5
vychází 21. 1. 2002

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 28. 1. 2002 ČT 2 - 21.30 hodin

Jak se slepují rozbitá rodinná pouta

Ačkoli filmy Mika Leigha patří k tomu nejlepšímu, co anglická kinematografie nabízí, české televize se jim snad plánovitě vyhýbají. Teprve nyní ČT uvede dva snímky, mapujících režisérovo nejnovější období. Prvním z nich jsou Tajnosti a lži, s nimiž Leigh před sedmi lety zvítězil na prestižním canneském festivalu. Patří do apelativní linie děl zdůrazňujících vstřícnost a vzájemné pochopení v mezilidských vztazích; u bytostného skeptika Leigha však překvapí naděje, kterou svým postavám otevírá. Film vypráví o mladé černošce Hortense, která vyrůstala jako adoptované dítě. V dospělosti vyhledá svou biologickou matku. A probleskne i rasová otázka: hrdinka (decentně ji ztvárnila Marianna Jean-Baptisteová) zprvu odmítá uvěřit, že se mohla narodit bílé matce...

Britského režiséra M. Leigha naše televize dosud zanedbávaly, působivý film Tajnosti a lži (na snímku záběr z filmu) je splátkou na dluh, která diváky příjemně překvapíLeigh volil polohu střídmě vyprávěného komorního dramatu s výstižně napsanými dialogy, kterým nechybí humorná nadsázka. Příběh se dotýká problémů kolem hledání životních jistot, ať jsou to existenční, nebo vztahové otázky. Některé výjevy - třeba nesmírně dlouhá a přitom v jediném nehybném záběru natáčená scéna prvního setkání Hortense a její matky Cynthie (ve strhujícím podání Brendy Blethyové) - jsou úchvatné mistrovsky rozehranými proměnami stavů a rozpoložení. Je až neuvěřitelné, co všechno lze vyslovit pouhou změnou výrazu ve tváři či nasazení hlasu.

Leighův podíl na celkovém sugestivním vyznění je mimořádný, ale snad ještě podstatnější je doslovný herecký koncert obou protagonistek. Vedle psychicky vyrovnané černošky, s decentní zvídavostí pátrající po tajích svého původu, je to mírně hysterická matka, podléhající afektovanému chování, které může provokovat - třeba už vlezlým, i když nejspíš neuvědomovaným používáním zdrobnělých výrazů v oslovení ("miláčku", "drahoušku"). A uvědomíme si, jak zde Leigh pootáčí sociální zakotvení: zatímco černá dívka vystudovala vysokou školu a získala dobře placené místo, její biologická matka živoří na pokraji nouze, navíc věčně rozhádaná se svou negativisticky založenou dcerou. Přesvědčíme se, že ke vzniku působivého filmu stačí málo - nalézt dostatečně nosné téma. A Leigh ví, že úplně obyčejný život kolem nás jich nabízí nepřeberné množství.

(jš)


Úterý 29. 1. 2002 ČT 2 - 23.40 hodin

Život - stavba povolena

Německý snímek režiséra Wolfganga Beckera nás zavede mezi mladé lidi do ulic Berlína. Jeho hrdinu Jana Nebela zastihneme ve chvíli, kdy na ulicích probíhají střety mezi policií a demonstranty. Je to náhoda, nebo osud, když mezi stovkami jiných do něj vrazí temperamentní Vera? Když se spolu ukryjí v bytě neznámých lidí, začne jejich dobrodružství. Neboť Jana zatkne policie, udělí mu vysokou pokutu a on přijde o práci na jatkách. Ani jeho soužití s Verou není snadné, protože dívka, představující protipól jeho introvertní povahy, skrývá svá tajemství. Důležitou roli ve snímku hraje atmosféra Berlína, města, jež se po sloučení obou částí proměnilo v obří staveniště. Tvůrci zachycují hrdiny v sychravém počasí a často v noci, což podtrhuje jistou depresivnost vyprávění. Na druhé straně je však odlehčeno řadou humorných epizod i životním optimismem, jenž vyzařuje z některých postav.


Středa 30. 1. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin

Dva životy Jurije Gagarina

Jurij Gagarin v dobách své kosmické slávyDalší díl cyklu dokumentárních portrétů osobností Předčasná úmrtí Miliony lidských očí věnovali tvůrci životnímu osudu Jurije Gagarina. Je především o tom, že let do kosmu rozlomil život tohoto muže na dvě různé části. Jurije Gagarina potkal neobyčejný osud nejen proto, že "jel na služební cestu tam, kam nikdo nejezdí", ale především proto, že se bez přípravy a vlastního přání stal přes noc ze soukromé osoby státním majetkem. Byl zaživa mumifikován, jeho předchozí život legendarizován a ten další diktován. Něco podobného občas potká panovníka, umělce či sportovce, ale ti všichni do určité míry se slávou a ztrátou soukromí a osobní svobody počítají. Gagarin nikoli. Celé finále jeho "prvního života" směřovalo ke kosmu, k fyzické, odborné a psychické připravenosti k letu, k jeho úspěšnému zvládnutí a návratu na Zemi. A k přípravě na další lety. Gagarin se nikdy nevzdal myšlenky, že se do kosmu jednou vrátí. Postupně oficialit ubývalo, ale teprve pět let po prvním letu se Gagarinovo jméno znovu objevovalo na seznamu náhradníků a v případě připravovaného projektu první kosmické stanice v seznamu jednoho týmu, který ji měl navštívit. Gagarin se po letité pauze znovu začal sám připravovat k novému letu do vesmíru. K přípravě pochopitelně patřily i cvičné lety ve stíhacích letounech. Jeden z nich se mu stal osudným...

(r)


Čtvrtek 31. 1. 2002 ČT 2 - 21.40 hodin

Tanečním pohybem lze vyjádřit cokoli

S názvem Tango mohou vyvstat potíže - označovala se tak řada pořadů: přinejmenším dvě inscenace, oscarový experiment Zbigniewa Rybczynského i nedávno uváděná vražednická tragikomedie Patrice Leconta. Nyní následuje pohled španělského režiséra Carlose Saury. Tento světoznámý tvůrce se po několika dokumentárně pojednaných holdech španělským tancům a hudbě vypravil až do Argentiny, aby se - tentokrát v hraném příběhu - zaměřil na přitažlivost tanga. Přejal zde schéma vyzkoušené již v Carmen: osobní problémy protagonistů se jakoby zrcadlí i v příběhu chystaného divadelního muzikálu.

Ačkoli melodramatické zakotvení jednoduchého milostného děje je zřetelné, poslední třetina příběhu náhle nabývá až metaforických rozměrů: nedotýká se jen zvůle sponzorů, diktujících si podobu představení a ochotných vetovat vše, co jim osobně se nelíbí, ale především zmiňuje závažná společenská témata, která lze s překvapivou účinností stylizovat do hudebně-tanečního tvaru.

Saurovo Tango není jen holdem krásnému tanci a půvabným melodiím, ale i příležitostí k zamyšlení nad společenskými tématyTýká se to především násilí a vojenských represí, tak častých na jihoamerickém kontinentu; taneční sekvence, symbolizující veškeré hrůzy mučení, patří mezi nejpůsobivější. Druhým okamžikem je závěrečná část s hromadným příchodem přistěhovalců, hudebně provázená proslulou melodií z Verdiho Nabucca. Zaplňují celé jeviště a postupně, zprvu jakoby nesměle a ostýchavě, na něm začínají tančit. Je až zvláštní, jakou pozornost Saura věnuje právě protikladu mezi kýčovitým melodramatem, do něhož je stylizován osud samotných umělců, a svrchovaně uměleckou výpovědí, kterou na jevišti vytvořili a která získala filmovým ztvárněním ještě více na působivosti. Téměř celý příběh se odehrává ve zkušebně či na jevišti, důležitou roli zaujímají posuvné průsvitné paravany a různobarevné osvětlení, výrazné je používání zrcadlových stěn, na nichž se odrážejí vystupující postavy i rameno jeřábu se zavěšenou kamerou. Věhlasný kameraman Vittorio Storaro využil všech možností k barevným i obrazovým kompozicím i k pozvolným jízdám.

Saura věnuje prvořadou pozornost hudbě a tanečním exhibicím, ale i jejich podmanivá krása v jednu chvíli doslova zhořkne, když se ozřejmí, že hlasitost tanga bývala ve věznicích tolik zesilována proto, aby překryla nářek mučených...

JAN JAROŠ


Pátek 1. 2. 2002 NOVA - 21.45 hodin

Vetřelec

Sedmičlenná posádka vesmírné vlečné lodi je probuzena z hibernace. Z blízké planety jménem Acheron bylo zachyceno vysílání neznámého původu a je nutno ji prozkoumat. Na povrchu nehostinné planety objeví průzkumníci trosky starého mimozemského korábu. Při prohlídce vraku na ně zaútočí podivný organismus a přisaje se přes přilbu k obličeji jednoho z nich. Po návratu do lodi a pokusu odstranit organismus z obličeje vytryskne z řezu jeho končetinou silná žíravina. Od dalších pokusů je proto upuštěno. Po čase organismus sám odumře, ale celé dobrodružství tím vlastně začíná.

Režie Ridley Scott. Hrají Sigourney Weaverová, Tom Skerritt, John Hurt, Ian Holm, Harry Dean Stanton, Yaphet Kotto a Veronica Cartwrightová.


Sobota 2. 2. 2002 ČT 1 - 20.50 hodin

Duch

Úspěšný bankovní úředník Sam žije s výtvarnicí Molly a mají krátce před svatbou. Jejich společný a šťastný život je však násilně přerván: při návratu z kina je Sam zastřelen neznámým mužem. Přitom ale dočasně získal neobvyklou výsadu, může se jako "neviditelný" dál pohybovat mezi živými. Protože objeví, že jeho smrt nebyla vůbec náhodná, chce nějakým způsobem varovat Molly. Navázat spojení se světem živých chce s pomocí prostřednice - poněkud bizarní černošky Ody Mae, která je schopna komunikovat s duchy...

Duchařskou komedii s Patrickem Swayzem a Demi Mooreovou v hlavních rolích natočil Jerry Zucker.


Neděle 3. 2. 2002 ČT 1 - 22.35 hodin

Věk zrady

Do ulic starého Říma a doby vlády nového císaře Vespasiana se vrací děj filmu, jehož hlavním hrdinou je dobrodruh a detektiv Marcus Didius Falco. Právě na něho se s náročným úkolem tajně obrací krásná Helena, dcera prominentního senátora a manželka vrchního velitele stráží Pertinaxe. Má najít jejího blízkého příbuzného Cata, který náhle zmizel beze stop. Prozíravému a bystrému Falkovi se do řešení značně choulostivého případu nikterak nechce, ale pochopí, že tento úkol odřeknout nemůže. Při nebezpečném pátrání po zmizelém Catovi mu naštěstí také pomáhá fyzicky nezvykle urostlý, pověstný gladiátor Justus...