číslo 28/2001
vychází 2. července

Zpět na obsah         

Tipy ČRo


Úterý 10. 7. 2001 Český rozhlas 2 - PRAHA - 0.04 hodin

Jak se dělá propaganda

Propaganda má mnoho rozmanitých nástrojů. V úterní repríze Meteoru chce MUDr. František Koukolík vyprávět o čtyřech z nich: strachu, snížení vnímavosti spojené s rozptylováním pozornosti, volbě vhodných informací a takzvané palebné propagandistické přípravě.

1. Propaganda pracuje se strachem v několika krocích. První krok oznamuje ohrožení nebo hrozbu. Následuje doporučení, jak se má "cíl propagandy", tedy občané, chovat. A my pak pochopíme, že řešení, které propaganda doporučí, hrozbu zvládne. Ve zkušených rukou je to velmi účinné. Klasická pravidla propagandistické práce se strachem říkají: čím víc se jedinec bojí, tím snadněji se účastní nějaké preventivní akce.

2. Propaganda využívá i rozptylování pozornosti, kdy je cílem snížit vnímavost cíle propagandy vůči nějakému problému. Úspěch značně závisí na tónu, který propaganda užívá. V zásadě zní: Ale prosím vás, vždyť o nic nejde, je zbytečné dělat z komára velblouda, neohřívejte starou polévku... Snížení vnímavosti se obvykle kombinuje s pečlivým výběrem informací, které se sděluj, a informací, které se nesdělují.

3. Volba takzvaných vhodných informací je nástroj starý jako dějiny. Vystihuje jej věta: Ale lidé přece nemusí vědět všechno... Volba "vhodných" informací se dá považovat za druh statistického výběrového klamu. Střihem lze v televizi vytvořit z téhož člověka duševně zaostalého jedince, který bude většině lidí připadat směšný, hloupý, zlý a útočný, tedy nositele zla, ale také bytost bystrou, milou, oduševnělou, roztomilou, hezkou, moudrou a morální, nositele dobra.

4. Cílem palebné přípravy je snížit odpor nepřítele a tím vlastní ztráty. V hromadných sdělovacích prostředcích se začnou objevovat články, úvahy, zprávy, komentáře, případně cituplné hrané příběhy, jejichž úkolem je připravit lidi na klíčové propagandistické sdělení. Sdělovaná informace pak do nich snadno "vklouzne".

IVO BUDIL