TV TIPY
Pondělí 2. 4. 2001 ČT 2 - 21.30 hodin
O hodnotách a povrchním štěstí
Německá tragikomedie Jsem krásná? je vystavěná na
epizodickém principu: pozornost se postupně přesouvá vždy na další postavu, která
s tou, která je právě sledována, přijde do styku. Do jisté míry tak napodobuje
Buňuelův snímek Přízrak svobody, ale nikoli důsledně - postavy postupně uváděné
do vyprávění již v něm zůstávají trvale přítomny a zpravidla se k nim nějakou
oklikou znovu dostaneme. A to ještě příběh pendluje mezi Španělskem a Německem,
kdy hlavním přepojovacím impulsem jsou telefonické hovory stále zamilovaného
mládence jeho někdejší dívce.
Postupně představovaní hrdinové zpravidla trpí nevyjasněným
životním zakotvením, stále hledají své místo a vlastně se je bojí nalézt. Jejich
existence je často založena na klamu a předstírání, na setkání s minulostí,
která je již pohřbena v nevědomí, na mužském egoismu a poživačnosti, na
okázalém demonstrování jiné, ale stejně tak falešné reality. Režisérka Doris
Dörrieová sice zvolila nádech humorného přístupu, ale její vyprávění je plné
paradoxů, vedle vyloženě směšných okamžiků se vyskytnou i takové, při nichž
spíše zamrazí. Film se kriticky dotýká především toho, jak se lidé věčně
pachtí za druhořadými zážitky, jak nechápou, že skutečná pohoda a štěstí jim
unikají mezi prsty - a pokud je včas nezachytí, vyprchá úplně. Přesto vyprávění
spěje aspoň v některých liniích ke šťastnému rozuzlení.
Důležitou součástí jsou španělské melodie, především rytmus
flamenca; ostatně Španělsko je vylíčeno jako země hlubší spirituality, která
bezradnému, tápajícímu člověku může pomoci nalézt sebe sama.
JAN JAROŠ
Úterý 3. 4. 2001 ČT 2 - 20.00 hodin
V pasti - Katka
S Katkou se setkáváme v léčebně pro drogově závislé v
Němčicích, kde právě postupuje do poslední fáze léčby, a tak září
spokojeností a těší se na další dny. O pár měsíců později už je ovšem
všechno jinak. Katka je v Praze, zamilovaná do přítele Ládi - ale oba jsou na
heroinu. "Jenom si tak hrajeme," říká Láďa, který věřil, že stačí
chtít a ze závislosti se jednoduše dostanou. De facto však oba žijí na ulicích
Prahy a dny tráví "děláním peněz" a sháněním "materiálu".
Postupná euforie čerstvě zamilované dvojice mizí ve všedních problémech a
přichází strach, že abstinence možná nebude tak jednoduchá, jak si z počátku
mysleli. Denní dávka heroinu, kterou Katka a Láďa potřebují k běžnému
fungování, nabývá na velikosti...
Středa
4. 4. 2001 NOVA - 20.00 hodin
Křižovatky
Hvězdně
obsazená třídílná sága, natočená na motivy románu slavné Danielle Steel, sleduje
osudy dvou bohatých rodin, jejich životní cestu, poznamenanou druhou světovou válkou
a zakázanou láskou. Příběh začíná v napjatém létě roku 1939.
Režie Karen Arthur. Hrají Cheryl Ladd, Lee Horsley,
Christopher Plummer, Jane Seymour, Joanna Pacula, Garrick Dowhen, Stewart Granger, Horst
Buchholz, Zach Galligan a další.
Čtvrtek 5. 4. 2001 ČT 2 - 21.40 hodin
Muž, který chce zachránit své blízké
Nicolas Roeg, od něhož jsme před nedávnem viděli Srdce temnoty, je
podepsán i pod koncepčně pozoruhodným sci-fi Muž, který spadl na Zemi.
Vypráví o mimozemšťanovi, jenž na naši planetu přibyl proto, aby své blízké
zachránil před žhavým sluncem - chce k nim přemístit pozemské zásoby vody.
Unikátní je i obsazení hlavní role: Davida Bowieho poznáme jako tajemně
vyhlížejícího, mlčenlivého muže, jenž se nikdy neusměje a chová se jako duchem
nepřítomný. Když nesměle zanotuje několik tónů, zpívá je s dojemnou
falešností. Má sklony omdlévat, nesnáší jízdu výtahem ani alkohol, při pohledu
na krajinu se mu jakoby vybavují události, které se tam odehrávaly před dávnými
věky. Ač fyzicky přítomen na Zemi, duchem zůstává se svými blízkými, trpícími
pod žhavým sluncem jeho rodné planety. Podaří se mu rozvinout mohutný výzkumný
program (finance získal z několika převratných patentů), naváže milostný vztah s
dívkou, ale netuší, že je již dlouho sledován tajnou službou...
Režisér
omezil na minimum trikové rekvizity zvoleného žánru a spoléhá na působivost
detailů. Souběžně je sledován osud spolupracovníků hlavního hrdiny (vědce a
právníka), jejich erotické eskapády, odhodlání i podlost, když jeden zahyne rukou
tajných agentů, zatímco druhý se propůjčí k udávání. Navíc jsou zapojeny i
jejich komentáře. Avšak tato rovina není příliš ústrojně zakomponována do
celkového dramatického rozvrhu, vyčnívají z něho jako cosi spekulativního (zejména
v souvislosti s odvážnými erotickými výjevy). Film nevysvětluje poměry na
cizincově planetě - vše totiž vyhlíží, jako kdyby tam kromě jeho rodiny nikdo
jiný nežil. Proto postavičky potácející se uprostřed písečné pustiny vypadají
jako z nějakého pimprlového divadla, a rozhodně postrádají inzerovanou osudovou
tragiku, jíž marně vzdorují. Roegův snímek je nicméně vzácnou příležitostí
seznámit se zcela odlišnou podobu sci-fi, která se vzdává ohromujících efektů,
která provokuje svou strohostí i myšlenkovým bohatstvím.
JAN JAROŠ
Pátek 6. 4. 2001 ČT 2 - 16.25 hodin
Když dáváme sami sebe...
Zlínská režisérka Hana Pinkavová je známa především jako
autorka dokumentů. Do televizního cyklu Oko natočila například snímky Valašský
dech, Děti ze zkumavky, či Život v krabičce, pro Gen medailony Pavly Valníčkové,
Hanzelky a Zikmunda, zvonařky Tomáškové, arcibiskupa Graubnera. Vytvořila i několik
portrétů významných výtvarníků; loni uvedla ČT její dokument o historii a
současnosti zlínského filmového studia Zlínský kopec snů. Nyní se tato autorka
opět připomíná v rámci cyklu Curriculum vitae dokumentem Cena za štěstí.
Sleduje osudy Daniely Cincibusové - ženy, které osud nedopřál mít vlastní děti,
ale která má přesto "svých" dětí, převážně romských, spoustu. Péči
o ně zasvětila vlastně celý život. "Cena za štěstí je, že dáme sami sebe,
nic víc, nic míň", cituje v dokumentu Dana Cincibusová jednu ze svých
oblíbených knížek.
"Je to můj první sběrný film," říká režisérka, "a jeho
natáčení nebylo vůbec jednoduché." Vypráví, že rok musela přemlouvat
manžela hlavní hrdinky, aby s natáčením souhlasil, sama protagonistka občas
propadala (pochopitelným) depresím, ani děti nebyly dvakrát ochotné se k natáčení
propůjčit... Přesto se autorce podařilo vytvořit jímavé a přesvědčivé
svědectví o životě pozoruhodné ženy, silné osobnosti, jakou nepotkáváme každý
den. Režisérka Pinkavová nyní připravuje třináctidílný dokumentární seriál
Nehasit, hořím - o talentovaných dětech, a v "šuplíku" má i několik
scénářů k hraným snímkům, třeba k televiznímu seriálu Mery a její smečka.
"Na realizaci scénáře z krkonošské málotřídky - Mami, nebuď bačkora, jsem
před časem dostala třímilionový grant, ale bohužel se mi dosud nepodařilo sehnat
potřebných patnáct milionů," dodává s trochou smutku. Přitom o kvalitách Hany
Pinkavové na tomto poli svědčí mj. i dřívější autorská spolupráce s otcem,
známým tvůrcem dětských filmů Josefem Pinkavou.
AGÁTA PILÁTOVÁ
Sobota
7. 4. 2001 NOVA - 21.50 hodin
Bestie
Hrdinou filmu je James MacGregor, který má řadu problémů. Vyrazí si do
Skotska, aby se tu přímo u pramene opíjel whisky a zapomněl na své nešťastné
manželství. Pokud je však někdo autorem úspěšné knihy o psychologii vrahů tak
jako on, musí počítat s tím, že moc klidu k opíjení neužije. Vždycky se totiž
najde nějaký psychopat, který není s knihou spokojen a rozhodne se prověřit autora v
praxi. A tak jednoho večera dostane MacGregor faxem parte neznámé ženy a druhý den ji
najdou mrtvou. Je samozřejmě prvním podezřelým, poté se však pouští s místní
policií do pátrání, protože vrah posílá stále další parte a ty znamenají stále
další oběti jeho řádění.
Režie Albert Pyun. Hrají Charlie Sheen, Michael Halsey, Ivana
Milicevic, Stephen McCole, Gary Lewis, Stephen Docherty a další.
Neděle 8. 4. 2001 ČT 2 - 20.00 hodin
Zločin a trest
Zločin a trest F. M. Dostojevského je nejen hluboce
psychologickým románem, ale také napínavým dílem. Je však i dílem neustále
inspirujícím filmaře a divadelníky, a to zejména svým tématem práva na zločin.
Jedním z nich je i polský režisér Andrzej Wajda, který román dramatizoval a
inscenoval roku 1984. Pro mnohé z vás bude možná překvapením, že právě na
divadle. Povolení inscenovat jeho verzi získala u nás režisérka Lída Engelová,
která ji uvedla před několika lety v Ostravě a v roce 1999 se k ní vrátila v
Liberci. Do hlavní mužské dvojice obsadila mladého Petra Jeništu (Raskolnikov) a
hvězdu souboru Václava Helšuse (vyšetřovatel Porfyrij).
|