TV TIPY
Pondělí 15. 10. 2001 ČT 2 - 23.10 hodin
Wolfgang Petersen: Němec v Americe
Ve volném cyklu představujícím významné americké režiséry se
dostali na řadu i tvůrci, kteří přišli z Evropy - v tomto díle je to Wolfgang
Petersen. Tento původem německý tvůrce, narozený v roce 1941, na sebe upozornil
ještě ve vlasti. Natáčel třeba některé díly seriálu Místo činu, kdysi jsme v
televizi viděli i varovné ekologické drama Smog hrozí, ale nejvíce upoutal
válečným dramatem Ponorka, kde sugestivně vylíčil pocity posádky klesnuvší s
neovladatelným plavidlem až téměř na mořské dno. Mnozí mu ovšem vyčítali, že
se pokusil oslavit vojáky Třetí říše jako statečné a čestné, dokonce že jim
zajišťoval jakési alibi v podobě pohrdání hitlerovským režimem, kterému přitom
sloužili. Uspěl též s výpravnou pohádkou Nekonečný příběh, fascinující dosud
netušenými triky i naplněním hravé dětské fantazie.
V Americe se prosadil akčními filmy, často se
zvýrazněným katastrofickým pozadím, ať již to byl snímek S nasazením života, kde
vylíčil osudy stárnoucího příslušníka prezidentské ochranky, Air Force One s
tématem únosu prezidentského letadla či Dokonalá bouře, kde opět své hrdiny
vystavil útokům mořského živlu. České televizi se záslužně podařilo spojit
uvedení dokumentu o Petersenovi s jedním z jeho hraných filmů - Smrtící epidemií.
Také tento snímek lze považovat za katastrofický: vypráví o
zhoubné epidemii, zavlečené do Ameriky odkudsi z černého kontinentu. Spojují se zde
civilní i armádní odborníci, aby společně čelili zákeřnému viru. Film,
vyprávěný vpravdě v pekelném tempu, oslavuje americké vlastenectví možná až
příliš pateticky, možná budou vadit i nadměrně užívaná schémata (viz
obligátní počínání některých vojenských fanatiků, ochotných třeba svrhnout
bombu, aby zahladili stopy vlastních zločinů). Avšak vyprávění, dnes
aktuálnější než kdy jindy, si uchovává sugestivitu, také zásluhou Dustina
Hoffmana, jenž procítěně ztělesnil obětavého vědce Sama Danielse.
(jš)
Úterý
16. 10. 2001 NOVA - 22.30 hodin
Mladé pušky
Šestice
mladých zlodějů a psanců našla útočiště na farmě Johna Tunstalla. Pracují jako
kovbojové, učí se psát, číst i střílet. Poté, co je farmář zavražděn Murphyho
obchodní mafií, žádají mladíci potrestání viníků. Soudce se však Murphyho
bojí, a tak se mládenci rozhodnou Tunstallovu smrt pomstít sami. Když se pokusí
doručit první z řady zatykačů, vyhrotí se situace nečekaným směrem a v následné
přestřelce mladíci zabijí devět mužů. Tak začíná krvavá cesta, na níž se
pomsta pomalu mění ve zločin, jehož obětí se stávají i nevinní lidé.
Režie Christopher Cain. Hrají Emilio Estevez, Kiefer Sutherland,
Lou Diamond Phillips, Charlie Sheen a další.
Středa
17. 10. 2001 ČT 1 - 20.45 hodin
Předčasná úmrtí
Poslední kovboj
Michal Tučný má hlavní
zásluhu na tom, že country melodie můžete slyšet dnes skoro kdekoliv. Tučný se v
country našel. Nespokojil se však pouze s melancholickými popěvky od táborových
ohňů sázavských osad, ale posunul country k divočejšímu,
"elektroničtějšímu" pojetí. To byla do té doby v Čechách věc
nevídaná. Rázem se setřela nálepka "čundráctví" a lidé dodnes milují
písně svého asi jediného, ale hlavně Posledního kovboje. Michal se stal v Čechách
legendou již během svého života. Nebyla to však cesta jednoduchá.
Čtvrtek 18. 10. 2001 ČT 2 - 21.45
Sólo pro pianistu Glenna Goulda
Kanadská kinematografie, jazykově rozdělená na
anglicky a francouzsky mluvenou, čas od času proniká i na naše obrazovky. Viděli jsme
pozoruhodné animované filmy (např. McLarenovy či Backovy), ale také snímky hrané
(Ježíš z Montrealu, Úpadek amerického impéria, Zpověď, naposledy Detektor lži).
Nyní Česká televize nabízí životopisnou montáž 32 krátkých filmů o Glennu
Gouldovi.
Glenn Gould (1932-1982) se proslavil jako
vynikající klavírista, zpřístupňující především klasické skladatele; kromě
Bacha ve filmu vyslechneme i Beethovena, Richarda Strausse atd. Vyprávění o Gouldovi je
svou strukturou koncipováno jako svérázný vizuální odkaz na proslulé Bachovy Goldbergovy
variace, obsahující na tři desítky cembalových skladeb, které Gould tak
neopakovatelně interpretoval. Podobně je pojednán i film: z tříště drobných epizod
skládá životní mozaiku uznávaného umělce, mnohými přitom shledávaného
výstředním. V samostatných skečích, pokaždé však věnovaných jinému, i
zdánlivě odtažitému tématu, zachycuje Goulda od jeho dětství až po předčasný
skon.
Na pomezí dokumentární rekonstrukce (blíží se k ní i
představitel titulní role Colm Feore - jedině záběry rukou kmitajících po
klaviatuře skutečně patří Gouldovi) se odvíjí příběh člověka zoufale
osamělého, uzavřeného lákadlům okolního světa. Cítil se svobodněji mezi
obyčejnými rybáři než mezi vybraným publikem, uznale tleskajícím jeho výkonům.
Nedbal o pořádek, hromadil kolem sebe sušenky a zanechával rozlitý kečup. Vstával
časně ráno a hned chtěl s někým komunikovat, měl úžasnou paměť, ale přitom
trpěl záchvaty úzkosti, snažil se před svými strachy prchnout, ale neměl kam...
Režisér Francois Girard se však nesoustředil jen na vykolejenou
psýchu svého hrdiny, všímá si i okolního světa, který se mu marně snaží
porozumět, protože si za normu zvolil průměrnost - průměrnost ve všem. Girard se v
rozhovoru pro Film a dobu (1994) svěřil: "Nechtěli jsme udělat z mistrova
života velký obrazový spektákl. Šli jsme cestou fragmentů. Hrozilo však další
nebezpečí, a to, že hotový film bude jedním velkým videoklipem. Díky různým
složkám, jako je třeba kamera a způsob svícení, jsme dosáhli toho, že film se
klipem nestal."
JAN JAROŠ
Pátek
19. 10. 2001 ČT 1 - 21.40 hodin
Případ střední školy
Další
z případů kriminálního cyklu Místo činu s komisařem Ehrlicherem a jeho
mladším kolegou Kainem nás zavede do jednoho malého městečka, kde se nalézá
elitní internátní škola. Poté, co je nedaleko budovy gymnázia nalezena utonulá
dívka, stanou se jeho ředitel, učitelé i žáci středem zájmu vyšetřovatelů.
Pachatele je třeba hledat právě tady, neboť vyšetřování prokázalo cizí
zavinění. Ředitel školy i jeho půvabná manželka se snaží policii všemožně
vyjít vstříc. Ehrlicher a Kain se musí nenápadně pohybovat ve školním prostředí,
kterému dávno odrostli, a pochopit chování i vztahy mezi studenty. Snaží se
pochopitelně také zabránit dalšímu zločinu.
Sobota
20. 10. 2001 PRIMA - 15.45 hodin
Arabský princ (1/2)
Dobrodružný
romantický film se odehrává v nejmenovaném arabském státě, kde o moc soupeří dva
bratři, synové stávajícího panovníka. Ten se snaží posílit prestiž království
stavbou repliky historické lodi, která údajně dokázala doplout až do Číny. Na
další velký projekt, stavbu vodního rezervoáru pro hlavní město, si král
povolává odborníky z Německa - profesora a jeho půvabnou dceru. Profesor zjišťuje,
že zamýšlenou nádrž nelze postavit, protože kyanidové podloží by kontaminovalo
vodu. Vzápětí se roztočí kolotoč intrik, únosů a lstivých úkladů. Ke slovu se
ale dostane i romantická láska.
Režie Peter Deutsch, Karola Zeisbergová. Hrají Anthony Delon,
Anja Kingová, Dieter Kirchlechner, Helmut Zierl, Siemen Rühhaak a další.
Neděle
21. 10. 2001 ČT 1 - 20.00 hodin
Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba
Námětem svého celovečerního filmu se režisérka Drahomíra Vihanová
zabývá již řadu let. Příběh studentů, resp. jejich spor o přístup k otázce viny
a trestu je zprávou o problému, který žil po mnoha let skryt pod povrchem české
společnosti, aby náhle vystoupil na povrch v celé své obludnosti. Na první pohled je
to spor o postavení romské menšiny, o jejím právu na vlastní kulturní identitu a
tradici, o jejím pádu, tragičnosti i odporu proti zavržení, ve své podstatě je to
však spor o toleranci a nesnášenlivosti vůbec, o české neschopnosti nahlížet
jakoukoli situaci, čin, tragédii s odstupem a porozuměním.
|