13
vychází 18. 3. 2002

Zpět na obsah         

Rozhlasová publicistika


JAK TO VIDÍ RUDOLF KŘESŤAN

Autor je jedním z pravidelných hostů Arény fejetonistů; pořad je vysílán v rámci Dobrého odpoledne na stanici Český rozhlas 2 - Praha.

Kdo je v pozadí

Dnes a denně se setkávám s nějakou investigativní neboli pátrací reportáží. Proto se domnívám, že je na čase, aby někdo přišel také s investigativním fejetonem.

Vše začalo na domovní vývěsce. Všiml jsem si tam přišpendleného sdělení, ve kterém výrobce vizitek nabízel vytištění nových navštívenek. Bylo tam zdůrazněno, že je to nabídka zcela aktuální, protože probíhají změny telefonních čísel. U nás doma už bylo nedávno nové číslo zavedeno, a tak jsem se nad tou vizitkovou nabídkou zamyslel.

Jak jsem se tak zamyslel, napadlo mě, že přečíslování telefonů je vlastně výborný počinek pro výrobce navštívenek. A což teprve po letošní očekávané noci z 21. na 22. září! Mám na mysli noc, ve které má během tří hodin dojít k radikálním změnám čísel v celé zemi. Však se té noci taky začíná přezdívat Noc dlouhých čísel.

Odtud byl už jen krůček k domněnce, že také mnohé další změny jsou pro výrobce vizitek vítanou nahrávkou k výdělku. Navštívenky má čím dál tím víc lidí a každá změna některého z údajů si říká o to, aby si člověk nechal udělat zase vizitku novou. A tak mě napadlo, že výrobci navštívenek by mohli mít zájem na vzniku takových změn.

Výsledně mě ta úvaha pak přivedla ke zcela netušeným souvislostem. Co když za všemi těmi změnami jsou právě výrobci vizitek?!

Někdo pokládá za původce různých probíhajících změn tajemné zednáře, někdo jiný zase mafiány, někdo staré struktury, někdo nové struktury, někdo staronové struktury, případně další zákulisní síly. Ale proč by to stejně tak nemohli být výrobci vizitek? Motiv by měli!

Jejich dlouhé prsty tuším v mnoha a mnoha oblastech. Nevylučuji dokonce ani to, že stáli i za rozdělením Československa. Umíte si představit ty lukrativní zakázky, když se vizitky náhle musely houfně měnit kvůli změně slova Czechoslovakia na Czech republic?

Řada lidí si na vizitky potrpí a jen málokdo k nim má takový vztah jako šachista ing. Eduard Prandstetter. Svěřil se mi s tím, že slovo vizitka mu připomíná nepříjemnou nemocniční vizitu. Naopak můj bývalý redakční kolega Jaroslav Pacovský mi jednou řekl, že by nebylo od věci blýsknout na vizitce nějakými tituly ve francouzštině. Konkrétně uvažoval o překladu výrazů jako "člen bytového družstva" a "člen Sdružení rodičů a přátel školy".

Zcela zvláštní navštívenku mi podal zpěvák Pepa Nos. U svého jména tam měl upřesnění - cituji doslova: "Skladatel, textař, hudebník, zpěvák, herec, učitel jógy, zedník." Protože účinkoval na křtu jedné z mých fejetonových sbírek, doporučil jsem mu, aby si tu škálu rozšířil ještě o výraz kmotr. Nejsem si ovšem jist, jestli by si někdo nevykládal takovou kvalifikaci jinak.

Na výrobu vizitek navazuje ještě další možnost komerčního uplatnění, a to nabídka takzvaných vizitníků. Mám na mysli příruční albíčka s umělohmotnými stránkami rozdělenými na kapsy, do kterých se dají jednotlivé navštívenky vkládat. Jednou jsem dostal takový dárek od svých dcer k Vánocům. Ještě více než albíčko samotné mě potěšilo, že dcery tam potají našoupaly všechny vizitky, které jsem měl od někoho poházené v šuplíku - a učinily tak podle abecedy.

Snad se výrobci navštívenek neurazí, když jim budu říkat zkráceně vizitkáři. Neváhám vyslovit podezření, že to byli také oni, kdo iniciovali vznik internetu a elektronické pošty. A to s rafinovaným záměrem, aby lidé museli vyhodit své předchozí vizitky a nechali si natisknout nové s uvedením e-mailové adresy. Případně i s adresou podnikové nebo osobní www stránky.

Každá taková novinka si říká o potřebu natištění nové navštívenky. Kdo na tom profituje? Vizitkáři! Mohou to být i oni, kdo zvedá nájmy v centrech měst, odkud se pak různé firmy i jednotlivci stěhují na předměstí, čímž mění adresy a potažmo i vizitky! Stejně tak budou mít výrobci vizitek přímý zájem na vzniku co největšího množství nových úřadů, protože to znamená i vznik nových úředníků a výsledně i vznik nových vizitek.

Bylo by z mé strany nespravedlivé, kdybych úsilí vizitkářů spojoval jen a jen s jejich zájmem o další a další zakázky. Je třeba se zmínit také o určitých zásluhách.

Z důvodů, které jsem už uvedl, předpokládám, že jsou původci postupující modernizace telefonní sítě. Je pravděpodobné i to, že nějak tajně podporují zájem o studium a o dosažení titulů. Určitě jsou to oni, kdo se postarali o to, aby u nás vedle předchozích titulů jako inženýr a doktor přibyly i takové jako bakalář, magistr a další. Zkrátka aby těch titulů bylo co nejvíc. Tím pádem má pak co nejvíc lidí zájem odložit své předchozí vizitky a nechat si udělat nové, kam si ten právě získaný titul nechají doplnit.

Za kuriózní výtvor vizitkářů pokládám vznik jedné vizitky posmrtné. Setkal jsem se s ní ve španělské Valencii v tamním muzeu vědy. Ve vstupní hale vítal návštěvníky muž v Einsteinově masce, a kdyby někdo náhodou jeho tvář nepoznal, tak rozdával lidem navštívenky se svým jménem.

A jděme ještě dál. Kdo ví, jestli by se mladí lidé vůbec ještě ženili a vdávali, kdyby vizitkáři soustavně a promyšleně neudržovali ve společenském vědomí sňatkový úzus. Proč? Aby novomanželka po změně příjmení si záhy po svatbě nechala dělat novou vizitku!

Hle, kam až mě dovedla zmínka na domovní vývěsce, že ta a ta firma nabízí výrobu nových navštívenek v souvislosti s přečíslováním telefonů. Pozoruhodné bylo, že i ta firma se tam představovala svým telefonním číslem, takže - jak už to v dějinách bývá - spadne výsledně i původce do své vlastní pasti a vizitky si bude muset vyměnit i on!