeho tří synů, Samuel, si přiveze domů ze studií
na Harvardu svoji snoubenku. Příjezd půvabné, inteligentní a bezprostřední dívky
na ranč v Montaně pak zapůsobí jako načasovaná bomba. Oči na ní může nechat
snoubenec, bratři, ale i jejich otec. Od této chvíle všichni bojují o její srdce.
Situaci načas řeší první světová válka, v níž zemře Samuel. Na ranč k velké
lásce a otci se vracejí jen starší Alfred a nejmladší Tristan. Právě s Tristanem
se rozhodne mladá žena natrvalo spojit svůj osud. Její volba vnáší do rodinných
vztahů nepřekonatelné trhliny...
Režie Edward Zwick.
Neděle 31. 3. 2002 ČT 1 - 20.00 hodin
Jak se
rebeluje tancem a hudbou
Dospívání
v nadějných i tragických 60. letech se stalo námětem řady českých filmů,
namátkou připomínám Báječná léta pod psa či Pelíšky. Nejnověji se k této
látce obrátil Filip Renč, tentokrát v podobě muzikálu Rebelové. Jaké si
zvolil téma? Jak trojice čerstvých maturantek hledá opravdovou lásku - na jedné
straně je chtějí získat spořádaně "otesilovaní" spolužáci, na druhé
straně je fascinují samorostlí "kovbojové", ve skutečnosti zběhové z
vojny.
Renč vyprávění rozčlenil do
tří vzájemně se prolínajících okruhů. Rozehrává "činoherně"
pojednané milostné hrátky. Užívá taneční výstupy a popěvky zasazené do reálu,
přičemž v jejich choreografii i hlasovém ztvárnění shledávám dotyk (možná i
nevědomý) sotva předstižitelných Starců na chmelu. Začleňuje stylizované
"hudební klipy", napodobující proslavené Roháčovy a Podskalského
televizní písničky jak obrazově (dvojrozměrné studiové kulisy) a výtvarně
(koláže tlumených barev mají evokovat původní černobílé ztvárnění), tak
pohybově a zvukově.
Jak uspěl s konstruováním jednotlivých rovin?
Nepříliš okoukaní ústřední představitelé někdy končívají u ochotnické
šarže zvědavých, chichotavých i o pravé lásce snících děvčat, či u směšné
karikatury hochů ze "slušných" rodin a idealizovaných zběhů, hrajících
si - pokud jimi už nejsou - na sympatické drsňáky. Původní písňové texty a
melodie, které tvoří páteř celého filmu (vyslechneme je v původním znění i nově
nazpívané) jsou provázány více či méně šťastně se syžetovou osnovou a působí
s předpokládaným nostalgickým nádechem, sborové taneční výstupy dosáhly jisté
emotivní síly díky své choreografické prostotě.
Zazlívám však Renčovi, že
zcela pominul, čím 60. léta byla tak mimořádná, v čem se tajila jejich
inspirativnost, jak odbourávala zdánlivě pevné ideologické krunýře. Ve spolupráci
se Zdeňkem Zelenkou si totiž vymyslel sladkobolnou love-story, jaká už v oněch letech
- neřkuli dneska - byla anachronismem. Celou dramaturgickou koncepci takto postavených
milostných historek už kdysi krásně zparodoval Tomáš Vorel v Pražské pětce
(vzpomínáte na povídku Na brigádě?). Pikantní na tom všem je, že tenkrát si
postavu navenek drsného, ale přitom citlivého "kovboje" - i s nezbytným
kloboukem na hlavě - zahrál Tomáš Hanák, tentýž Hanák, který v Rebelech
představuje chápavého otce dospívající dcery, jež se zhlédla právě v takovém
typu. Jenže Renč - a též Hanák - to všechno prezentují se sebezničující
vážností.
JAN JAROŠ |