S
inscenačním projektem hry na motivy středověké morality Kdokoli přišla redakce
slovesné umělecké tvorby Českého rozhlasu Plzeň jako s pokusem začlenit vlastní
dramatickou tvorbu do souvislostí evropských trendů v rozhlasové hře a uměleckém
dokumentu. Při poslechu ukázek, které přivážejí kolegové z mezinárodních
soutěží, je patrné, že od přísně studiové práce s uměle vytvořenou studiovou
realitou se stále více i v dramatické tvorbě vychází "do světa", do
autentických prostředí s jejich hluky a zvláštním způsobem řeči.
Právě z kontrastu toporného jakoby lidového verše
středověké morality se zvukem a mluvou aktuální současnosti je vystavěna hra Byl
jest jeden člověk. Pro člověka Kohokoli si přichází Smrt a volá ho jménem
Boha k poslednímu soudu: člověk se zdráhá, smlouvá, hledá, kdo by mu pomohl. Podle
středověké morality jediným přijatelným doprovodem před soudnou stolici Boha jsou
dobré skutky, nic a nikdo jiný člověku s vyúčtováním pomoci nemůže. V plzeňské
adaptaci se člověk potkává se smrtí v různých dopravních prostředcích,
komunikuje s ní pomocí nejmodernější techniky, Smrt je všudypřítomná a člověku
vždy nablízku, v letadle jako v autě nebo na městské ulici. Nakonec ovšem si svého
Kohokoli bere stejně jako kdykoli v dějinách lidstva - krutě i milosrdně zároveň,
za klapotu koňských kopyt a rachotu kočárových kol.
Rytmus a spád inscenace jsou
dílem hudební složky, jejímž autorem je klávesista Eduard Spáčil. Jeho
přítomnost také znamenala odlišný způsob natáčení, herci interpretovali texty
inspirováni a rytmizováni jeho improvizacemi. A naopak klávesista na místě
pozměňoval připravenou kompozici podle hereckých typů a jejich projevu. Natáčelo se
bez playbacku, naživo.
Text byl při svém vzniku
inspirován hereckými osobnostmi Moniky Švábové, představitelky Smrti, a Pavla
Kikinčuka, který hraje člověka Kohokoli. Autorka textu Alena Zemančíková i
režisér Miroslav Buriánek se pokusili v této své práci zúročit postupy
plzeňského tvůrčího týmu, vybrušované léty sobotních a nedělních literárních
i dokumentaristických pořadů i slovesných projektů pro literární vysílání
stanice Vltava. Ze západních Čech, odkud pocházel Jan z Teplé (neb ze Žatce či ze
Šitboře), středověký autor existenciálního sporu člověka a smrti Oráč z Čech,
je to pokus o dramatický, zcela aktuální příspěvek k věčnému tématu evropské
křesťanské kultury.
(zem)