číslo 35/2001
vychází 20. srpna

Zpět na obsah         

Televize
a film


ZVEME VÁS DO KINA

Animované postavičky jako živé

Počítačově animované filmy (nejnověji např. Shrek) dosud dávaly jasně najevo, že pracují s výtvarnou stylizací. Ovšem trikové pasáže v hraných filmech (např. v Jurském parku, jehož třetí část nás oblaží již na podzim) dávají na srozuměnou, že lze dosáhnout dokonalé autenticity. A právě na dokonalé iluzi nejen trojrozměrného, ale především reálně vyhlížejícího prostoru založil svou působivost americko-japonský animovaný snímek Final Fantasy - Esence života, pochopitelně inspirovaný počítačovou hrou.

Záběr z filmu Final Fantasy - Esence životaI postavy již získaly lidský vzhled - dokonce včetně vlasů, vousů, řasení látek - a jedině mírná topornost pohybu prozrazuje virtuální původ. Ale ani jakkoli úžasná nápaditost, schopná vykouzlit netušené krajiny (stačí připomenout ruiny starého New Yorku či scenerii z hrdinčina snu, jenž se neustále vrací, aby poodhalil další část svého významu) a netušená vesmírná dobrodružství s plujícími koráby, nemůže zastřít komiksovou přihlouplost, tupě znějící rozmluvy jednorozměrných figur a stereotypně rozvíjené siatuace, nejen značně naivní i prostoduché, ale navíc zpravidla postavené na principu záchrany v poslední chvíli, v daném kontextu až groteskním.

Ukazuje se však, že tento druh filmů, často se odehrávajících ve smyšleném časoprostoru, je natolik závislý na trikovém zpracování, že vlastně už není důležité, zda v nich budou vystupovat skuteční lidé, či nikoli. Otevírá se cesta k filmům, v nichž se hrdinové skuteční budou kombinovat s počítačově vytvořenými, v nichž bude možné spatřit osobnosti, které se nikdy nesetkaly...

Final Fantasy se odehrává v roce 2065, kdy přežívající část světa se kryje pod poklopem, zatímco zbytek je v rozvalinách. Na lidstvo totiž útočí podivní netvorovití duchové, kteří ze svých obětí doslova vysávají duši. Konflikt je rozehrán spíše mezi pozemšťany - mezi bojechtivými vojáky, kteří chtějí vše vyřešit výkonným laserovým dělem, a skupinou vědců hledajících záchranu v tajuplné esenci života.

Je až líto, kolik práce a umu japonských animátorů (pod vedením režiséra Hironobu Sakaguchiho) se promrhalo na sice okázalou, leč zcela podřadnou podívanou.

JAN JAROŠ