číslo 49/2000
vychází 20 .listopadu

Zpět na obsah         

Hudba


NOVÉ ZVUKOVÉ NOSIČE

  • Petar Introvič & Bluesberry: Josefína (Indies Records)

Představovat kapelu Bluesberry, to je jako vysvětlovat někomu význam hanspaulského hudebního podhoubí pro českou scénu. Každá nová deska této skupiny je cenná - především proto, že její diskografie je spíš nepočetná, což je o to paradoxnější, že zpěvák a harmonikář Petar Introvič tuto klasickou značku tuzemského blues drží už skoro třicet let. Na druhou stranu, síla tohoto souboru vždy spočívala v energické koncertní prezentaci, kterou bohužel Bluesberry ve studiu ne a ne napodobit. Nejinak je tomu i na novince Josefína: příjemné, byť převzaté skladby, vpravdě bluesové texty pianisty Václava Kopty, které navíc dokonale "sedí" k civilnímu Introvičově zpěvu, také kapela šlape jedna radost - ale... Vlastně jediné, co této desce chybí, je atmosféra, jenomže právě ta je pro muziku, jaká je skupině vlastní, možná tím nejpodstatnějším. Jít na koncert Bluesberry zkrátka stále stojí za to, koupit si album, to už je věc druhá. Přesto si Petar Introvič zaslouží hlubokou poklonu, ze starého obsazení kapely mu totiž loni na podzim nezůstal kámen na kameni a s budoucností Bluesberry to vypadalo všelijak. Album Josefína, natočené s nováčky Michalem Chroňákem, Pavlem Geislerem, Petrem Kejlou a Světlanou Hrdličkovou, může být pro Bluesberry novým vykročením.

MILAN ŠEFL


  • Karel Gott ve Slaném (B&M Music / Universal Music)

Král české populární hudby byl také v sedmdesátých letech ve znamenité formě, a ač zůstane jeho show z "Divadélka ve Slaném" pro mnoho lidí synonymem socialistické televizní obrazovky, na Gottově tehdejší profesionalitě to nemění vůbec nic. Dvojalbum Karel Gott ve Slaném připomíná nejúspěšnější momenty z pořadů stejnojmenného cyklu Československé televize, který v letech 1973?1978 natočil Ján Roháč. Nejsou tu jen písničky v podání Karla Gotta, cédéčka připomínají i účinkování zpěváků a zpěvaček, kterým interpret propůjčil prostor i doprovodný Orchestr Ladislava Štaidla (Naďa Urbánková, Petr Altman, Aleš Ulm, ale i herec Jaromír Hanzlík). Posluchačsky vděčnějším se ale zřejmě ukáže zařazení scének či rozhovorů, kterými Gott své koncerty prokládal a k nimž si zval populární herce a baviče (Petr Nárožný, Luděk Sobota, Miloslav Šimek, Felix Holzman, Miroslav Horníček).

MILAN ŠEFL


  • Satelit Kanibal: Satelit Kanibal (Universal Music)

Vesmírný DJ, který zběsile kroutí čudlíky našeho i jiných světů - to je Satelit Kanibal, jehož jméno zvěčnili svojí kapelou čtyřiadvacetiletí Hradečáci. Na jeho počest kroutí čudlíky svých instrumentů a vyluzují hudbu hip-hopově-funky-rapově-rockovou. Jsou známí již z předchozího kanibalského stupně jménem Piráti 44 a rovněž z pražského Radia 1, které vesele omílá jejich starší Kanibal blues. Přidrzlým pokřikováním převálcovali stylově podobný Chaozz, nejspíš hudebně zajímavými a textově inteligentními písněmi plnými ironického a sarkastického humoru. Na debutové desce si vyhráli s pěknými zvukovými detaily, díky nimž je rozmanitá a netuctová. Zbývá jen dodat s jejich písní: Dej mi šanci - ještě jednu šanci!

PETR NOVOTNÝ


  • Reef: Getaway (Sony Music Bonton)

Máte rádi hard rock a necítíte se být staromilci? Pak jsou tu pro vás britští Reef, jedna z nejpoučenějších čistě rock?n?rollových part, která v současné době existuje. Po několika pražských koncertech, jež mají Reef za sebou, už je asi zbytečné nějak zvlášť podrobně tuto formaci představovat. Připomeňme jen, že její sound stojí na výkonech výtečného zpěváka Garyho Stringera a kytaristy Kenwyna Househo (ačkoli basista ani bubeník za jejich mistrovstvím nijak nezaostávají), kteří mají doslova v krvi hudbu nesmrtelných Led Zeppelin. Spousta progresivněji smýšlejících posluchačů může říct, že Reef jen k dokonalosti vybrušují dávno objevené drahokamy - a budou mít pravdu. Stejně pravdivé je však tvrzení, že kapela neprovozuje žádný revival, hitový potenciál jejích původních skladeb je nezměrný (z nového alba jmenujme písničky Superhero, Getaway či baladu All I Want). Reef prostě nikdy nebudou objevovat nové obzory, ale poctivý bigbít taky není k zahození.

MILAN ŠEFL