číslo 9/2001
vychází 19. února

Zpět na obsah         

Televize
a film


TELEVIZNÍ GLOSÁŘ

Kdo to ví...

Široký obecný přehled a hluboké odborné vědomosti - to jsou dvě devizy, které lze výhodně zpeněžit v některé z televizních soutěží. Ty samy jsou pak atraktivní zábavou, která nejen baví, ale zároveň kultivuje a rozšiřuje obzory diváků. Na první pohled... Skutečně naplnit zmíněná "zadání" se totiž daří jen velmi vzácně.

Profesionálně vyšlechtěným nadnárodním produktem televizního showbyznysu je divácký trhák televize Nova se sugestivním názvem Chcete být milionářem? Stejně jako univerzální polystyrénová hamburgerová strava je i tento totálně "globalizovaný" pořad optimalizován pro chuť spojených mas celého světa. Do posledního detailu. Včetně pozoruhodně vyladěného koktejlu otázek, rafinovaně mísícího primitivismy s nevinně se tvářícími ořechy pro specialisty. Cílem opravdu není velkovýroba milionářů, natož pak nenásilné zvyšování intelektu národa. Reálně se tu jen mává muletou s vyšitou osmimístnou částkou.

Z opačného břehu je prozatímní deficit soutěžních novinek, které by - spolu s dobře zavedeným utkáním O poklad Anežky České - měly vytvořit nový čtyřlístek seriózních soutěží pro nedělní večery prvního programu České televize. Snaha zúročit tradice z rodu 10x odpověz a dalších cyklů ze zlatého televizního fondu je stejně sympatická, jako donkichotská orientace proti hlavnímu proudu třpytivé povrchnosti. Pochopitelné a oprávněné je i jejich odbornější zacílení. Pokud se však tvůrcům nepodaří z nich co nejdřív setřít vrstvu akademismu a dodat životodárnou dávku zábavnosti, zůstane filmová Cesta na stříbrné plátno i hudebně klasické Vinceró jen dobrým úmyslem. Pokračování druhého z nich už přece jen kýženým směrem vykročilo. Byť zatím jen o pár milimetrů.

Výmluvnou vizitkou vědomostní úrovně českého národa tak paradoxně zůstává zavedená "soutěž celebrit" v pořadu TV Prima Nikdo není dokonalý. Bavit poměrně originálním propojením tragikomických anket a standardních "veselých historek z natáčení", a nepřekračovat přitom hranice vkusu, není zas tak málo. Jiřímu Krampolovi a spol. se to daří již několik let.

JAN SVAČINA