TV TIPY
Pondělí 3. 12. 2001 ČT 2 - 21.30 hodin
O době, která zpřetrhala pouta lidí k půdě
i mezi sebou navzájem
Vojtěch Jasný chystal vesnickou kroniku Všichni dobří rodáci po
celá desetiletí; sbíral podklady, upřesňoval si, co se vlastně v poválečném
období na vesnici dělo. Teprve v roce 1968 vysvitly nejpříznivější naděje pro
natáčení. Režisér zde však účtoval i s vlastní minulostí, s postupně
rozleptávanou vírou v lepší zítřky. Vždyť uplynulo pouhých patnáct let od doby,
kdy se podílel na vytvoření zcela vylhaného pseudodokumentu Neobyčejná léta, který
v idylickém naladění líčil, jak krásné a povznášející bylo zakládání
zemědělských družstev.
Postřehneme, že ve Všech dobrých rodácích se režisér rozhodl
vyprávění, rozklenuté od konce války až po epilogovou přítomnost, rozčlenit do
řady kapitol, jednou rozmarnějších, jindy vážnějších či dokonce tragických. Pro
všechny své postavičky má porozumění, ať již se dopouštějí jakýchkoli činů.
Nad příběhem se jako svorník klene nejen smířlivý komentář (s výmluvnou větou "co
jsme si nadrobili, to si také snězme"), ale především lyrické zakotevní.
Opájí se podmanivými přírodními sceneriemi ve střídajících se ročních
obdobích (díky nádherné kameře Jaroslava Kučery). Postihuje pospolitost lidí zde
žijících, kterou nezničí ani vpád politického násilí, ačkoli cesty mnohých
kamarádů se navždy rozejdou. Nevynáší jednoznačný odsudek: zamýšlí se spíše
nad osudovými omyly, jimž tolik lidí podlehlo.
Jasnému
se lépe daří tam, kde své hrdiny může problematizovat, sejmout z nich aureolu
výjimečnosti - mám na mysli nenapravitelného zlodějíčka (Vladimír Menšík),
děsícího se zvěsti, že za mřížemi by měl tentokrát podstoupit jakousi
převýchovu, mám na mysli rozšafného, distingovaného komunistu (Vlastimil Brodský),
jenž z vesnice, která se postavila proti idejím, které ztělesňoval, posléze
odchází. A lze sem přiřadit i fanfarónského sedláka (Waldemar Matuška), přestože
právě na tuto postavu se sneslo nejvíce výtek. A samozřejmě nelze pominout
uhrančivé scény tancovaček (s výtečně napsanými hudební sóly), hospodských
sezení, neopakovatelné jsou autentické stařecké tváře, zvrásnělé celoživotní
těžkou prací. Proto ústřední postava půdě i rodině oddaného rolníka Františka
(Radek Brzobohatý), jehož nezlomí ani vězení, zůstává ve své nadoblačné
ušlechtilosti příliš papírová, příliš bezbarvá a jednorozměrná.
Všichni dobří rodáci si záhy vykoledovali přídomek zhoubné
pomluvy a nesměli se předvádět. Strach z věhlasu, který tento snímek získal, byl
takový, že dokonce vznikl obdobně zaměřený (ale protikladně vyznívající) film O
moravské zemi, kde přemýšlivého rolníka, jenž své štěstí nalezne ve
zkolektivizovaném zemědělství, ztělesnil rovněž Brzobohatý. Ale Jasného film
nepřestal nikdy oslňovat.
JAN JAROŠ
Úterý 4. 12. 2001 ČT 2 - 23.50 hodin
Belmonte
Španělsku
jen těžko porozumíte, nepochopíte-li alespoň něco z onoho proslaveného národního
svátku - koridy. Toreador, to není krutý řezník, jak by se mohlo zdát zjemnělému
evropskému divákovi. "Torrero" je hrdina, muž, který se postaví sám a
čelem proti mohutnému zdivočelému zvířeti, aby ho přemohl. Toreador, to je
ztělesnění mužnosti, odvahy a krásy. Obdivují ho všichni. Muži oceňují vůdce,
ženy podléhají hrdinovi. Juan Belmonte je postavou, kterou není ve Španělsku třeba
nikomu představovat. Syn z mnohočetné sevillské rodiny, který se ke své slávě
probojoval doslova přes vlastní porážky, neústupností a dech beroucí odvahou. Stal
se jednou ze španělských legend, slavný, bohatý, zbožňovaný - a osamělý.
Středa
5. 12. 2001 PRIMA - 21.55 hodin
Místo činu: Mnichov
Život ve stínu
Při nočním vyhánění bezdomovců z prostor nádraží
je jedna z nich - Sára - usmrcena autem bohatého a úspěšného organizátora
dobročinnosti Ingmara Borga. Manžel mrtvé dr. Bomberg je bývalý právník, který
skončil jako bezdomovec poté, co si odseděl trest za to, že vzal spravedlnost do
svých rukou, když soud osvobodil nesporného pachatele těžkého zločinu. Nyní chce
potrestat viníka Sářiny smrti, zatímco parta dalších bezdomovců využívá situace
k vydírání Borga. Ten si myslí, že je odbude, ale je jimi napaden a zraněn, na
místě je nalezena také jeho mrtvá manželka...
Režie Josef Rödl. Hrají Miroslav Nemec, Udo Wachveitl,
Bruno Ganz, Erwin Leder, Michael Fitz, Dominic Raacke, Marion Mitterhammerová a další.
Čtvrtek
6. 12. 2001 NOVA - 22.35 hodin
Philadelphia
Úspěšný
advokát Andrew Beckett, pracuje pro renomovanou právnickou firmu ve Filadelfii.
Sebevědomý mladý muž je však nemocen. Má AIDS. Měsíc poté, co úspěšně
obhájí velkou stavební firmu proti žalující straně zastupované černošským
právníkem Joem Millerem, navštíví Millera v jeho kanceláři. Je unavený, pobledlý
a shání právníka, který by jej zastupoval. Byl propuštěn. Údajně kvůli
ztraceným materiálům k důležitému případu, podle Becketta však byla důvodem jeho
nemoc. Režier Jonathan Demme. Hrají Tom Hanks, Denzel Washington, Jason Robards, Mary
Steenburgenová, Antonio Banderas a další.
Pátek
7. 12. 2001 NOVA - 21.50 hodin
Nico, víc než zákon
Americký akční snímek, ve kterém se odvážný policista rozhodl dokázat,
že nikdo, ani vysocí vládní úředníci, nestojí nad zákonem, který on zastupuje.
Jako herec tu debutoval, a hned hlavní rolí, slavný Steven Seagal. Vytvořil postavu
policisty a experta na bojová umění Nika Toscaniho, italského přistěhovalce, který
vyrůstal v chicagské chudinské čtvrti, jako kluk se učil aikido od mistrů v Japonsku
a před patnácti lety pracoval jako agent CIA. Dnes je milujícím manželem a otcem
malého syna, citlivým a vzdělaným mužem, kterého však sužují vzpomínky na
Vietnam a zejména pak na brutálního Zagona a jeho nelidské metody výslechu zajatých
Vietnamců. Nyní nechce Nico nic než dělat dobře svou práci a trávit čas s
manželkou a jejich maličkým synem. Minulost se však nečekaně vrací...
Režie Andrew Davis. Dále hrají Henry Silva, Pam Grierová,
Sharon Stoneová a další.
Sobota
8. 12. 2001 ČT 1 - 23.40 hodin
Nikdy nelezte do upířího doupěte před
soumrakem!
Režisér Robert Rodriguez se již zařadil mezi filmaře, kteří -
podobně jako Quentin Tarantino - i v nejděsivějších výjevech hledají směšné, ba
groteskní prvky, hrůzu s oblibou prolínají morbidním humorem. Svědčí o tom i
snímek Od soumraku do úsvitu, kde si jednu z ústředních postav, jednoho z
prchajících vrahů, zahrál právě Tarantino (ostatně napsal si i scénář) jako bez
rozvahy střílejícího maniaka, podezíravého psychopata, který "slyší
hlasy" a domýšlí si neexistující významy.
Jeho o něco uvážlivějšího bratra ztělesnila před pěti lety
vycházející hvězda George Clooney, čerstvě proslavený seriálem Pohotovost. V
jejich blízkosti se ocitá pokojný reverend (Harvey Keitel), který se vyrovnává se
ztrátou víry, případně se ztrátou lásky k Bohu, doprovázený dvěma
dospívajícími dětmi. A tato různorodá společnost, provázená ještě dalšími
všeho schopnými desperáty, se nedobrovolně ocitá v jakési obskurní putyce, kde
však začnou dít podivné věci - záhy se ukáže, že se jedná o rejdiště upírů.
Hrdinové však osvědčí odhodlanost, když záhrobní stvůry,
měnící se v hrůzná pekelná stvoření nebo v polorozpadlé mrtvoly (s klasickým
upířím vzhledem nakonec mají společné jen savé zuby) nemilosrdně likvidují,
zejména se osvědčuje vrážení kůlu do těla (či aspoň špejle do utržené hlavy).
Jenže mnozí obránci jsou pokousáni a posléze se mění v příšery, které musí
bývalí kamarádi také zlikvidovat...
Vyprávění
si libuje v makabróznosti předváděných činů, zřetelná je záliba v notně
morbidním verbálním humoru, kdy jsou cynicky komentovány jednotlivé události,
případně nastupuje vizuální překvapení (Tarantino se dívá na prostřelenou ruku,
v níž zeje malý otvor, skrze něhož je vidět). Nedílnou součástí je rovněž
"tvrdé" vyjadřování, používání vulgárních slov, mnohdy užívaných v
nepatřičně směšném, pohoršlivém kontextu. Stačí vzpomenout vyzývavé chování
reverendovy dcery, která Tarantinovi s klidem řekne, zda by jí nechtěl vylízat jistou
tělesnou dutinu a natěšený muž se jí pak s nadějí vyptává, zda to myslela
vážně. Autoři však co chvíli spiklenecky na diváka pomrkávají, že krvavou
vyprávěnku nemyslí autoři zcela vážně, že jen zálibně načrtávají zjevně
nadnesené hrůzostrašné obrázky. I když je možné, že leckomu se může při
pohledu na takové zhůvěřilosti dělat špatně.
(jš)
Neděle 9. 12. 2001 ČT 2 - 20.00 hodin
Večer na téma... Shakespearovo tajemství
Už celá staletí vzrušuje, zda Shakespeare skutečně napsal
všechny ty geniální hry, pod nimiž je podepsán. Jan Werich jej kdysi přirovnal ke
dvěma zámkům plným spisovatelů. Shakespeare tvořil v době, kdy jeviště
vyhlíželo jinak, než je dnes zvykem, kdy i ženské role hráli muži, kdy samostatná
instituce divadla prožívala bouřlivé proměny - včetně svého přísného zákazu.
Přesto Shakesperovy hry stále oslovují - niternou znalostí lidského nitra,
zkoumáním smyslu existence, sugestivními portréty vládců ovládaných výhradně
touhou po moci. Mění se vnější kulisy, ale jádro příběhů zůstává stále
aktuální. Shakespeare proslul nejen jako výjimečný znalec a pozorovatel lidských
osudů, ale své postřehy dokázal vtělit do jedinečně vystavěných dramatických
konstrukcí, ať již volil tragickou ři komediální polohu. Mnohé jeho postavy jsou
nesmrtelné: Hamlet, Falstaff, Othello, Macbeth... a také žid Shylock.
Právě jemu je mimo jiné věnován nejnovější Večer na
téma... Shakespearovo tajemství. Shylock je postava v mnohém unikátní: ač se
jedná o vedlejší roli, která jen pomáhá patřičně zauzlovat dění k Kupci
benátském, strhává na sebe rozhodující pozornost. Shylocka obdařil mnohými
dobovými atributy, zvláště vypočítavostí a zištností, dokonce krvelačnou
zlomyslností, ale současně jej zlidštil, když mu přisoudil i dojemné hořekování.
Shylock je pro herce dokonce přitažlivější nežli postava titulní, natolik fascinuje
svou mnohotvárností. F. X. Šalda jej postihl přesně. "Člověk, jemuž bylo
křivděno již samým jeho narozením: duše heroická, které bylo souzeno zalknout se v
úskoku (neboť neměla jiné zbraně proti životu), duch vzdorný a neústupný, který
jest rozdrcen, poněvadž se neohne."
Večer uzavírá televizní inscenace jedné z méně známých
Shakespearových her, Zimní pohádka, zajímavá i tím, že ji Shakespeare mimo
jiné zasadil i do Čech, které si však nedokázal představit jinak než jako
přímořskou krajinu...
(jš) |