číslo 30/2001
vychází 16. července

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Sobota 28. 7. 2001 Český rozhlas 3 - VLTAVA - 19.30 hodin

První opera německého romantismu

Ernst Theodor Amadeus HoffmanVyslovíme-li jméno Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, pravděpodobně se nejdříve všem milovníkům opery vybaví opera Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha, překypující známými melodiemi. Libreto tohoto kusu skutečně čerpá z Hoffmannových povídek, na jejichž základě se odvíjí fiktivní autobiografický příběh spisovatele, romanopisce, básníka, dirigenta a skladatele, který patřil k nejslavnějším a nejvlivnějším představitelům romantického směru v literatuře. Hoffmannův literární odkaz ovlivnil celou generaci romantiků a dodnes nepozbyl své hodnoty, jeho kritické statě překypují bystrými postřehy, svůj význam si uchovalo jeho beletristické, fantaskní dílo, zejména povídky. Jak je to však s jeho dílem neliterárním? Byl to vzdělaný amatér, pěstující různé umělecké záliby, nebo romantický génius, jehož tvorba se rozbíhala do několika směrů? Odpověď nám může dát Hoffmannova poslední opera Undine, která vznikla r. 1816 a patří jí po právu titul prvého německého romantického singspielu. A to navzdory tomu, že sám autor zaujímal k romantismu nejednoznačný postoj a jeho ideálem byli daleko spíš Gluck a Mozart (jak dosvědčují jeho povídky). Přesto opera Undine na text podle pohádky Friedricha de la Motte Fouqué předjímá řadu postupů pozdně romantické opery a mezi její nadšené obdivovatele patřil i Carl Maria von Weber. Ve své proslulé recenzi, kde mj. formuloval romantické ideály, ji označil za příklad "opery, jakou si Němci žádají", a za "ucelené umělecké dílo, v němž jednotlivé součásti za přispění příbuzných druhů umění navzájem splývají a jsou vstřebány tak, že vytvářejí zcela nový svět". Nakolik je jeho recenze oprávněná, budou moci posoudit rozhlasoví posluchači sami. Dojemnou pohádku o mořské víle, která se zamilovala do pozemského člověka, totiž uvádíme v rámci sobotních operních večerů vůbec poprvé. Stojí na začátku řady úspěšných operních adaptací téže látky, jejíž součástí je i Undina Lortzingova, Rusalka Dargomyžského (kterou si budou moci rozhlasoví posluchači rovněž vyslechnout) a pak díla nad jiné milovaného - Dvořákovy a Kvapilovy Rusalky.

VOJTĚCH SPURNÝ