číslo 46/2000
vychází 30. října

Zpět na obsah         

Životní styl
EKOLOGIE


Jízdárna: dříve chlouba, dnes ostuda

Před půl tisíciletím vyrostla na návrší nad dnešní osadou Světce u Tachova kaple. V dalších stoletích k ní přibyl rozsáhlý konvent a klášterní kostel patřící řádu pavlánů. Reformami Josefa II. byl klášter v roce 1787 zrušen. Pak přešel celý areál do majetku rodu Windischgrätzů, kterému patřil až do konfiskace v roce 1945. V roce 1858 zahájil kníže Alfréd I. Windischgrätz stavbu velkolepé a svou architekturou v Evropě ojedinělé jízdárny. Vzhledem k tomu, že se při její realizaci zadlužil, zůstala jediným dokončeným objektem z plánovaného sídla. Po konfiskaci se z jízdárny stal příležitostný sklad a v 50. letech ji využíval místní útvar pohraniční stráže.

Jízdárna, která je vedle vídeňské jedinou stavbou svého druhu a kvalit v Evropě, ve druhé polovině 20. století jen chátrala. Jak uvádí stavebně historický průzkum z roku 1980, je jedinou příčinou toho, že je z ní ruina, špatné vedení srážkových vod ze střechy. Do stěn intenzivně zatékalo a dnes má objekt výrazně narušenou statiku a je nebezpečím pro každého, kdo by sem vstoupil.

Ruiny staré jízdárnyNa přelomu 80. a 90. let byl objekt v soukromých rukou a poté se ho, jako víceméně bezprizorního, ujalo město Tachov. Pro nevelké okresní město v pohraničí ale představovala jízdárna ve Světcích obrovskou zátěž. Proto minulé zastupitelstvo rozhodlo neinvestovat do jejích oprav ani korunu. A to i přesto, že ruka státu byla v podobných případech značně štědrá a od obcí požadovala finanční spoluúčast třeba jen deset procent! Dnes se střízlivý odhad na rekonstrukci jízdárny pohybuje řádově v desítkách milionů korun a stát požaduje při financování ze svých fondů spoluúčast obcí z více než poloviny. Desetitisícovými částkami už postupně přispěl Památkový ústav v Plzni, ale na stavu objektu to nemohlo příliš mnoho změnit.

V Tachově vzniklo proto občanské sdružení s názvem Sdružení Jízdárna Světce. Jeho posláním je upozornit na katastrofální stav objektu a sehnat prostředky na jeho opravu. I vedení města se pod tlakem veřejnosti rozhodlo k jízdárně přihlásit a projekt na její záchranu podpořit. Město i občanské sdružení se shodují v tom, že by z jízdárny měl být do budoucna víceúčelový kulturně-společenský objekt - a vážní zájemci o pronájem a provozování prý jsou.

Chuť ani cílová představa nechybí, ale peníze ano. Proto se Sdružení Jízdárna Světce obrátilo svým dopisem nejen na spřátelené německé obce a okres, ale oslovuje i někdejší obyvatele Sudet a chystá se navázat kontakt i s potomky Windischgrätzů. O pomoc jsou samozřejmě žádáni i lidé, kteří tu žijí nyní. Ti by si navíc mohli i pamatovat, jak jízdárna vypadala dříve. Přestože je v havarijním stavu, leckde se na stěnách zachovalo něco z bohaté štukové a terakotové výzdoby. Ale jakákoli výkresová dokumentace chybí. Proto členové občanského sdružení s vděčností přijímají jakoukoli fotografii či obrázek, dokládající někdejší krásu dnešní zříceniny.

MARKÉTA ČEKANOVÁ (Autorka je redaktorkou ČRo Plzeň)

Foto archiv Sdružení Jízdárna Světce