číslo 8/2001
vychází 12. února

Zpět na obsah         

Televize
a film


ZVEME VÁS DO KINA

Trosečník je novodobá robinsonáda

Robert Zemeckis, podepsaný pod několika pozoruhodnými filmy (zejména pod filmovým podobenstvím Forrest Gump, nedávno uvedeným Českou televizí), nejnověji režíroval dojemnou vyprávěnku Trosečník. Hlavním hrdinou je špičkový manažer nadnárodní zasilatelské služby (Tom Hanks), jenž se pohybuje doslova po celém světě. Při jednom letu však firemní letadlo ztroskotá a na opuštěném ostrůvku uprostřed oceánu se zachrání jen on sám...

Tom Hanks v Zemeckisově filmu TrosečníkTrosečník patří mezi filmy, které se tváří ušlechtile, odvíjeny v poklidném rytmu, ale pod touto vnější skořápkou se nic neskrývá, příběh nevypovídá o ničem dalším než o sobě. Režisér zavrhl občas se nabízející polohu dobrodružného vyprávění či dokonce akčních momentů. Avšak situaci člověka, jenž se ocitl v extrémních podmínkách, stejně nepostihl; stabilně přítomné melodramatické podloží se naplno projeví v kýčařsky sladkobolném závěru, kdy se někdejší milenci s dojetím po letech znovu shledávají, uvědomujíce si bezvýchodnost svých citů.

Protagonista příběhu je pojednán jako nesmírně vytížený člověk, jenž nemá čas ani na dárky - v chvatu je své přítelkyni předává v autě cestou na letiště. Civilizačními vymoženostmi zhýčkaný pak obtížně přežívá v pustém prostředí (výmluvné jsou scény, kdy se učí rozbít kokosový ořech či roznítit oheň třením hůlky), ale bez větších problémů nakonec vše zvládne. Jeho jediným společníkem, s nímž neustále rozmlouvá, se nakonec stává pomalovaný míč - a celé pojetí spěje až k nechtěné směšnosti.

Hanks svého hrdinu modeluje nejprve jako sebejistého, po ztroskotání jako houževnatého a odhodlaného se vším se porvat, překonat záchvaty beznaděje, po návratu do civilizace jej vnímáme jen jako vnitřně vyrovnanějšího a zklidnělého. Ke košatějšímu portrétu člověka se svízelným osudem, jemuž se zhroutily dosavadní jistoty a pracně nachází náhradní, už nedospěl.

Trosečník je dílem, který splétá několik žánrů (katastrofický s příznačnou privátní předehrou záhy nahradí romantická robinsonáda, završena milostným melodramatem), aniž by kterýkoli z nich výrazněji zužitkoval.

JAN JAROŠ