číslo 34/2001
vychází 13. srpna

Zpět na obsah         

Titulní rozhovor


Josef Vejvoda: Jazzman s polkou v krvi

Jak se člověku přihodí, že se ocitne na jednom pódiu s takovou legendou?
Přispěla k tomu náhoda. S organizátorem přerovského festivalu jsme se domlouvali, že bychom si u nich v triu zahráli s nějakým zahraničním hostem. Ještě pár dnů před koncertem to ale vypadalo, že se nikoho nepodaří zajistit. Pak zavolali, že sehnali Bennyho Baileyho a jestli si s ním nechceme zahrát. To víte, že jsem byl rád a hned jsem se ptal, co pro to můžu udělat. Prý "nic, jenom se sejdete a uděláte si zkoušku". V den koncertu jsme tedy postavili nástroje a čekáme na Baileyho. Ten byl ale v klidu na hotelu. Ředitel festivalu silně znervózněl a poslal pro něj auto. Bailey přijel a hned že jdeme hrát. Vysvětlili mu, že je hlavní hvězda festivalu, a ta vystupuje až poslední. "Tak mě zase odvezte na hotel a až na mě přijde řada, přijedu," povídá. A bylo po zkoušce.

Kdy jste se dohodli na repertoáru?
Až těsně předtím, než jsme šli na pódium. Bailey nám nadiktoval názvy sedmi skladeb a řekl, v jakém pořadí je chce hrát. Pak jsme šli rovnou na plac, Bailey to odklepal a hrálo se.

To mohlo špatně dopadnout...
Jenže výsledek je senzační, ještě štěstí, že se koncert natáčel. Malinká nevýhoda nahrávky spočívá v tom, že nikdo nepočítal s tím, že se točí deska, takže akusticky to není dokonalé. Ale co se týče hudby, to je radost.

Pan Bailey je podobného názoru?
Můžete se ho zeptat osobně. Od 14. do 21. října bude v Praze pobývat na oficiální pozvání Českého rozhlasu. Chystáme křest desky plus několik koncertů po republice, moc se na to těšíme. Ovšem kazetu s nahrávkou jsem mu samozřejmě už před časem poslal. Vzápětí mi přišel mail tohoto znění: "Koncert se vyvinul skvěle, i když jsme neměli žádnou zkoušku a sešli se vůbec poprvé. K neuvěření!" Když to napíše on, tak to platí. Bailey není žádný zajda.

To věru ne, jazz hraje už pětapadesát let a na pódiích se potkal s leckým, včetně Gillespieho, Hamptona nebo Quincyho Jonese. Vy jste s ním nehrál?
Já mám pocit, že jsem s ním kdysi hrál nějaký záskok. Ale na to jsem si v tom Přerově nevzpomněl, tam jsme k sobě přistoupili jako muzikanti, kteří se nikdy neviděli.

Album Snové setkání je mimo jiné dokumentem o setkání několika muzikantských generací. Vy sám byste mohl být Baileyho syn, vaši spoluhráči z Tria by zase mohli být syny vašimi. Nebyl v tom problém?
Já myslím, že na věku nezáleží. V Přerově jsme se všichni snažili přizpůsobit Bennymu, byli jsme doprovazeči a neměli ambici předvádět se jako sólisté. Byli jsme skromní - a to je v jazzu velké umění. Ne každý jazzman dokáže být pokorným a podřídit se. Ale když se to podaří, je to na hudbě znát.

Jaká je vlastně historie Tria Josefa Vejvody?
Trio jsem zakládal v době, kdy jsem jazz už řadu let nehrál. Někdo mi zavolal, jestli bych si nechtěl zahrát v Německu na nějaké vernisáži. Namítal jsem, že už nehraju a ani nemám kapelu, ale oni mě prostě chtěli. Tak jsem zavolal Mácovi Štajnochrovi a ten přivedl Kryštofa Marka. Zjistili jsme, že jsme na stejné struně, a pak už se nám zdálo hloupé přestat. Tím spíš, že v Německu jsme museli hrát standardy, ale hned po návratu do Prahy jsme velmi přirozenou cestou vytvořili vlastní repertoár. Nakonec jsme v triu natočili i desku s názvem One Minute Dance, která je stylově hodně kontrastní k tomu, co jsme udělali s Bennym. Snad taky brzy vyjde.

Mluvili jsme tu o jazzovém mládí, zajímalo by mě, jaké perspektivy má dnes generace mladých jazzmenů v porovnání s tím, co jste v jejich věku mohl dosáhnout vy?
Dneska jsou možnosti nesrovnatelně větší. Mladí mají velkou výhodu v tom, že se můžou snadno dostat k materiálům, které pro nás neexistovaly. A pokud je současně muzikant organizačně schopný, může si sehnat spoluhráče z celého světa. To my byli rádi, že jsme absolvovali pár festivalů a navázali vůbec nějaké kontakty.

Ale vy jste měl v době, kdy jste začínal, také jednu velkou výhodu. V roce 1966 jste jako jednadvacetiletý nastoupil do slavné kapely SHQ Karla Velebného.
Když je člověk ve správném čase na správném místě, stát se může ledacos. V polovině šedesátých let emigroval bubeník Milan Mader a Velebný mi nabídl místo v SHQ. To byla výzva. Nebýt té nabídky, jazz na tak vysoké úrovni jsem možná nehrál.

Velebný vás prý přivedl i ke komponování?
Kája měl snad každý druhý měsíc natáčení v rádiu a byl tak kamarádský, že občas na zkoušce řekl: "Pánové, blíží se natáčení, napište každý nějakou písničku." Ta důvěra, vložená do spoluhráčů, byla velmi inspirativní, proto jsem začal psát. S prvními pokusy mi Kája navíc pomáhal a za to jsem mu nesmírně vděčný.

Ve svém Triu také nutíte spoluhráče komponovat?
Neřekl bych, že nutím, ale Velebného vzor ve mně zůstal hluboce zakořeněný. Všechno v kapele se snažím dělit na tři díly, repertoár i honoráře.

V 70. a 80. letech jste byl patnáct let členem Tanečního orchestru Československého rozhlasu a tím pádem i personálně totožného Jazzového orchestru Československého rozhlasu. Přiznám se, že si nedovedu dost dobře představit situaci muzikanta, který ráno natáčí popík a večer náročný jazz. Nebyla to trochu schizofrenní situace?
Je pravda, že tenkrát byla muzika žánrově hodně rozvrstvená, muzikanti z různých hudebních stylů se mezi sebou často neměli rádi. Já ale do TOČR nastoupil hlavně proto, že tam byli vynikající jazzmeni a že jsme měli šanci sestavit si jiná seskupení. Taky jsme měli čas vždycky ve stejnou dobu a dát dohromady ansámbl nebyl problém. V rozhlase tak mohly vzniknout skvělé kapely, jako Jazz Cellula, Karel Růžička Quartet. Ale on i ten TOČR po sobě zanechal spoustu dobrých nahrávek. Když nás vysílal Willis Conover, asi jsme něco uměli.

Encyklopedická vsuvka pro méně obeznámené čtenáře: Willis Conover byl americký rozhlasový publicista, od roku 1954 vysílající pořad Music USA, který měl celosvětový význam pro popularizaci jazzu.
Conover byl pro nás bůh, který nám dával jazzovou potravu. Tenkrát nebyla možnost studovat jazz, žádné školy neexistovaly. Tak jsme si nahrávali pořady Willise Conovera a podle nich se pak učili jazz sami hrát. Ale abych se vrátil k otázce... O schizofrenii bych nemluvil, bylo to tak, že pop nám vydělal trošku peněz a my měli čas a klid na to, hrát si své buď v malých, nebo ve velkých kapelách. Navíc byla možnost komponovat. Tenkrát jsem začal psát i pro big band.

Vedle působení pod křídly Čs. rozhlasu jste v té době mohl spolupracovat prakticky s každým, kdo u nás v jazzu něco znamenal, včetně Růžičky, Décziho, Stivína, Daška. Zní to skoro idylicky. Jaká to byla doba? Obecně se traduje, že režim nechával jazzové muzikanty na pokoji.
Určitě jsme měli štěstí, cenzura se nás tolik netýkala, a když, tak v maličkostech, kterým jsme se mohli zasmát. Větší trable byly s Pragokoncertem. Jeho úředníci za nás jednou odepsali pořadatelům v zahraničí, že naše kapela bohužel nemá čas na jejich festival přijet. Když jsme na to samé místo přijeli napřesrok, slyšeli jsme ze všech stran, jaká je to škoda, že jsme loni nemohli. A my ani netušili, že nás někam pozvali. Jindy jsme s Emilem Viklickým, Frantou Uhlířem a Joem Newmanem, skvělým americkým trumpetistou, hráli v Praze a pak dostali pozvání na koncert do Rakouska. Na hranicích vyšlo najevo, že moje výjezdní doložka se týká Německa a ne Rakouska. Hodiny nás tam dusili, až v pět ráno Emil povídá, že je zvědavý, jak to druhý den rozmáznou v rakouských novinách. Byla to doba kauzy Jazzová sekce... Ta Emilova poznámka je rozhýbala, hned volali na ministerstvo a nakonec jsem dostal výjimku.

Ve své kariéře jste se ve studiu či na pódiích potkal s řadou světových jazzových es, například s Johnem Surmanem, "Tootsem" Thielemansem nebo Tonym Scottem. Které té spolupráce si s odstupem let považujete asi nejvíc?
Docela rád vzpomínám na Tonyho Scotta. Ten přijel do Prahy zrovna v době, kdy Karel Velebný havaroval - stihli jsme ho jen navštívit v nemocnici a pak šli rovnou na pódium. Taky bez zkoušky. Nedávno ten koncert opakovali v televizi a bylo úžasné sledovat, jak Tony dovedl vyhecovat spoluhráče, v tomto případě Luďka Švábenského nebo Káju Vejvodu, k výkonům, které by asi normálně nepředvedli. Někteří jazzoví sólisté jsou zkrátka osobnosti a na ostatní nezívají. Udělají atmosféru. Napadá mě ještě Sonny Costanzo. V rádiu mám od něj nahrané dvě skladby, které jsem napsal pro své dcery, a Sonny mi na nich troubí sólo. Taky Thielemans "hochy z východu" nepodceňoval, všechno bylo na kamarádské bázi. Nebo Dave Friedman, vynikající vibrafonista...

Jak vás tak poslouchám, muselo pro vás být začátkem devadesátých let hodně těžké opustit jazzovou scénu a stát se "správcem" hudebního dědictví vašeho otce...
Trochu mě to mrzelo, ale člověk nemůže stačit všechno. Táta ve světě docílil něčeho, co se málokomu kdy podaří, a já to nechtěl nechat ladem. Jeho odkaz byl rozsáhlý a byl by hřích dělat, že neexistuje. Udělal jsem pro to maximum, co jsem mohl, jenže to zabralo deset let práce.

Je zvláštní, že muzikantské geny jste podědil po předním autorovi české lidovky. Jak se vlastně váš tatínek tvářil na to, že máte trochu jiné stylové "vyznání"?
Rozhodně mě nijak neovlivňoval. Já vyrůstal na konzervatoři mezi jazzmeny a jazz mě naprosto pohltil. Nedovedl jsem si představit, že bych se bez něj v životě obešel. Kdybych měl možnost pokračovat v rodinné tradici, kdo ví, třeba bych už tenkrát dělal jinou muziku než jazz. Jenže mně se nemohlo stát to, co tátovi, kterému jeho otec a můj děda předal kapelu. Táta byl totiž nucen svůj orchestr rozpustit už v roce 1948. Rušily se živnostenské listy a jeho kapelnická živnost padla. Dokonce musel jít dělat do fabriky. Autor Škoda lásky pracoval devět let jako skladník v ČKD.

Je pěkné, že jste k jeho odkazu nepřistoupil jako archivář, ale jako aktivní muzikant. Tím jste tedy rodinnou tradici nakonec přece jen zachoval.
Spíš bych řekl prodloužil. Já už jsem v našem rodu čtvrtá generace, která se zabývá hudbou, a tomu archivářství se věnuje hlavně můj brácha Jaromír a trochu i Jiří. Já jsem se rozhodl, že tátu tak trochu napodobím. Udělal jsem dva orchestry, jako měl on. Jednak dechovou kapelu a pak Salonní orchestr, kterému táta říkal "štrajch". Repertoár těch souborů se skládá z otcových nejslavnějších, ale i z méně známých skladeb. Hrajeme samozřejmě taky věci jiných autorů.

Jak reagují skalní dechovkáři na to, že jim hraje jazzman?
Ohlasy jsou skvělé. Teď jsem hrál se Salonním orchestrem na Kmochově Kolíně a úspěch byl velký. Starostka Kolína dokonce dostala nadšené dopisy, jeden z nich od Američana, který má snad všechny moje desky. Je zázračné pozorovat, jak ve světě platíme za dechovkovou velmoc. O to smutnější je, že Česká televize tu hudbu skoro nenávidí, nevěnuje se jí a nevysílá ji. Tomu nerozumím.

Možná je to tím, že pořady s touto hudbou se vyznačují, mírně řečeno, jistou nenápaditostí.
Souhlasím, ale proč to má odnést ta hudba? Vezměte si, že jistý Ernst Mosch, což byl geniální muzikant a ještě geniálnější obchodník, prodal v Německu čtyřicet milionů nosičů s českou lidovkou! Slyšíte dobře, čtyřicet milionů. Měl v Čechách své lidi, kteří mu vybírali nejhezčí a nejslavnější české písničky. Pak si je odvezl do Německa, dal jim jiný název a nechal je znovu otextovat, až málokdo tušil, že slyší českou hudbu. Došlo to tak daleko, že ten Mosch hrál s dechovkou v Carnegie Hall, což mu může závidět leckterá popová hvězda.

Vzhledem k tomu, že váš otec zemřel až koncem osmdesátých let, měli jste dost času na společné muzicírování. On prý hrával na křídlovku a housle - nezkusili jste někdy něco napsat společně?
Jako kluk jsem s tátou hrával, i když už to nebyla jeho kapela, ale vzpomínám, že mi dával radu: " Kdybys někdy něco psal, tak nezapomeň na hezkou melodii, dynamiku a rytmus." Ale za tátova života mě ani ve snu nenapadlo, že budu jednou psát polky, valčíky, dokonce pochody. Až když zemřel, napsal jsem pár věcí, které měly docela úspěch. Založil jsem si tedy vlastní hudební nakladatelství a rozesílám po světě svoje skladby. Ať posoudí posluchači, jestli to dělám dobře nebo špatně. Ale snad jsem se do tátova stylu trochu trefil, i když on mi nasadil laťku tak vysoko, že ji asi nikdy nepřeskočím.

Obloukem se nyní můžeme vrátit k pánovi, o kterém jsme si povídali hned na začátku našeho rozhovoru. Ví Benny Bailey, kdo napsal Beer Barrel Polka?
Já myslím, že ano, i když jsme o tom nikdy nemluvili. Škoda lásky je ale písnička, kterou si celý svět přivlastňuje a ne všichni vědí, že ji napsal můj tatínek. Je to jistě i tím, že otec byl neskutečně skromný člověk, kterému nikdy nešlo o peníze. Byl rád, že se jeho hudba hraje, ale absolutně nevěděl, jak věci fungují, co jsou třeba nakladatelská nebo autorská práva. Kdyby tomu všemu rozuměl, byl by na tom za svého života asi mnohem líp.

MILAN ŠEFL

Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ