číslo 34/2001 |
|
Titulní rozhovor |
|
Josef Vejvoda: Jazzman s polkou v krvi ![]() Přispěla k tomu náhoda. S organizátorem přerovského festivalu jsme se domlouvali, že bychom si u nich v triu zahráli s nějakým zahraničním hostem. Ještě pár dnů před koncertem to ale vypadalo, že se nikoho nepodaří zajistit. Pak zavolali, že sehnali Bennyho Baileyho a jestli si s ním nechceme zahrát. To víte, že jsem byl rád a hned jsem se ptal, co pro to můžu udělat. Prý "nic, jenom se sejdete a uděláte si zkoušku". V den koncertu jsme tedy postavili nástroje a čekáme na Baileyho. Ten byl ale v klidu na hotelu. Ředitel festivalu silně znervózněl a poslal pro něj auto. Bailey přijel a hned že jdeme hrát. Vysvětlili mu, že je hlavní hvězda festivalu, a ta vystupuje až poslední. "Tak mě zase odvezte na hotel a až na mě přijde řada, přijedu," povídá. A bylo po zkoušce. Kdy jste se dohodli na repertoáru? Až těsně předtím, než jsme šli na pódium. Bailey nám nadiktoval názvy sedmi skladeb a řekl, v jakém pořadí je chce hrát. Pak jsme šli rovnou na plac, Bailey to odklepal a hrálo se. To mohlo špatně dopadnout... Pan Bailey je podobného názoru? Můžete se ho zeptat osobně. Od 14. do 21. října bude v Praze pobývat na oficiální pozvání Českého rozhlasu. Chystáme křest desky plus několik koncertů po republice, moc se na to těšíme. Ovšem kazetu s nahrávkou jsem mu samozřejmě už před časem poslal. Vzápětí mi přišel mail tohoto znění: "Koncert se vyvinul skvěle, i když jsme neměli žádnou zkoušku a sešli se vůbec poprvé. K neuvěření!" Když to napíše on, tak to platí. Bailey není žádný zajda. To věru ne, jazz hraje už pětapadesát let a na pódiích se
potkal s leckým, včetně Gillespieho, Hamptona nebo Quincyho Jonese. Vy jste s ním
nehrál? Album Snové setkání je mimo jiné dokumentem o setkání několika muzikantských generací. Vy sám byste mohl být Baileyho syn, vaši spoluhráči z Tria by zase mohli být syny vašimi. Nebyl v tom problém? Já myslím, že na věku nezáleží. V Přerově jsme se všichni snažili přizpůsobit Bennymu, byli jsme doprovazeči a neměli ambici předvádět se jako sólisté. Byli jsme skromní - a to je v jazzu velké umění. Ne každý jazzman dokáže být pokorným a podřídit se. Ale když se to podaří, je to na hudbě znát. Jaká je vlastně historie Tria Josefa Vejvody? Mluvili jsme tu o jazzovém mládí, zajímalo by mě, jaké
perspektivy má dnes generace mladých jazzmenů v porovnání s tím, co jste v jejich
věku mohl dosáhnout vy? Ale vy jste měl v době, kdy jste začínal, také jednu velkou výhodu. V roce 1966 jste jako jednadvacetiletý nastoupil do slavné kapely SHQ Karla Velebného. Když je člověk ve správném čase na správném místě, stát se může ledacos. V polovině šedesátých let emigroval bubeník Milan Mader a Velebný mi nabídl místo v SHQ. To byla výzva. Nebýt té nabídky, jazz na tak vysoké úrovni jsem možná nehrál. Velebný vás prý přivedl i ke komponování? Ve svém Triu také nutíte spoluhráče komponovat? V 70. a 80. letech jste byl patnáct let členem Tanečního
orchestru Československého rozhlasu a tím pádem i personálně totožného Jazzového
orchestru Československého rozhlasu. Přiznám se, že si nedovedu dost dobře
představit situaci muzikanta, který ráno natáčí popík a večer náročný jazz.
Nebyla to trochu schizofrenní situace? Encyklopedická vsuvka pro méně obeznámené čtenáře: Willis
Conover byl americký rozhlasový publicista, od roku 1954 vysílající pořad Music USA,
který měl celosvětový význam pro popularizaci jazzu.
Ve své kariéře jste se ve studiu či na pódiích potkal s řadou světových jazzových es, například s Johnem Surmanem, "Tootsem" Thielemansem nebo Tonym Scottem. Které té spolupráce si s odstupem let považujete asi nejvíc? Docela rád vzpomínám na Tonyho Scotta. Ten přijel do Prahy zrovna v době, kdy Karel Velebný havaroval - stihli jsme ho jen navštívit v nemocnici a pak šli rovnou na pódium. Taky bez zkoušky. Nedávno ten koncert opakovali v televizi a bylo úžasné sledovat, jak Tony dovedl vyhecovat spoluhráče, v tomto případě Luďka Švábenského nebo Káju Vejvodu, k výkonům, které by asi normálně nepředvedli. Někteří jazzoví sólisté jsou zkrátka osobnosti a na ostatní nezívají. Udělají atmosféru. Napadá mě ještě Sonny Costanzo. V rádiu mám od něj nahrané dvě skladby, které jsem napsal pro své dcery, a Sonny mi na nich troubí sólo. Taky Thielemans "hochy z východu" nepodceňoval, všechno bylo na kamarádské bázi. Nebo Dave Friedman, vynikající vibrafonista... Jak vás tak poslouchám, muselo pro vás být začátkem
devadesátých let hodně těžké opustit jazzovou scénu a stát se
"správcem" hudebního dědictví vašeho otce... Je zvláštní, že muzikantské geny jste podědil po předním
autorovi české lidovky. Jak se vlastně váš tatínek tvářil na to, že máte trochu
jiné stylové "vyznání"? Je pěkné, že jste k jeho odkazu nepřistoupil jako archivář, ale jako aktivní muzikant. Tím jste tedy rodinnou tradici nakonec přece jen zachoval. Spíš bych řekl prodloužil. Já už jsem v našem rodu čtvrtá generace, která se zabývá hudbou, a tomu archivářství se věnuje hlavně můj brácha Jaromír a trochu i Jiří. Já jsem se rozhodl, že tátu tak trochu napodobím. Udělal jsem dva orchestry, jako měl on. Jednak dechovou kapelu a pak Salonní orchestr, kterému táta říkal "štrajch". Repertoár těch souborů se skládá z otcových nejslavnějších, ale i z méně známých skladeb. Hrajeme samozřejmě taky věci jiných autorů. Jak reagují skalní dechovkáři na to, že jim hraje jazzman? Možná je to tím, že pořady s touto hudbou se vyznačují, mírně řečeno, jistou nenápaditostí. Souhlasím, ale proč to má odnést ta hudba? Vezměte si, že jistý Ernst Mosch, což byl geniální muzikant a ještě geniálnější obchodník, prodal v Německu čtyřicet milionů nosičů s českou lidovkou! Slyšíte dobře, čtyřicet milionů. Měl v Čechách své lidi, kteří mu vybírali nejhezčí a nejslavnější české písničky. Pak si je odvezl do Německa, dal jim jiný název a nechal je znovu otextovat, až málokdo tušil, že slyší českou hudbu. Došlo to tak daleko, že ten Mosch hrál s dechovkou v Carnegie Hall, což mu může závidět leckterá popová hvězda. Vzhledem k tomu, že váš otec zemřel až koncem osmdesátých
let, měli jste dost času na společné muzicírování. On prý hrával na křídlovku a
housle - nezkusili jste někdy něco napsat společně? Obloukem se nyní můžeme vrátit k pánovi, o kterém jsme si povídali hned na začátku našeho rozhovoru. Ví Benny Bailey, kdo napsal Beer Barrel Polka? Já myslím, že ano, i když jsme o tom nikdy nemluvili. Škoda lásky je ale písnička, kterou si celý svět přivlastňuje a ne všichni vědí, že ji napsal můj tatínek. Je to jistě i tím, že otec byl neskutečně skromný člověk, kterému nikdy nešlo o peníze. Byl rád, že se jeho hudba hraje, ale absolutně nevěděl, jak věci fungují, co jsou třeba nakladatelská nebo autorská práva. Kdyby tomu všemu rozuměl, byl by na tom za svého života asi mnohem líp. MILAN ŠEFL Foto JARKA ŠNAJBERKOVÁ |