číslo 46/2001
vychází 5. listopadu

Zpět na obsah         

Názory, komentáře


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Dramaturgická všímavost

Prosadit se s nabídkou nové komerční televize ve chvíli, kdy absolutní většina diváků volí svou Novu automaticky, je úkol na hranici splnitelnosti. Zvlášť když v míře prodejné pokleslosti, nadbíhání a podbízení se diváckým pudům představuje právě Nova těžko překonatelný extrém. Už před několika lety se proto TV Prima logicky rozhodla, že se pokusí přilákat i část publika, pro kterou uchechtaní baviči a červená knihovna střídaná černou kronikou podlévanou potoky krve nejsou denně vyžadovanou drogou. Není divu, že relativní úspěch Primy na cestě k laskavější podobě komerční obrazovky se občas pokouší napodobit i TV 3. Příkladem pořadu, který potenciálně spojuje diváckou atraktivitu s originalitou a vkusem, byl dvoudílný dokument 30 (k)roků ze Sklepa, který poslední říjnový pátek večer uvedla právě nejmladší a nejméně viditelná tuzemská komerční televize.

Pokud bychom hodnotili sto minut strávených ve společnosti protagonistů divadla Sklep pouze jako dokumentaristické dílo, nebylo by téměř o čem mluvit - podobně chudý sestřih tří sklepáckých Besídek, odehraných v Pardubicích v rámci oslav třicetin divadla, proložený záznamem fotbalového zápasu a střípky rozhovorů s protagonisty v baru i v zákulisí, by ve srovnatelné kvalitě zvládl snad každý zručnější videoamatér. Včetně občasné menší srozumitelnosti zvuku i obrazu. Podstatnější než formální nedostatky dokumentu je samotný dramaturgický nápad a v neposlední řadě i odvaha nasadit podobný alternativní pokus do hlavního večerního času. Obdobný počin by divák právem očekával spíš od České televize. V té však stále zřetelněji vítězí neblahý trend vedoucí zábavu od zvěčnělé České sody k všelidovým estrádám Na palmě! či Na holky se nepíská. Otázkou je, zda bude pokračovat i poté, kdy se vlády nad obrazovkou veřejné služby ujme nový ředitel.

JAN SVAČINA