číslo 23/2001
vychází 28. května

Zpět na obsah         

Hudba


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE

Rammstein: Mutter (Universal Music)

Novinka kontroverzní německé skupiny Rammstein, jež před pár lety okouzlila věhlasného režiséra Davida Lynche natolik, že jejími skladbami proložil dramatické scény svého filmu Lost Highway, vychází právě včas, aby navnadila posluchače, kteří se chystají na koncert australských rockerů AC/DC na pražském Strahově - Rammstein budou 12. června hardrockovým klasikům "předskakovat". Poznamenal-li jsem, že pánové z někdejšího východního Berlína jsou kontroverzními mladíky, sluší se vysvětlit proč. Výtky se na Rammstein snášejí hlavně v souvislosti s údajně prokalkulovaným image této kapely, v němž jsou někteří zvlášť předpojatí kritici ochotni vysledovat prvky německého nacionalismu. Zde už je patrně přání otcem myšlenky - přestože chladný až odosobněný zvuk skupiny může k podobným úvahám svádět, každý by si měl uvědomit, že provokovat měšťáka je odedávna umění vlastní. Jiná věc je, zdali se ve strojových rytmech a tíživých kompozicích skupiny Rammstein skrývá něco víc než jen velmi důkladná snaha o navození sugestivně pochmurné atmosféry. A to už není tak jisté.

Dunaj: Rosol (Indies Records)

Jak invenčně oproti Rammsteinu dodnes působí druhé album brněnského Dunaje, vydané nyní v reedici a opatřené i několika bonusy v podobě živých nahrávek ještě s původní zpěvačkou skupiny Ivou Bittovou... Kapela, v níž se počátkem devadesátých let soustředila elita brněnské alternativní scény - V. Václavek, P. Fajt, J. Kolšovský, J. Ostřanský a Z. Plachý -, dokázala ve své době zasáhnout temným soundem, složitě strukturovanými skladbami a naléhavými texty výtvarníka V. Kokolii i tu část publika, která si jinak potrpěla spíš na nekomplikovaný pivní rock´n´roll ražení Alkeholu či Kabátu (vzpomínám na poslední koncert Dunaje v roce 1997 v pražském klubu Belmondo, kdy sál doslova praskal ve švech). Ač byl Dunaj v období prvního vydání alba Rosol (1991) teprve na počátku své cesty, už tehdy šlo o kapelu zcela unikátní - neklidu, jaký svou nervní hudbou vyvolávala, výše zmínění Rammstein nedosáhnou po deseti letech ani za cenu totální stylizace. A že v případě Dunaje nešlo jen o neslýchaně nekompromisní hudbu, dokládá třeba Cassiniho dělení, jedna z nejpůsobivějších lyrických balad, jaké u nás v posledním desetiletí vznikly.

MILAN ŠEFL