číslo 52/2001
vychází 17. prosince

Zpět na obsah         

Televize
a film


TV TIPY

Pondělí 24. 12. 2001 PRIMA - 8.55 hodin

Zasněžená romance

Málo známý jazzový orchestr Phila Coreye šťastnou náhodou získá populární zpěvačku Vivian, a tím i celosezonní angažmá v proslulém horském zimním středisku. Těsně před odjezdem se má pianista a aranžér Ted Scott ujmout dobrovolné péče o jednoho z válečných uprchlíků. Proti zvyklostem jím však není malé dítě, ale sportovně založená půvabná slečna Karen Bensonová. Ted je okouzlen Vivian a od pobytu v horském středisku si slibuje naplnění jejich vztahu. Do Teda se však zamiluje Karin a uprosí manažera, aby ji místo k Tedově tetě odvezl s orchestrem do hor.

Režie H. Bruce Humberstone. Hrají Sonia Henie, John Payne, Glenn Miller (a jeho orchestr), Milton Berle, Lynn Bari, Joan Davisová, Nicholas Brothers a další.


Úterý 25. 12. 2001 NOVA - 20.55 hodin

Vzkaz v láhvi

Rozvedená Theresa Osborne jednoho dne při pravidelném běhání po pláži objeví láhev se vzkazem, kterou vyplavilo moře. Vzkaz je dopisem neznámého muže, který nemůže zapomenout na svou zemřelou manželku. Dopis ji okouzlí a svěří se s ním v práci, v redakci novin Chicago Tribune. Její šéf dopis uveřejní a ten se dočká nečekaného čtenářského ohlasu. Do redakce dorazí dokonce další podobné dopisy. Theresa se dá do pátrání a zjistí, že jejich autorem by mohl být jistý Garret Blake, který se živí opravami a stavbou jachet v jedné z rybářských vesnic v Severní Karolíně. Vypraví se tam, a...

Režie Luis Mandoki. Hrají Kevin Costner, Robin Wright, Paul Newman, John Savage, Illeana Douglas, Robbie Coltrane, Jesse James a další.


Středa 26. 12. 2001 ČT 1 - 20.00 hodin

Samotáři

Tvůrce Knoflíkářů Petr Zelenka znovu ve svém scénáři dokázal, že dovede vyhmátnout atraktivní a nosné téma, výborně vykreslit a rozestavět postavy a ještě lépe rozehrát situace - a vše napěchovat vtipem, přesným pozorováním, sžíravou ironií, nadhledem i náznaky hlubších poznání. Režii tentokrát přenechal stejně kreativnímu Davidu Ondříčkovi, který vybavil Samotáře velmi příjemnou lehkostí a šťastnou ruku měl především při výběru hlavních představitelů. Všichni jsou typově přesní, nejvíce však vynikají Labina Mitevská, Ondřej Trojan a Jiří Macháček.


Čtvrtek 27. 12. 2001 ČT 2 - 20.00 hodin

Hra na pravdu - pravda o hře

Každá dokumentární fotografie je ve skutečnosti aranžovaná, medituje jeden z protagonistů snímku Bratři Saudkové, fotograf Jan. Dokument Petra Kaňky je věnován svérázné sourozenecké dvojici - vedle Jana také jeho dvojčeti Kájovi. Nazvat toto dílko dokumentem je však možná poněkud nepřesné, neboť - viz Janovo tvrzení výše - je v něm notná dávka stylizace a autostylizace, k čemuž mají oba bratři mimořádné předpoklady. Svým způsobem tu "hraje" téměř vše: hlavní představitelé, prostředí, do nichž tvůrce zasadil rozhovory s nimi i s jejich nejbližšími (včetně např. skutečnosti, že pro film zaranžoval jejich setkání po mnoha letech - došlo k němu v terezínském památníku); do hry se zapojují Kájovy kresby i Janovy fotografie.

Bratři Saudkové se setkali po mnoha letech až ve filmu Petra KaňkyAvšak přesto, či snad právě proto je snímek životným, věrohodným svědectvím o těch dvou, o jejich způsobu života, o tom, k čemu svým životem i tvorbou směřují, co berou vážně a co už méně. Je to hra, ale s velmi výmluvným, "opravdovým" obsahem, s nečekanými momenty překvapení i prvky nadhledu, humoru a ironie. Osud dvojčat, tolik různých způsobem života i mentalitou, k tomu poskytuje řadu možností. Zatímco Kája Saudek se proslavil už v šedesátých letech svými komiksy - uplatnily se např. i ve filmech Kdo chce zabít Jessii a Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Jan se dlouhá léta živil jako dělník a jeho fotografie prorazily mnohem později. Zatímco Kája žije dá se říct "usedlým" rodinným životem, Jan po celý život prožívá dramatické vztahy, někdy s tragickými konci. "Stigma rebelů je věrně doprovázelo a stále doprovází. Zajímalo mě, co se vlastně skrývá pod slupkou, kterou nastavují světu," přiznává Petr Kaňka. A věří, že "teď prostřednictvím filmu se divák může dobrat představy o tom, kde se jejich povahy zrodily a jaký je v jejich životech poměr mezi štěstím a smutkem. A o tento poměr přece jde každému z nás..."

AGÁTA PILÁTOVÁ


Pátek 28. 12. 2001 NOVA - 21.55 hodin

Kapitán Ron

Úředník Martin Harvey se ve své práci zmítá v moři problémů. Proto když se dozví, že jeho strýc zemřel a odkázal mu pohádkovou jachtu, bez váhání hodí všechny trable přes palubu. S vidinou exotických přístavů a dobrodružství v ráji karibských ostrovů sebere Martin rodinu a vyrazí za lepším životem. Jejich sen však tvrdě narazí na nepříliš radostnou realitu: jejich pohádková jachta je malá, potřebuje opravit úplně všechno, na co se zděšený Martin podívá. A pak se na scéně objeví on, kapitána Ron, a Martinova touha po dobrodružství může být naplněna...

Režie Thom Eberhardt. Hrají Kurt Russell, Martin Short, Mary Kay Placeová, Meadow Sistoová a další.


 Sobota 29. 12. 2001 ČT 1 - 14.25 hodin

Ocelové magnólie

Americký herec a dramatik Robert Harling napsal nejdřív autobiografickou povídku o své sestře, která zemřela po porodu na komplikace způsobené cukrovkou. Během deseti dnů pak svoji povídku rozšířil do podoby divadelní hry Ocelové magnólie, která měla v červnu 1987 premiéru na Broadwayi, stala se velkým diváckým hitem a byla stažena až po 1126 představeních. Hra se s úspěchem hrála i na našich jevištích (pod názvy Ocelové magnólie a Věčné magnólie) a v roce 1989 byla převedena na filmové plátno. Harling sám byl autorem filmového scénáře, do něhož připsal i mužské postavy, o nichž se ve hře pouze hovoří.

Režie Herbert Ross. Hrají Sally Fieldová, Shirley MacLaineová, Olympia Dukakisová, Dolly Partonová, Daryl Hannahová, Julia Robertsová a další.


Neděle 30. 12. 2001 ČT 2 - 11.05 (dokument), 17.35 (Kráska z New Orleansu)

Osudová kráska se vrací

Marlene Dietrichová (1901-1992) proslula jako herečka (specializovala se především na osudové ženy-vampy, přinášející důvěřivým mužům zkázu) i jako zpěvačka s podmanivě temným hlasem (nenávist v rodném Německu si vysloužila především svými vystoupeními pro americké vojáky za druhé světové války). Umělecké úspěchy však byly provázeny rodinnými neshodami a bouřlivými rozchody s mnohými milenci - patřil mezi ně i Jean Gabin. Vzpomínky její dcery jsou prostoupeny návaly hořkosti a nářky nad matčinou bezohledností.

Dobový plakát na film Kráska z New OrleansuJiž poněkolikáté opakovaný dokument Marlene Dietrichová nás provede životem umělkyně. Začínala v německých a rakouských filmech, proslavila ji zejména role šantánové zpěvačky, která doslova očaruje usedlého profesora. Film se nazýval Modrý anděl (1930) a Dietrichové otevřel dveře ke hvězdné kariéře, jaké se dočkala v hollywoodských studiích. Odešla tam i se svým režisérem Josefem von Sternbergem, který také stvořil její mýtus a typ hrdinek, jehož se později jen oblížně zbavovala. I když postavy, podobné si jako vejce vejci (např. ve filmech Maroko, Plavovlasá Venuše), dnes vyvolávají spíše pousmání, kdysi měly u diváků bezmezný úspěch. Dietrichová zvládala postavy vážné (či spíše sentimentální) i komediálně laděné.

Nyní se představuje ve filmu Kráska z New Orleansu, který v americkém exilu natočil René Clair. Pod jeho vedením se herečka dokonale zhostila role jižanské krásky se špatnou pověstí, kterou se snaží přisuzovat své smyšlené dvojnici - právem se obává, že by ctihodnému gentlemanu, kterého důmyslně svádí, mohla její minulost vadit. Jemu sice nakonec nevadila, ale američtí diváci příliš nadšení nebyli - film se jim zdál moc poevropštělý a intelektuálský.

V poválečném období se Dietrichová dočkala i náročnějších rolí: měla štěstí, že si ji vyhlédli skuteční mistři jako Alfred Hitchcock, Billy Wilder či Orson Welles. Ale póz a šminek se zbavila hlavně v Kramerově dramatu Norimerský proces, kde střídmě a s noblesou zahrála vdovu po nacistickém generálu. Věnovala se hlavně sólovému zpívání a před kameru se naposledy postavila ve svých sedmasedmdesáti letech.

(jš)