6
vychází 28. 1. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 4. 2. 2002 ČT 2 - 17.45 hodin

Mistryně světa za železnou oponou

Česká krasobruslařka Alena Vrzáňová (1931) začala sportovat ve třech letech - rodiče jí koupili lyže a každou zimu jezdili do Krkonoš. Brzy se však dostala i k bruslení. Poprvé startovala na mistrovství republiky v roce 1946 jako juniorská šampionka. Téhož roku odjela na přípravu do Velké Británie, kde ji trénoval Arnold Gerschwiler. V roce 1947 vyhrála domácí šampionát, na světě byla sedmá. Po únoru 1948 ovšem její přípravu ve Velké Británii kritizovalo vedení tehdejší sjednocené tělovýchovy, zvlášť v Rudém právu je k nalezení několik útočných článků. Nicméně i potom se jí podařilo "šéfy" přesvědčit a místo odjezdu do Moskvy, kde měla trénovat malé krasobruslaře, vrátila se zpět na trénink do Londýna.

Vyhrála mistrovství republiky v letech 1947, 1948, 1949 a 1950, stala se mistryní světa (1949 a 1950) a v roce 1950 mistryní Evropy. Na doporučení otce se nakonec rozhodla k emigraci a od roku 1950 žije v USA, kde začala jezdit v lední revue Ice Follies. Sama říká, že se musela učit všechno znovu, profesionální show vyžadovala něco úplně jiného než amatérské závody. Účinkovala v televizních reklamách i rozsáhlejších televizních pořadech.

(r)


Úterý 5. 2. 2002 ČT 2 - 20.00 hodin

Ve stopách medvědích obrů

Na aljašském ostrově Kodiak žije asi 2700 medvědů-kodiaků. Stejně jako grizzly nebo brtník je kodiak jedním z poddruhů medvěda hnědého. Kodiaci žijí ve volné přírodě pouze na tomto aljašském ostrově. Hojnost potravy, hlavně početná hejna lososů, jsou hlavní příčinou, že dorůstají opravdu úctyhodných tělesných rozměrů. Samci mohou dorůst hmotnosti až 900 kg, tedy stejně jako medvěd lední a dvakrát více než legendární grizzly. Stejně jako grizzly mají kodiakové pověst nebezpečných tvorů. Samice chránící svá mláďata, může být velmi útočná. Lidé mají sklon tuto skutečnost zveličovat, což mívá pro život medvědů neblahé následky.


Středa 6. 2. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin

Vzpomínka na Mejlu

V nedávném televizním dokumentu vyprávěli členové legendární kapely The Plastic People Of The Universe (to už byli tuším bez Mejly Hlavsy) o tom, jak se vlastně stali "disidentským" souborem: Žádná převratně vzdorná rozhodnutí či cílené protesty, prostě jen chtěli hrát po svém, dělat hudbu, která se jim líbila. Jenže právě to se režimu nelíbilo. Pronásledování Plastiků, přesněji jejich obrana, dalo vlastně základ k vzniku společenství lidí dosud většinou v "tiché" opozici a posléze i k Chartě 77. Také o tom se leccos dozvíme v dokumentu Mejla z ostravského cyklu Předčasná úmrtí. Snímek však především představuje životní osud Milana Hlavsy, protagonisty Plastiků, jak jej vidí přátelé a spolupracovníci.

Talentovaný dlouhovlasý muzikant (co s tím měl potíží!), ročník 1951, začal už ve čtrnácti hrát v břevnovských beatových kapelách; na podzim 1968 založil s přáteli The Plastic People Of The Universe. První koncert měli v únoru 1969 ve střešovické hospodě Na Ořechovce a hned téhož roku získali cenu Mladého světa. Začalo se o nich příznivě psát, ale už na začátku sedmdesátých let se nad kapelou stáhla mračna, stala se dokonce "předlohou" pro jeden z dílů normalizačního seriálu o majoru Zemanovi...

(ap)


Čtvrtek 7. 2. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin

Ledová bouře zamíchala lidskými osudy

Americké melodrama Ledová bouře se řadí mezi rodinné kroniky, které chtějí postihnout mentalitu běžných Američanů - jak spolu vycházejí, jaké mají sny, co prožívají. Vyprávění se odehrává v roce 1973, kdy v televizi běží stále zpravodajství o aféře Watergate. Společenský kontext ovšem tvoří jen vnější kulisu, která nijak nezasahuje do komorního příběhu, jak jej prožívají dvě spřátelené rodiny. Režisér Ang Lee (naposledy proslavený akčním hitem Tygr a drak) sice pečlivě rekonstruoval dobové reálie, veřejnou dopravu, oblečení, účesy, auta i zábavy, ale samotné dění s tímto rámcem příliš nesouvisí, mohlo by se odehrávat vlastně kdekoli.

Rozklíženost manželského soužití i milostnou trýzeň teenagerů film líčí se smyslem pro tragikomickou nadsázku a trapasy. Ústřední je téma bezradné nespokojenosti, zvláště u ženských hrdinek - zatímco Janey (Sigourney Weaverová) marně hledá uspokojení v milostných pletkách, neboť příliš usedlý manžel jí přestal vyhovovat, Ellen (Joan Allenová) navíc zápolí s psychickými problémy, třeba s kleptomanií. Všichni se pohybují v bludném kruhu vyhaslých citů, v marných únicích, věříce, že ve chvilkových avantýrách překonají okoralost své existence.

Stejný prostor je věnován i dospívajícím dětem: jejich erotická zvídavost ovšem naráží - vesměs u hochů - na neprůbojnost, na obtíže s vedením námluv, zatímco čtrnáctileté děvče je jakoby fascinováno mladším bratrem svého zamilovaného kamaráda, přitahováno dotyky a laskáním. Režisér ukazuje, jak se lidé bez rozdílu věku i pohlaví rádi schovávají za nasazené masky, jak se ochotně přizpůsobují rituálům, které zbavují potřeby zvažovat i nést odpovědnost. Rozuzlení do všech rozehraných vztahů vnáší zimní noc, kdy déšť mrznul na silnici, pokrýval větve stromů zvonivou ledovou tříští a lámal sloupy elektrického vedení. Spadlé dráty sršící jiskrami se dokonce pro jednoho z aktérů stanou osudnými. A jen pozvolna všem dochází, že dosavadní nezávaznost jednou provždy změnila své obrysy.

JAN JAROŠ


Pátek 8. 2. 2002 NOVA 10.15 hodin

Jezinky a bezinky

Abby Brewsterová a její sestra Martha jsou dvě sladké, zdánlivě neškodné staré dámy. Jejich specialitou je ale otrávené bezinkové víno, kterým vraždí své nájemníky a pak je pohřbívají ve sklepě. Tetičky mají tři synovce. Hloupého, ale jinak neškodného Teddy, který žije v domě s tětičkami, je přesvědčený, že je Theodore Roosevelt a kope tetičkám hroby pro otrávené nájemníky v domnění, že kope panamský průplav. Pak je tu nebezpečně duševně chorý Jonathan, a konečně Mortimer, obyčejný divadelní kritik a donedávna zapřisáhlý odpůrce manželství. Jenže teď je zamilovaný a proto se oženil. Rozhodne se navštívit tetičky, aby se jim pochlubil s nevěstou. Tím však končí nejen bezstarostné dny mladých snoubenců, ale také tetiček. Režie Frank Capra. Hrají Cary Grant, Priscilla Laneová, Josephine Hullová, Jean Adairová, John Alexander, Raymond Massey, Peter Lorre a další.


Sobota 9. 2. 2002 ČT 2 - 10.30 hodin

Usmívej se, lásko má

Luk královny Dorotky - sbírka povídek v duchu renesančních příběhů - pochází z roku 1932 z mistrovského pera Vladislava Vančury. Některé z nich v 70. letech využil stejnojmenný film, povídka Usmívající se děvče však zůstala stranou filmařské pozornosti. Příležitosti se chopil dramatik a scenárista František Pavlíček, který podle ní napsal televizní hru Usmívej se, lásko má. Hlavním motivem je milostný cit, smyslová okouzlení a láska, nikoliv však osudová, ale škádlivá a hravá. Příběh z třicátých let se odehrává v poklidné letní pohodě okresního městečka, kam zavítá proslulý flašinetář Houra se svou vlezlou písničkou, která se líbí zejména místním paním a dívkám...


Neděle 10. 2. 2002 ČT 1 - 15.40 hodin

Jiří Trnka znovu krásně kouzlí

Česká televize připravila záslužnou retrospektivu klasika českého animovaného filmu Jiřího Trnky (1912-1969). Tento mnohostranně nadaný umělec, proslavený i knižními ilustracemi, povznesl k mezinárodní proslulosti zejména loutkové počiny, jimž vtiskl neopakovatelnou něhu a poetičnost. Především však prokázal, že zdánlivě druhořadá oblast "dětské zábavy" může vystoupat k uměleckým výšinám, aniž by ztratila ze zřetele diváka.

Jiří Trnka s jednou ze svých loutekNa obrazovce spatříme všechny důležité Trnkovy snímky, ať již se jedná o rané pokusy z druhé půle 40. let, kdy si teprve zkoušel výrazové i technické možnosti (Špalíček, Císařův slavík), či o zralá díla, uchvacující bravurním zvládnutím vypravěčských postupů i svrchovaným pojednáním zvoleného tématu (Bajaja, Staré pověsti české, přepis tří epizod z Haškova Švejka, Sen noci svatojanské). I když prokázal, že lze adekvátně převádět i významná díla světového písemnictví, postupně opouští závětří pohádkově únikových příběhů. Jeho poslední snímek Ruka dospěl k působivému podobenství o údělu umělce, neustále omezovaného a trýzněného zlověstným dohledem, jak jej symbolizuje všudepřítomná ruka, sahající odkudsi shůry. Jednalo se ovšem o téma pociťované zřejmě v mezinárodním kontextu - i Lenicova animovaná hříčka "A" (z tehdejšího západního Německa) se věnuje témuž.

Staré pověsti české, inspirované Jiráskovou sbírkou bájných vyprávění, vznikaly roku 1952, v době nejhoršího politického temna. Přesto jím nejsou dotčeny. Trnka si uhájil nezávislost, vyvázán z nutnosti jakkoli poklonkovat novým mocipánům. V šesti epizodách vypráví o mytických postavách z dávných národních dějin, schopen každou z postaviček obdařit výraznou charakterizací, dovést ji k významotvorné zkratce v pohybu a reakcích. Každému z příběhů vtiskl vypravěčskou svébytnost. Prokázal, že i loutkový film postihne ztěžklý patos mýtu, aniž by se vystavil zesměšnění, vysloví protikladné emoce, postihne složité významové předivo. Staré pověsti české právem náleží mezi špičková díla nejen 50. let.

(jš)